کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پرده برداری فرزین از سناریوی دولت برای افزایش یارانه ها

یارانه 250هزار تومانی، بنزین 2160 تومانی

15 ارديبهشت 1392 ساعت 15:41

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها با تاکید بر اینکه یارانه نقدی نه قطع می‌شود و نه کاهش می‌یابد، گفت: پیشنهاد قیمت بنزین برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سناریوی اول ۱۰۶۰ تومان و در سناریوی سوم با یارانه ۲۵۰ هزار تومانی ۲۱۶۰ تومان است.


محمدرضا فرزین ظهر امروز در یک نشست خبری با بیان اینکه کمتر کاندیدای ریاست جمهوری بر اهمیت و ضرورت اجرای هدفمندسازی یارانه ها تاکید نمی کند و همه به دنبال این هستند که در آینده طرح را ادامه دهند اظهار داشت: قانون هدفمند سازی یارانه ها در سال 90 یعنی اولین سال اجرای خود 17.5 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشت که دلیل آن شیب مناسب قیمتها بود. نمونه بارز آن قیمت حامل های انرژی است که طی 28 ماه گذشته که از اجرای طرح می گذرد، تغییری نکرده است.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها گفت:  در سال 90، ضریب جینی در شهر و روستا  بهبود یافته است و نسبت ده درصد درآمد اغنیا به فقرا در سال 90، به زیر 10 درصد یا به عبارت صحیح تر به 9.38 درصد رسیده که برای اولین بار در تاریخ کشور رخ داده است. به معنای دیگر، نسبت درآمد فقرا به اغنیا شدیدا بهبود یافته و این موضوع را آمارهای مرکز آمار ایران نشان می دهد، یعنی توزیع درآمد در سطح کشور بهبود یافته است.

*سه سناریوی دولت برای فاز دوم هدفمندی

فرزین گفت: در جلسات مشترک دولت و مجلس سناریوهای مشخصی توسط دولت به صورت کتبی ارائه شد، در اصل دولت 3 سناریو مشخص در این خصوص دارد و آنچه دولت به مجلس ارائه کرده است، سناریوی یک بوده، این در حالی است که احساس کردیم توافقی در مجلس بر سر اجرای سناریوی 2 و 3 وجود ندارد؛ گرچه پیشنهاد دولت اجرای سناریوی 3 بوده است.

وی ادامه داد: براساس سناریوی اول، قیمت بنزین 1060 تومان خواهد بود، یعنی قیمت بنزین 2 برابر هم نخواهد شد و در سناریوی سوم حدود 2160 تومان خواهد بود، بر این اساس اینکه برخی ها مطرح می کنند با اجرای گام دوم هدفمند سازی یارانه ها قیمت بنزین 3 هزار تومان خواهد شد، صحیح نیست.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها گفت:  بهتر است که دست دولت برای ادامه اجرای گام اول باز باشد که البته هرگونه تغییری برای گام اول برای کشور خطرناک است و شرایط را سخت می کند یا اینکه مجلس اجازه اجرای گام دوم را بدهد، البته در این زمینه برای توافق با مجلس در کمیسیون تلفیق حضور خواهیم یافت.

* یارانه نقدی نه قطع می شود و نه کاهش خواهد یافت

وی با تاکید بر اینکه یارانه نقدی نه قطع می شود و نه کاهش خواهد یافت، گفت: نظر دولت اجرای گام دوم هدفمندی یارانه هاست. افزایش مبلغ یارانه نقدی منوط به اجرای گام دوم است، در غیراین صورت با ادامه اجرای گام اول همان مبلغ یارانه نقدی که در حال حاضر پرداخت می شود، ادامه خواهد یافت همچنین با اجرای هدفمندی یارانه ها سالانه 40 هزار میلیارد تومان به خانوار پرداخت می شود و ادامه شرایط موجود نیازمند تامین چنین مبلغی در سال است.

وی گفت: هیچ عددی در سناریوی اول پیشنهادی دولت در مورد مبلغ یارانه نقدی ارائه نشده است و مبلغ 250 هزار تومان اعلام شده توسط رئیس جمهور متعلق به سناریوی 3 است.

*پرداخت نقدی یارانه ها کسری بودجه نداشته است

وی با بیان اینکه اجرای هدفمند سازی یارانه ها باعث کاهش قاچاق سوخت، صرفه جویی منابع انرژی و تغییر روند مصرف تولید خانوار شد، گفت: اینکه گفته می شود اجرای هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه های نقدی با کسری بودجه مواجه شده و سازمان هدفمندی از بانک مرکزی برای ادامه اجرای آن استقراض کرده است، صحیح نیست. همچنین اینکه گفته می شود سازمان از تولید حمایت نکرده و تولید دچار مشکل شده است، منطقی نیست.

فرزین گفت: تا پایان سال 91 با اجرای هدفمندی یارانه ها 91 هزار میلیارد تومان پول پرداخت شده است، این در حالی است که تنها در ابتدای اجرای طرح 9 هزار میلیارد تومان تنخواه اخذ شد که هم اکنون 5 هزار و 700 میلیارد تومان آن باقی مانده و بخشی از تنخواه اخذ شده را بازپرداخت کردیم، با این حال، بیش از این رقم، رقمی که باقی مانده از دستگاه های تولید انرژِی و توانیر طلبکاریم.

*اجرای هدفمندی نقدینگی را زیاد نکرد

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها گفت: با اجرای هدفمندی یارانه ها به هیچ وجه نقدینگی کشور افزوده نشده و از منابع خود استفاده کردیم، همچنین نرخ رشد نقدینگی از سال 84 تا 90، که اولین ماههای اجرای هدفمندی یارانه ها در سال 90 رخ داده است، پایین ترین نرخ رشد را در همین سال نشان می دهد همچنین نرخ رشد پایه پولی در سال 90 به حدود 11.4 درصد رسیده که در 7 سال قبل از آن بالاترین رقم در این خصوص بوده است.

* نوسانات نرخ ارز هیچ ارتباطی به هدفمندی یارانه ها نداشت

وی افزود: در شهریور و بهمن ماه 91 دو شوک ارزی رخ داد که منجر به نوسانات قیمتی شدیدی شد. بنابراین افزایش قیمتها به دلیل اجرای هدفمندی یارانه ها نبوده و هدفمندی آثار خود را در پایان سال 90 تخلیه کرده است. در اصل مباحث نوسانات نرخ ارز هیچ ارتباطی به هدفمندی یارانه ها نداشته است.


کد مطلب: 29239

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/29239/یارانه-250هزار-تومانی-بنزین-2160

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir