۰
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۸
عارف:

هاشمی دقیقه ۹۳ هم کاندیدا شود, به نفعش کنار می‌کشم

داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید: اگر در انتخابات با اقبال مردم مواجه نشوم، به آرای مردم احترام می‌گذارم و به فرد پیروز در انتخابات تبریک خواهم گفت.
به گزارش تسنیم، محمدرضا عارف داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری و معاون اول دولت اصلاحات در اولین نشست خبری خود که بعدازظهر امروز در آمفی‌‌تئاتر هتل سیمرغ برگزار شد، اظهار داشت:‌ باور دارم که جمهوریت جزو لاینفک جمهوری اسلامی است و انتخابات یکی از بهترین عرصه‌ها برای نشان دادن جمهوریت نظام است.
وی ادامه داد: به علت شرایط کشور احساس کردم که باید در صحنه حضور پیدا کنم و خود را متعهد می‌دانم که انتخاباتی با ترکیب شور و شعور رقم بزنیم. متاسفم که بعد از ۳۴ سال برای استان‌های مرزی از واژه محروم و نا‌برخوردار استفاده می‌کنیم اما با توجه به ظرفیت‌ها به آینده امیدوارم.
معاون اول دولت اصلاحات به ۴ میلیون ایرانی خارج از کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ایرانیان خارج از کشور ظرفیت بزرگی برای کشور هستند و می‌توانند پل ارتباطی ما با دیگر کشورها باشند.
عارف تصریح کرد: بنده با تجربه و ظرفیت ۳۴ سال مدیریت کشور در شرایط مختلف احساس می‌کنم که می‌توانم جمهوریت کشور را با این مشکلات بر عهده بگیرم و معتقدم که ظرفیت قانونی و حقوقی کشور از جمله سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و سیاست‌های کلی ابلاغ شده و بخصوص اصل ۴۴ می‌تواند کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهد.
وی در تشریح نگرانی‌هایش خاطرنشان کرد: وضعیت امروز آرام و قرار را ‌دل از هر دلسوزی ربوده است ولی معتقدم با این تجارب می‌توان از سخت‌ترین گردنه‌ها عبور کرد چرا‌که ایران سرزمین پرورش بزرگان است و باید از این ظرفیت در داخل و خارج استفاده کرد و ما می‌توانیم به چشم‌انداز دست پیدا کنیم و بنده با تجربه‌ای که در سال‌های اصلاحات بدست آورده‌ام، پا به میدان گذاشته‌ام.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در چارچوب قانون می‌توان فردایی بهتر را رقم زد، اظهار داشت: حرکت در چارچوب قانون، گفتار بر مدار صداقت و تسلیم بر مبنای عقلانیت محور حرکت ما خواهد بود و تحقق زندگی آبرومندانه در گرو کشورداری خردمندانه است و خردمندی باید جای سیاست‌ورزی محور قرار گیرد.
عارف در ادامه نشست خبری خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به خبرنگاری که در مورد اظهاراتش مبنی بر خبر خوش برای اصلاح‌طلبان پرسید، گفت: از ابتدای ورودم در خرداد ۹۰ به صحنه، نگاهم این بود که فضای انتخابات را پرشور کنیم و بحث اجماع را حول محور خاتمی که وی را رهبر اصلاحات می‌دانم، دنبال می‌کردم و با تلاش‌هایی که وی انجام می‌دهد، امیدواریم اجماع اصلاح‌طلبان رخ دهد و این بهترین خبر خوش برای اصلاح‌طلبان است.
اصلاح‌طلبان به اندازه کافی کاندیدا دارند
وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است کاندیدای اصلاح‌طلب جدیدی وارد صحنه شود، گفت: به اندازه کافی اصلاح‌طلبان کاندیدا دارند و نیازی به کاندیدای جدید نداریم.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص افرادی که در دولتش قصد دارد به کار می‌گیرد، افزود: در دولت آینده محور شایسته‌سالاری است و با اعتقاد به خرد جمعی مقبولیت و موفقیت در کارهای گذشته وزرا را معرفی خواهیم کرد و سعی می‌کنیم که محدود به یک جناح خاص نشویم.
عارف در پاسخ به خبرنگار دیگری که در خصوص اظهارات اخیر وزیر اطلاعات از وی می‌پرسید، خاطرنشان کرد: در این صحبت‌ها به صورت مستقیم از کسی نام برده نشده است اما جای گله دارد که از تریبون‌های عمومی برخلاف سخنان رهبر انقلاب که بر حضور همه جریان‌های داخل نظام در انتخابات تاکید می‌کردند، مطرح می‌شود و افرادی که صلاحیت‌ها و انگیزه‌هایشان را در گذشته نشان داده‌اند، مورد هجمه قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: عملکرد خاتمی در ۸ سال مدیریت خود ظرفیتش را نشان داد، آقای هاشمی نیز از استوانه‌های نظام است که در این چند ساله نقش بی‌بدیلی داشته است. وظیفه وزارت اطلاعات تامین امنیت کشور است و در حالی که در کشور به انتخابات پرشور نیاز داریم، این سخنان به این فضا آسیب می‌زند.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد اجماع اصلاح‌طلبان گفت: ما به دنبال اجماع اصلاح‌طلبان بودیم و اگر خاتمی یا هاشمی کاندیدا شوند، باید از آنها حمایت کنیم و در یک شرایط متعادل و امکانات برابر، اصلاح‌طلبان پایگاه برتری دارند و پیروز صحنه انتخابات می‌شوند‌ و در روزهای آینده نظر اجماع هر‌چه باشد، به طور قطع به اطلاع مردم می‌رسد‌.
رابطه خوبی با خاتمی و هاشمی دارم
معاون اول دولت اصلاحات در مورد رابطه‌اش با خاتمی و هاشمی اظهار داشت:‌ مخالفین بنده هم رابطه خوب من را با آقای خاتمی و هاشمی می‌دانند و در طول ۳۰ سال گذشته مورد اعتماد هر دوی آنها بودم ولی به هر حال به اجماع اطلاح‌طلبان احترام می‌گذاریم.
عارف در پاسخ به سوال دیگری در مورد نظرسنجی‌های موجود تصریح کرد: به نظرسنجی‌های علمی احترام می‌گذاریم و آنها می‌توانند تا حدودی نتیجه انتخابات را قبل از برگزاری آن مشخص کنند اما در حال حاضر فضای کشور انتخاباتی نیست و امکاناتی هم اصلاح‌طلبان در اختیار ندارند.
وی ادامه داد: وقتی ما را به دانشگاه‌ ها دعوت می‌کنند به آنها اعلام می‌شود که برای حاضران سهمیه‌ای در نظر گرفته شده و فقط این تعداد می‌توانند حضور پیدا کنند اما بعد از اینکه فاز تبلیغات و انتخابات شدیم، می‌توانیم به نتایج نظرسنجی‌ها اعتماد قائل شویم و من هیچ نظری در مورد فرد خاصی نمی‌دهم تا اجماع‌اصلاح‌طلبان اعلام شود و همه کاندیداهای اصلاح‌طلب برادران ما هستند.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: اگر اجماع خاتمی و هاشمی روی بنده نباشد، قطعاً در صحنه باقی نمی‌مانم، چون به یک رئیس‌جمهور قدرتمند نیاز داریم‌.
معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص انتخابات ۸۸ گفت: انتخابات ۸۸ درس بزرگی برای نظام و کشور بود و با حضور حماسی مردم در انتخابات می‌توانستیم آن را به بازی برد-برد تبدیل کنیم که به باخت-باخت تبدیل شد لذا باید از سال ۸۸ عبور کنیم چرا‌که در کمتر از ۴۰ روز آینده انتخابات مهمی پیش‌رو داریم و بعد از آن می‌شود در یک فضای آرام سهم اشتباه هر گروهی را مشخص کرد تا از تکرار آن پیشگیری کنیم.
حوادث سال ۸۸ در این دوره تکرار نمی‌شود
عارف با بیان اینکه معتقدم حوادث بعد از سال ۸۸ در این دوره اتفاق نخواهد افتاد، گفت: همواره تندروی‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده و باید اختلافات را از طریق مراجع قانونی پیگیری کنیم.
وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران که می‌گفت ‌ترکیب هیئت مرکزی اجرایی انتخابات ‌همه اصولگرا هستند و حتی افراد شبه‌اصلاح‌طلب نیز در آن وجود ندارد، اظهار داشت: بنده شبه اصلاح‌طلب نمی‌شناسم و به افراد ‌انتخاب شده ارادت داریم و از دوستان خوب ما هستند اما جای گله دارد که ۲ جریان اصلی کشور باید در امور کشور سهیم باشند اما به هر حال به این مورد تمکین می‌کنم و از آنها انتظار داریم که براساس قانون عمل و تقوای الهی را پیشه‌ سازند.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد خبرهایی مبنی بر اختلاف بین خاتمی و خودش گفت: آقای خاتمی عدم موافقت خودش را با کاندیداتوری بنده اعلام نکرده و این خبر درست نیست و همه می‌دانند که نزدیکترین ارتباطات را در این ۳۰ سال با خاتمی داشته‌ام.
هاشمی دقیقه ۹۳ هم کاندیدا شود, به نفعش کنار می‌کشم
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه اگر هاشمی دقیقه ۹۰ کاندیدا شود، چه تصمیمی می‌گیرید، اظهار داشت: اگر هاشمی دقیقه ۹۳ هم کاندیدا شود، خوشحال می‌شوم و به نفع وی کناره‌گیری می‌کنم.
ردصلاحیت شوم کوچکترین اعتراضی نمی‌کنم
عارف در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم مبنی بر اینکه اگر توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شوید و یا در انتخابات، رای نیاورید چه کار می‌کنید؟ تاکید کرد: دلیلی ندارد که رد صلاحیت شوم و عملکرد بنده در سال‌های گذشته مشخص است اما اگر رد صلاحیت شوم، کوچکترین اعتراضی نمی‌کنم.
وی ادامه داد: مطمئنم که رای می‌آورم و اصلاح‌طلبان اکثریت قشر خاکستری را در اختیار دارند و کف رای اصلاح‌طلبان و آرای خاموش ۷۰ درصد است که اگر بتوانیم آرای خاموش را به صحنه بیاوریم، هم مشارکت بالا می‌رود و هم پیروز انتخابات می‌شویم.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر در انتخابات با اقبال مردم مواجه نشوم، به آرای مردم احترام می‌گذارم و به فرد پیروز در انتخابات تبریک خواهم گفت.
اعضای ستادم بخشی از دولتمردان هاشمی هستند
معاون اول دولت اصلاحات در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم در خصوص اینکه اعضای ستاد انتخاباتی و برنامه‌های خود را چه زمانی اعلام می‌کنید، خاطرنشان کرد:‌ اعضای ستاد بنده را بخشی از دولتمردان آقای هاشمی و بخشی از دلسوزان انقلاب تشکیل می‌دهند و به من افتخار دادند تا در کنار هم کار کنیم؛ برنامه‌های ما مدون است و با عنوان "ایران آینده" آماده شده است اما چون هنوز زمانی تبلیغات فراهم نشده است، آنرا اعلام نکردیم اما برخی از محورهای آن را در سخنرانی‌هایی که در جمع‌های مختلف نخبگانی داشتم، اعلام کردم.
عارف در خصوص مهمترین محورهای برنامه‌اش تصریح کرد: مهمترین مسئله معیشت مردم، کنترل تورم و بعد از آن کاهش تورم است و اولین قدم انضباط مدیر دولت است چرا‌که نقدینگی یکی از دلایل افزایش تورم بوده است و باید سرمایه‌گذاری را در کشور افزایش داده و نرخ بیکاری را سامان دهیم و رشد اقتصادی را نیز در برنامه‌ها ۸ درصد در نظر گرفته‌ایم.
وی در مورد علت کاندیدا شدنش گفت: به عنوان یک وظیفه ملی به میدان آمدم و در طول ۸ سال دولت اصلاحات تجربه کنار آمدن با موانع را دارم و ما باید حرکات خود را بر روی مشترکات قرار دهیم و در این صورت موفق خواهیم بود تا به هدف خود یعنی اعتلاء و پیشرفت کشور دست پیدا کرده و یک فضای اخلاقی و اسلامی در کشور ایجاد و برقرار کنیم.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه یک شورای قوی مشورتی از افرادی که در سال‌های گذشته کنار گذاشته شده‌اند، تشکیل می‌دهم، تاکید کرد: در کنار آن به طور جدی شورای منتقدان را تشکیل خواهم داد چون انتقاد لازم است و حق همه است که بتوانند انتقاد کنند.
عارف در پاسخ به سؤالی که خاتمی اعلام کرده موانعی را بر سر راه حضور در انتخابات می‌بینند آیا شما اینطور نمی‌بینید؟ گفت: بنده هیچ مانعی را در انتخابات نمی‌بینیم. خداوند انسان‌ها را مختلف خلق کرده و در عین حال افتخار می‌کنم که در گذشته با خاتمی همکاری کردیم و یا غیر از آن دوست بودیم و در کارهایم از او مشورت می‌گرفتم اما نه من مانند خاتمی فکر می‌کنم ‌نه خاتمی مانند من.
وی اضافه کرد: من در تمام سال‌ها با حداقل‌ها کار را شروع کردم اما خطوط قرمزی برای خود تعیین می‌کردم و معتقدم حتی با اشتراک ۵۱ درصدی نیز کار را باید شروع کرد. هیچ مانعی بر سر راه انتخابات نمی‌بینیم ولی توقع امکانات حداقلی‌ و نه در حد رقیب انتظار داریم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سیاست خارجی تصریح کرد: یکی از مهمترین اولویت‌ها را بحث سیاست‌ خارجی گذاشتیم. دستگاه دیپلماسی ما از اقتدار لازم برخوردار نیست و اگر از افراد خبره که در کشور موجود است، استفاده کنیم این افراد در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت می‌توانند از حقوق ما دفاع کنند.
عارف ادامه داد: در سیاست‌خارجی اولویت را به کشورهای منطقه و اسلامی می‌دهیم و اعتمادسازی کامل را دنبال کرده و بر مبنای وجوه مشترک حرکت می‌کنیم و اختلافات را دنبال نمی‌کنیم. بعد از کشورهای منطقه و اسلامی به سمت کشورهای اروپایی و دنیا می‌رویم و تلاش می‌کنیم با در نظر گرفتن منافع کشورمان و احترام به حقوق آن کشورها رابطه داشته باشیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه خاتمی در عرصه سیاست خارجی تنش‌زدایی را دنبال می‌کرد، گفت: ما تعامل سازنده را دنبال می‌کنیم که این سیاست در ادامه سیاست تنش‌زدایی است و قصد داریم با در نظر گرفتن حقوق خودمان به حقوق دیگران نیز احترام بگذاریم.
درباره مذاکره با آمریکا باید خطوط قرمز رهبری رعایت شود
وی در خصوص مذاکره و رابطه با آمریکا اظهار داشت: مقام معظم رهبری جهت‌گیری خوبی در این زمینه دارند و اعلام کردند که مخالف رابطه با آمریکا نیستیم ولی شرایطی دارد و در این مورد باید خطوط قرمز رهبری را رعایت کنیم.
آمریکا از قطع رابطه با ایران ضرر کرد/ امروز همه به نقش ایران قدرتمند در منطقه اذعان دارند
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: در قطع‌ رابطه کشورمان با آمریکا طرف آمریکایی بود که ضرر کرد و کشورمان با قطع رابطه با آمریکا دستاوردهایی به دست آورد اما آمریکایی‌ها ارتباط با یک کشور قدرتمند در منطقه را از دست دادند. امروز همه به نقش ایران در منطقه و افغانستان اذعان دارند. راهکار چالش اصلی سیاست‌خارجی را در یک دستگاه دیپلماسی قوی می‌بینیم.
سایت‌های مستهجن و ضدارزشی باید فیلتر شوند
عارف در پاسخ به سوال دیگری در مورد برنامه‌هایش برای اینترنت گفت: اینترنت مانند چاقو است که هم می‌شود از آن به صورت مثبت و هم به صورت منفی استفاده کرد؛ اینترنت ابزار و بستر است و باید از آن حداکثر استفاده را کنیم. سایت‌های مستهجن و ضدارزشی وجود دارد که باید آنها را کنترل و فیلتر کنیم اما مسیر آزاد علمی را برای محققان آماده کنیم و چارچوب امنیت ملی و ارزش‌های حاکم بر انقلاب باید از اینترنت به عنوان رساندن پیام خود به دنیا استفاده کنیم چرا‌که انقلاب ما فرهنگی بود و باید این فرهنگ غنی اسلامی را به دنیا برسانیم.
حق شورای نگهبان است که صلاحیت‌ها را تأیید کند یا نکند
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر شورای نگهبان شما را رد صلاحیت کند، از حق خود دفاع نمی‌کنید، خاطرنشان کرد : حق شورای نگهبان است که صلاحیت افراد را تائید کنند و یا تائید نکنند و با توجه به اینکه در آستانه انتخابات هستیم، قصد ندارم با اعتراض خودم دلسردی را به طرفدارانم منتقل ‌می‌کنم.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری که در خصوص موضع وی درباره موسوی و کروبی پرسید و گفت که آیا به رفتار آنها در سال ۸۸ نقدی را وارد نمی‌دانید، گفت: کل جریان ۸۸ و عملکرد جریان پیروز نیز باید نقد شود که به جای اینکه به همه مردم تبریک گرفته شود، عده‌ای از مردم را خس و خاشاک نامیدند.
عارف اضافه کرد: صحبت بنده مستقل از قانونی بودن و نبودن آن است و هر دانشگاهی که می‌روم، دانشجویان از من در این خصوص سوال می‌کنند و قوه قضائیه باید به این سوالات به حق، پاسخ دهد اما با نگاه عاطفی می‌گوییم که این مورد باید قبل از انتخابات حل شود و حل این مورد حضور مردم را پرشوتر خواهد کرد و اگر من انتخاب شدم، با دستگاه‌های مربوط رایزنی می‌کنم که این مسئله را حل کنیم.
وی در مورد انتخابات خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم با برگزاری یک انتخابات پرشور پیام صلح به دنیا بدهیم چرا‌که در سال ۷۶ با انتخاب خاتمی، بسیاری از سفرای کشورهای خارجی که کشورمان را ترک کرده بودند، به محل ماموریت خود بازگشتند و پیام به دنیا پیام صلح است.
تحریم‌کنندگان ایران خودشان ضرر کردند
معاون اول دولت اصلاحات در خصوص رابطه با کشورهای اروپایی گفت: با برخی از کشورهای اروپایی روابط دیرینه و سنتی داشتیم که متاسفانه برخی از آنها که دنباله‌رو آمریکا بودند، ارتباط خود را با ما قطع کردند اما امیدواریم آنها سیاست مستقل از آمریکا را دنبال کنند که اگر اروپایی‌ها این آمادگی را داشته باشند، ما با آنها رابطه برقرار کنیم و رابطه با اروپا از اولویت‌های ماست و کشورهایی که به تحریم‌های خودساخته آمریکا علیه ایران عمل کردند، خودشان ضرر کردند.
عارف در خصوص برنامه‌هایش در حوزه اینترنت گفت:‌ مهمترین مشکل ما در این زمینه کمبود امکانات است و اولویت دولت تامین امکانات شبکه خواهد بود و ما باید باند مورد نیاز هر کاربر را تامین کنیم و ICT جزو اولویت‌های برنامه‌های ما قرار دارد که از بخش‌های مهمی است که اشتغال‌زایی بالایی به همراه دارد و به دنبال این هستیم که دستاوردهای علمی را به ثروت ملی تبدیل کنیم و نقش ICT در این حوزه کلیدی است اما در حال حاضر سهم آن در تولید ناخالص ملی ۱/۵ درصد است که در کشورهای منطقه متوسط این مقدار ۷ درصد است و امیدواریم در یک برنامه آن را به ۷ درصد برسانیم.
وی در مورد فرد مورد نظرش برای وزارت ارتباطات خاطرنشان کرد: بنا ندارم در این مورد اسم ببرم چرا‌که خرد جمعی و عقلانیت ایجاب می‌کند که رایزنی کنیم و وزیر باید مورد مقبولیت آن بخش نیز باشد و نظر آنها را باید جلب کنیم اما به هر صورت سعی می‌کنم که وزیر از داخل همان بخش انتخاب کنیم.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص برنامه‌هایش درباره احزاب اظهار داشت: اعتقاد به تحزب‌گرایی داریم و افتخار ما مردم‌سالاری دینی است و نقش کلیدی را در این زمینه مردم به عهده دارند، هیچ راهی جز احزاب فراگیر نداریم و در این زمینه تلاش خواهیم کرد. اگر احزاب قوی در کشور داشتیم، با این تعدد کاندیداها مواجه نبودیم و موضع ما این است که احزاب باید حمایت شوند و نهادهای مسئول نیز با احزاب با سعه‌صدر رفتار کنند و آنها را باید تشویق کنیم که در چارچوب قانون اساسنامه و مرام‌نامه‌شان رفتار کنند.
عارف در پاسخ به این سوال که اگر هاشمی با کاندیداتوری شما مخالف باشد، چه تصمیمی می‌گیرید، گفت: اگر‌چه برای هاشمی جایگاه بالایی را در نظر می‌گیرم اما خاتمی را رهبر اصلاحات می‌دانم و به طور طبیعی رایزنی‌هایی با هاشمی انجام می‌شود اما مهم برای من نظر اجماعی اصلاح‌طلبان است.
سوریه کشور دوست و برادر و در خط اول مقاومت است
وی در خصوص نظرش درباره حمله اسرائیل به سوریه خاطرنشان کرد: سوریه را کشور‌ دوست و برادر خود می‌دانیم که در خط اول مقاومت بوده و در سال‌های دفاع مقدس نیز در کنار ما قرار داشت.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در چارچوب مصالح نظام اقداماتی را که باید انجام دهیم، دنبال می‌کنیم و آنها را نیز اعلام عمومی می‌کنیم، همانطور که مقام معظم رهبری حمایت از حزب‌الله لبنان و مردم غزه را اعلام کردند.
کد مطلب: 29261
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *