۰
سه شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۳

خزعلی: اقتدار ملی در گرو رشد جمعیت است

جمعیت به دلیل اینکه یک موضوع میان رشته‌ای است و موضوعاتی مانند تغذیه،آمار، بهداشت، مسائل امنیتی و سیاسی نیز در آن باید در نظر گرفته شود چرا که ما هم اکنون با سونامی پیری جمعیت روبرو هستیم و اگر تا سال ۹۵ اقدام اساسی صورت نگیرد در چاله جمعیتی قرار می‌گیریم.
رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: هرم سنی کشور به سوی افزایش جمعیت میانسال پیش می‌رود که تهدیدی برای اقتدار ملی ایران است و ما با خطر سونامی پیری جمعیت مواجه هستیم که اگر تدبیری اندیشیده نشود در چاله جمعیتی قرار می‌گیریم.

کبری خزعلی در نشست خبری صبح امروز که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، گفت: به زودی گزارش عملکردی از عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی حوزه زنان به محضر مقام معظم رهبری ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: در این جلسه گزارشی از شورای عالی فقه و تشکیل آن ارائه می‌شود،تقاضای تشکیل شورای فقه از چهار سال قبل مطرح شد تا بعضی از مسائل که در عمل از لحاظ فقهی و حقوقی در مورد آنها دچار خلأ هستیم بررسی شود، در حالیکه در آیات شریفه و منابع وحیانی منابع حقوقی آن وجود دارد که می‌توانند مشکلات حقوقی را در این موضوعات حل کنند.

خزعلی افزود: در خصوص مباحث حقوقی بعضی از مسائل احتیاج به تحول کامل نظام حقوقی مربوط به خود را دارد و بعضی از موارد یاد شده نیاز به تشکیل کارگروه تخصصی دارد که بسته‌های تخصصی آن آماده شده است و منابع وحیانی نیز به آن الصاق شده است و هم اکنون در کارگروه کارهای اولیه آن انجام شده است و بررسی بعضی از موضوعات تمام شده است و منتظر بحث نهایی و فقهی آن هستیم.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان همچنین به بحث جمعیت و مشوق‌های فرزندآوری و معضلات پیش رو اشاره کرد و گفت: جمعیت به دلیل اینکه یک موضوع میان رشته‌ای است و موضوعاتی مانند تغذیه،آمار، بهداشت، مسائل امنیتی و سیاسی نیز در آن باید در نظر گرفته شود چرا که ما هم اکنون با سونامی پیری جمعیت روبرو هستیم و اگر تا سال ۹۵ اقدام اساسی صورت نگیرد در چاله جمعیتی قرار می‌گیریم.

خزعلی ادامه داد: در غرب و کشورهای غربی از ۵۰ سال قبل مشوق‌های جمعیتی در نظر گرفته شده است اما به‌دلیل تغییر هرم سنی و تغییرات فرهنگی و نگاه لذت گرا به انسان این مشوق‌ها نتوانسته است کارایی لازم را داشته باشد و اگر هم اکنون برای پیری جمعیت کشور تدبیری اندیشیده نشود کار،تولید و توسعه اقتصادی کشور با بحران مواجه می‌شود.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان خاطرنشان کرد: امروز به دلیل مدیریت جامع نگر، نگاه فرازمانی و فرامکانی مقام معظم رهبری تحقیقات در زمینه جمعیت آغاز شده است و اگر مسئولین به وظایف خود درست عمل می‌کردند هم اکنون بحران جمعیت به این صورت منتشر نمی‌شد در حالیکه بخشنامه‌ها و تخصیص بودجه‌ها انجام شده است اما در مرحله عمل کوتاهی شده است.

خزعلی ادامه داد: به فرمایش مقام معظم رهبری مسئولان جامعه وظیفه دارند مردم را آزاد بگذارند و به فرمایش ایشان اولین کار این است که فشار و تحمیل کنترل جمعیت را بردارند چراکه نه تنها بحران جهانی جمعیت را برای کشور ایجاد می‌کند که اقتدار ملی کشور را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد بسیاری از مشکلات مانند گرانی نیز از کمبود جمعیت حاصل می‌شود و باید جلوی این ضررها گرفته شود.

وی ادامه داد: ما در کارگروه جمعیت بحث باروری را نیز داریم که کارگروهی را با عنوان هدایت و رهبری راه‌اندازی کردیم که دانشجویان و اساتید می‌توانند ما را در کنترل و راهبری این کارگروه هدایت کنند و علاوه بر تقدیر و تشکر از زحمات آنها قدردانی نیز می‌شود.

خزعلی در پاسخ به خبرنگار فارس در خصوص موضوعاتی که در شورای فقه مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد، گفت:بحث‌هایی مانند ماهیت جنین، سقط جنین، سقط درمانی و اهدای جنین مواردی است که در شورای فقه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: بحث عفاف و حجاب و موضوعاتی مانند باندهای فساد که به‌صورت کار تجاری با این موضوع برخورد می‌کنند و جرمشان با کسانیکه موضوع تخلفات‌شان جزئی است تفاوت چندانی ندارد و این مورد هم یکی از مواردی است که در شورای فقه مورد بازبینی قرار می‌گیرد.
کد مطلب: 29448
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *