۰
يکشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۵

هرمیداس باوند: سیاست تنش‌زدایی می‌تواند موفق باشد

اگر ایران بخواهد از مشکلات رها شود باید اساس را بر تنش‌زدایی، به خصوص قدرتهای نافذ جهانی بگذارد، باید مشکلات خود را در عرصه جهانی بر اساس منافع متقابل حل و فصل کند. انتظار این است هر کسی که از فرآیند انتخابات ریاست جمهوری امسال به قدرت می رسد این مساله را مورد توجه قرار دهد.

یک استاد دانشگاه تاکید کرد:با اتخاذ سیاست تنش‌زدایی می‌توان در عرصه سیاست خارجی موفق عمل کرد.

داوود هرمیداس باوند درباره اولویت‌های سیاست خارجی دولت یازدهم گفت: روابط بین‌الملل بر دو پایه اصل برابری و حاکمیت کشورها و ژئوپلوتیک سلسله مراتب قدرتها است و نظام بین‌المللی در واقعیت براساس نظم و نظری است که قدرتهای بزرگ تنظیم می‌کنند. بنابراین در تعاملات بین‌الملل یک ارزیابی واقع‌گرایانه بدین شکل است که یک کشور زمانی می‌تواند در حوزه سیاست خارجی موفق عمل کند که استراتژی تنش‌زدایی را اتخاذ کند.

 

اگر ایران اختلافات خود را با آمریکا حل نکند، کماکان دچار مشکلات خواهد بود

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است که در جمهوری اسلامی ایران، استراتژی تهاجمی و نگاه به شرق توام با موفقیت نبوده و با نارسایی‌ها و فراز و نشیب‌هایی روبه رو بوده است.

باوند معتقد است: تا زمانیکه ایران اختلافات خود را با قدرت هژمون یعنی آمریکا براساس منافع متقابل حل نکند، کماکان دچار مشکلات خواهد بود و بر همین اساس مجبور می‌شود که هزینه‌هایی را متحمل شود و برخی کشورها در این میان از این مساله از ایران باج می‌گیرند.

ایران باید مشکلات خود را در عرصه جهانی بر اساس منافع متقابل حل و فصل کند

این استاد دانشگاه افزود: اگر ایران بخواهد از مشکلات رها شود باید اساس را بر تنش‌زدایی، به خصوص قدرتهای نافذ جهانی بگذارد، باید مشکلات خود را در عرصه جهانی بر اساس منافع متقابل حل و فصل کند. انتظار این است هر کسی که از فرآیند انتخابات ریاست جمهوری امسال به قدرت می رسد این مساله را مورد توجه قرار دهد.

هرمیداس باوند اضافه کرد: متاسفانه تاکنون هیچ کدام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری برنامه مشخصی در حوزه سیاست خارجی ندارند و به صورت کلی می‌توان گفت تا به امروز هزینه بسیاری را به دلیل اتخاذ سیاست به اصطلاح تهاجمی پرداخت کرده‌ایم.

 

ایران و کشورهای آمریکای لاتین مکمل یکدیگر نیستند

 

در آفریقا، ایران بیش از اینکه دریافت کند، باید پرداخت کند

وی با اشاره به نزدیکی ایران با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین در سالهای اخیر گفت: ابعاد منافع ملی کشورها متفاوت است. کشورها باید ابعاد منافع واقعی خودشان را ترسیم کرده و اولویت بندی کنند. روابط با کشورها اگر تجاری، اقتصادی و سازنده باشد در این صورت بسیار خوب خواهد بود ولی از لحاظ سیاسی و اقتصادی، ما با کشورهای آمریکای لاتین شبیه یکدیگر بوده و مکمل یکدیگر نیستیم. در ارتباط با آفریقا در درجه اول این نکته باید مورد توجه قرارگیرد که باید به آنها کمک مالی کنیم و بیش از اینکه دریافت کنیم باید پرداخت کنیم. بر همین اساس در ایجاد روابط با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین باید پایداری روابط و مصالح و منافع اقتصادی کشور را مورد توجه قرار دهیم.

هرمیداس باوند با اشاره به دیپلماسی هسته‌یی معتقد است: سیاست تاخیر و تعلل اگرچه در موقت ممکن است کارساز و در مقاطعی قابل استفاده باشد اما استمرار وضع موجود ممکن است ما را به مرحله آخر برساند. استفاده از گزینه‌های سخت‌افزاری معقول به نظر نمی‌رسد اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسد ممکن است طرف مقابل به ناچار از یک گزینه سخت‌افزاری استفاده کند و فرایند نگران‌کننده‌ای در پی خواهد داشت. بر همین اساس طرفین باید مذاکرات را ادامه دهند و فضا را برای مذاکرات مساعد در راستای دستیابی به راه حل دیپلماتیک نگه دارند.

کد مطلب: 29875
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *