۰
دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۸:۴۹

با آمریکا راحت‌تر می‌توانیم"ببندیم"

یک داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است و حالا که رهبر انقلاب در سخنان اول فروردین امسال راه مذاکره را باز گذاشتند دولت بعد با رعایت خطوط قرمز می‌تواند این رابطه را برقرار کند
به گزارش تسنیم، حسن روحانی داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری که بعدازظهر امروز در دانشگاه شریف حاضر شده بود، در جمع دانشجویان این دانشگاه اظهار داشت: امیدواریم فضای آزادی داشته باشیم که این فضای آزاد منشأ رشد و توسعه است.
وی با بیان اینکه برای نجات کشور نیاز به آشتی‌ داریم، گفت: باید با خیلی چیزها از جمله فرهنگمان، دینمان، طبیعت و جامعه‌مان باید آشتی کنیم و فاصله‌ها را کم کنیم؛ اولین آشتی باید با اندیشمندان، صاحبنظران و متخصصان باشد چرا که کشور بدون آنها نمی‌تواند مسیر تعالی را طی کنند. باید به دانشمندانمان احترام بگذاریم و آستانه تحمل‌مان را بالا ببریم.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: مشکلات امروز ناشی از این است که با دانشگاه متخصص، صاحب‌نظر و عالم‌پرور فاصله گرفته‌ایم.
روحانی با تاکید بر اینکه دانشگاه باید به مرکز صنعتی و تولید متصل باشد، در خصوص حجم نقدینگی بالا گفت: اگر شورای پول و اعتبار را نیمه تعطیل نمی‌کردیم، نقدینگی مشکل‌ساز نبود و به سمت تولید هدایت می‌شد.
وی دومین آشتی را آشتی با گروه‌ها و جناح‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: باید شکاف‌های اجتماعی را کم کنیم و اگر یک طرف کاری می‌کند که طرف دیگر نمی‌پسندد، دشمنی ایجاد نکنیم. چرا که در شرایطی هستیم که نیاز به وحدت بیشتری داریم و باید از تسامح و تساهل در جامعه استفاده کنیم.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: فعالیت‌ها و اختلافات گذشته را می‌توان زودتر جمع کرد و باید با قانون مسئله را خاتمه دهیم. اکنون مشاهده می‌کنیم که به برخی اتهام زده می‌شود که به بیگانگان وابسته اند، اگر کسی در کشور است که به بیگانه وابسته است، چرا آزاد است و محاکمه نمی‌شود؟ چرا در رسانه‌های گروهی اتهام وقتی ثابت نشده است، به عنوان مجرم معرفی می‌شود؟
روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: همه باید تسلیم قانون باشیم و هر کس از مسیر قانون انحراف داشته باشد، باید در محاکم عادل محاکمه شود و اگر می‌خواهیم شکاف اجتماعی را کم کنیم، باید به یک منشور سر بنهیم که آن منشور در کشورمان قانون اساسی است. قانون اساسی باید به فصل‌الخطاب نهایی تبدیل شود.
وی در خصوص فعالیت‌های سیاسی تصریح کرد: فعالیت سیاسی بدون قواعد سیاسی راه به جایی نمی‌برد و بدون قواعد سیاسی در مسیر توسعه سیاسی قرار نمی‌گیریم. اکنون که احزابی به صورت سراسری نداریم و آنها فصلی هستند، لااقل همه در برابر قانون سر بنهیم.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در مورد انتخابات پیش‌رو گفت: انتخابات ۲۴ خرداد را باید زمینه‌ای برای وحدت ملی قرار دهیم. چرا وقتی قد فردی از همه بلندتر است و آن فرد کاندیدا می‌شود، همه می‌ترسند. باید تسامح داشته باشیم و آستانه تحمل‌مان را بالا بیاوریم و اجازه دهیم کسانی که کاندیدا می‌شود و از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند، باعث مشارکت بیشتر مردم در انتخابات شوند.
روحانی در مورد آشتی سوم گفت: آشتی سوم آشتی با جهان است، برخی‌های فکر می‌کنند با دنیا یا باید جنگید و یا کوتاه آمد؛ اما راه سومی هم وجود دارد و آن تعامل سازنده با جهان است. کار سیاسی، سازش نیست، بلکه راهی کم هزینه و از عقل استفاده کردن است.
وی با اشاره به مشکل هسته‌ای در سال ۱۳۸۲ برای چند کشور از جمله مصر، لیبی، کره‌جنوبی و ایران گفت: لیبی به طول کامل تسلیم شد و تمام امکانات هسته‌ای خود را به آمریکا تحویل داد و مصر در شورای حکام عذرخواهی کرد و دانشمندان خود را دستگیر کرده و به محاکم قضایی فرستاد و کره‌جنوبی نیز عملی مشابه مصر انجام داد، اما جمهوری اسلامی ایران راه تعامل سازنده را برگزید و به دنیا نشان داد که آمریکا و اسرائیل دورغ می‌گویند.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ایران به دنبال تثبیت حق هسته‌ای خود بود و از طرف دیگر آرام کردن زمینه را دنبال می‌کرد چرا که آمریکا به دنبال ایجاد جنگ بود. نه اینکه از حمله بهراسیم، اما باید کشور را از حمله دور کنیم.عده‌ای می‌گفتند مذاکره با غرب و آژانس نتیجه‌ای ندارد و عده‌ای دیگر می‌گفتند که باید فعالیت‌های هسته‌ای تعطیل کنید، اما راه وسط و تعادل انتخاب شد تا هم کشور را از حمله دور کنیم و هم فرصتی به دست بیاوریم تا اقدامات هسته‌ای خود را تکمیل کنیم و به همین ترتیب راه مذاکره با آژانس را در پیش گرفتیم و در داخل کشور نیز مسولان ارشد نظام را به اجماع نظر رساندیم.
روحانی در خصوص عبارت مبارزه با آمریکا خاطرنشان کرد: مبارزه با آمریکا یعنی اینکه آمریکا می‌گوید فعالیت هسته‌ای ایران، صلح‌آمیز نیست، اما ما با تعامل کاری کردیم که در سال بعد کشورهای عضو شورای حکام که آمریکا نیز جزو آن است اعلام کنند که فعالیت‌های ایران صلح‌آمیز است. با دنیا باید تعامل کرد، یعنی اینکه نه تسلیم شویم و نه تقابل کنیم.
وی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دانشجویی که پرسید مقام معظم رهبری مقاوم بودن را یکی از صفات رئیس‌جمهور برشمردند، شما چه تفسیری از مقاوم بودن دارید، اظهار داشت: مقاوم بودن یعنی با عقل و تدبیر عمل کردن و کسی که با دنیا حرف می‌زند علم لازم را داشته باشد و بر روی اصول بایستد.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوال دیگری گفت: آمریکا ابرقدرت جهانی و ایران نیز ابرقدرت منطقه‌ای است و اختلافات منطقه‌ای و بین‌المللی با آمریکایی‌ها داریم، اما دوستی و دشمنی‌ها در دنیا، همیشگی نیست و در روابط بین‌المللی باید تخاصم را به تنش، تنش را به روابط سرد و روابط سرد را به روابط نسبتا مطلوب تبدیل کنیم و بالاترین هنر این است که تهدید را به آسیب، آسیب را به فرصت تبدیل کنیم که این کار در مقاطع مختلف انجام شده است.
روحانی افزود: مذاکره با آمریکا بسیار سخت است اما امکان پذیر است؛ مذاکره با آمریکا راحت‌تر از مذاکره با اروپایی‌ها است. چرا که اروپایی‌ها یک "آقا اجازه"ای از آمریکایی‌ها می‌خواهند. در سال ۸۴ که با ۳ کشور اروپایی برای شروع فعالیت هسته‌ای به توافق رسیدیم، انگلیسی‌ها به آمریکا سفر کردند اما نتوانستند آمریکا را راضی کنند.
وی اضافه کرد: آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است و حالا که رهبر انقلاب در سخنان اول فروردین امسال راه مذاکره را باز گذاشتند دولت بعد با رعایت خطوط قرمز می‌تواند این رابطه را برقرار کند.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حصر موسوی و کروبی گفت: معتقدم ادامه شکاف به نفع کشور نیست و دولت آینده باید فضای غیرامنیتی بوجود بیاورد و امیدوارم فضایی بوجود بیاید تا کسانی که در حصر هستند، آزاد شوند و حتی آنها که به زندان افتاده‌اند نیز آزاد شوند.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه از اینکه آقای هاشمی کاندیدا شده خوشحالم و استقبال می‌کنم، اظهار داشت: هاشمی از ارکان انقلاب است و از ابتدای انقلاب در کنار امام بود و بعد از انقلاب نیز مسئولیت‌های مختلف و مهمی بر عهده داشته است. قبول کاندیداتوری از سوی هاشمی نوعی فداکاری است، البته هاشمی تا روزهای آخر قاطعانه به من می‌گفت که کاندیدا نمی‌شود. حتی روز ثبت‌نام خودم که دیداری با وی داشتم، گفت که کاندیدا نمی‌شود و بعدا به من اعلام کرد که ساعت ۳ بعدازظهر به این تصمیم رسیدم که کاندیدا شوم.
وی اضافه کرد: با هماهنگی آیت‌الله هاشمی مسیر را ادامه می‌دهم و پیش می‌روم، اما تا روز رای‌گیری فقط یک نفر از ما در صحنه باقی خواهد ماند. من و هاشمی در مسائل سیاسی، اجتماعی، فقهی و فرهنگی افکار و اندیشه‌های بسیار نزدیکی به هم داریم که البته ممکن است اختلافاتی هم داشته باشیم.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر اینکه خاتمی با شعار تغییر سیاست‌های هاشمی رای آورد و در سال ۸۴ نیز نشان داده شد که هاشمی رای ندارد، گفت: در سال ۷۶ شعار خاتمی تغییر نبود و با شعار جامعه مدنی آمد. یکی از اشکالاتی به هاشمی گرفته می‌شود این است که در نماز جمعه جوری صحبت کرد که شائبه حمایت از خاتمی ایجاد شد.

روحانی کشور را دارای ۲ نوع تفکر حاکم دانست و گفت: ۲ نوع تفکر در کشور وجود دارد که یکی عقلانیت و اعتدال است و دیگری شعار دادن و حرف‌های تند زدن بدون توجه به عقلانیت است و من آقای هاشمی را از نوع تفکر اول می‌دانم.
وی در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری مبنی بر اینکه آیا هدفمندی یارانه‌ها ادامه می‌دهید یا آن را مانند هاشمی گداپروری می‌دانید، خاطرنشان کرد: من نشنیدم که آقای هاشمی طرح هدفمندی را گداپروری بداند و اصل هدفمندی یارانه‌ها برای دولت هاشمی و در زمان مجلس چهارم است و این طرح برای بار اول در برنامه دوم آورده شده است، اما نمایندگان مجلس چهارم با این طرح مخالفت کردند.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: کسی با اصل هدفمندکردن یارانه‌ها مخالف نیست و همه آن را قبول دارند، اما بر سر نوع اجرا و پرداخت یارانه‌ها اختلاف وجود دارد. قانون هدفمندی یارانه‌ها تاکنون برخلاف قانون انجام شده است.
روحانی در پاسخ به دانشجوی دیگری گفت: تورم با تحریم ارتباط دارد، اما معنی آن نیست که اگر تحریم‌ها نبود، تورم نداشتیم. دلایل تورم کاهش تولید، افزایش نقدینگی و کاهش ارزش پول ملی است و راه حل اساسی آن بالابردن تولید، کنترل نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید و روابط سازنده با جهان است.
وی در پاسخ به اینکه آیا اوامر رهبری را اجرا خواهید کرد، گفت: رهبری ممکن است نظری داشته باشد و فرد دیگری نیز نظر دیگری داشته باشد، اما زمانی که رهبر موردی را از طریق حکم حکومتی اعلام کند، همه باید به آن تمکین کنند و این مورد در قانون اساسی آمده است و این ۲ مورد از هم جداست.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص جایگاه نگهبان نیز اظهار داشت: شورای نگهبان مرجع است و نظارت را بر عهده دارد، البته من می‌توانم نظر خودم را اعلام کنم که این نظر شورای نگهبان اشکال دارد، اما طبق قانون اساسی معیار براساس نظر شورای نگهبان است.
روحانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آیا حوادث ۸۸ را فتنه می‌دانید، گفت: در مورد سال ۸۸، بحث زیاد است و باید منشأ فتنه را شناخت و باید بررسی کرد که چرا سود سهام عدالت در روزهای منتهی به انتخابات توزیع شد و همچنین تهمت‌هایی که در صداوسیما علیه افراد غائب زده شد باید بررسی شود و باید بررسی کنیم که پخش سیب‌زمینی قانونی بوده است یا نه؟
وی در واکنش به سوال دانشجویی که هاشمی را رهبر روحانی می‌دانست، گفت: ما یک قائد و رهبر بیشتر نداریم و آن رهبر انقلاب است.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص نقاط منفی و مثبت احمدی‌نژاد نیز تصریح کرد: نقاط منفی دولت احمدی‌نژاد زیاد است و نقاط مثبت را هم شما بگویید، اما اینکه ارزش پول ملی به یک‌سوم رسیده است و با وجود افزایش درآمد نفتی وضعیت کشور چنین است، تورم سالانه ۳۰ درصد و نقطه‌به‌نقطه به ۴۰ درصد رسیده است، بیکاری افزایش پیدا کرده و ۷۶۸ هزار تحصیل کرده بیکار هستند، واردات کالا افزایش داشته، بداخلاقی‌ها رواج پیدا کرده و همه اینها از نقاط منفی دولت است، اما عملیاتی کردن برخی پروژه‌ها در استانها و پیشرفت در برخی علوم از اقدامات مثبت دولت است.
روحانی در پاسخ به سوال دانشجویی که در مورد ترک جلسه شورای حکام از سوی نماینده ایران در سال ۸۲ می‌پرسید، گفت: این موضوع مرتبط به شهریور ۸۲ است و بنده در آن زمان مسئولیت مرتبطی نداشتم و اولین معترض این مورد خود بنده بودم و وقتی این مورد را شنیدم شبانه با وین و وزیرخارجه تماس گرفتم.
وی در پاسخ به سوال دیگر این دانشجو که در خصوص این گفته از جک استراو که گفته بود که نماینده ایران با تماس گرفته و از بنده خواهش کرد ، خاطرنشان کرد: این سخنان جک استراو در مورد بنده نبود و مربوط به آقای خرازی وزیر خارجه وقت است، اما نباید فقط به گفته استراو اکتفا کرد و باید از خود کمال خرازی نیز این قضیه را جویا شد.
داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص پلمپ فعالیت‌های هسته ای در زمان تصدی وی به عنوان مسئول مذاکرات با ۱+۵، اظهار داشت: ما چند بار پلمپ کردیم و چندبار نیز پلمپ ها را شکستیم و این یعنی عقلانیت که با بازی گرفتن و خرید زمان، فرصت تکمیل اقدامات هسته‌ای خود را یافتیم و ما تعلیق الزامی به تعلیق داوطلبانه تبدیل کردیم که هیچ نوع تعهدی برای ملت ایران بوجود نمی‌آورد.
کد مطلب: 30010
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *