۰
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۲۳

رد پای انگلیس در قضیه مفقود شدن هفت میلیارد دلار پول مردم لیبی

روزنامه سوییسی 'سونتاگ تسایتونگ' در گزارشی نوشت: خانواده قذافی در لیبی نیازی به داشتن حساب بانكی نداشتند و هر وقت پول می خواستند فقط امضاء وزیر دارائی كافی بود تا آنها هر مقدار پول كه می خواهند از بانك مركزی دریافت كنند.
این روزنامه افزود: گاهی اوقات آنها به قدری پول برداشت می كردند كه اتومبیل های ویژه حمل پول می بایست آنها را برایشان جابجا كند. البته این زمانها از اكتبر سال گذشته كه دیكتاتور این كشور سرنگون شد دیگر سپری شده است.

روزنامه سوییسی ادامه داد: با این وجود باقیمانده اعضای خانواده قذافی در فقر زندگی نمی كنند. همسر، دختر و سه پسر قذافی در الجزایر زندگی می كنند كه رسماً تاكید می شود كه بخاطر مسائل انسانی به آنها پناه داده شده، ولی در حقیقت پولهای زیاد آنها دلیل اقامتشان است.

'سونتاگ تسایتونگ' یادآور شد: دولت جدید لیبی از زمان سقوط قذافی در جستجوی هفت میلیارد دلار از پولی است كه مفقود شده است. قذافی بخش بزرگی از پولها و دارائی های خود را به سوییس انتقال داده بود. یك زمانی میزان پولهای لیبی در بانك های سوییس بالغ بر ۶ میلیارد دلار بود ولی پس از دستگیری پسر وی درسال ۲۰۰۸ در ژنو بخاطر كتك زدن خدمتكارانش، روابط لیبی با سوییس بسیار بد شد ودیكتاتور طرابلس اولین كاری كه صورت داد انتقال این شش میلیارد دلار از بانك های سوییس به كشورهای دیگر بود.

وزارت امورخارجه سوییس نیز تاكید می كند كه قذافی پس از تیره شدن روابطش با سوییس، از انتقال پولهای خود به سوییس اكیدا پرهیز می كرد. با این وجود شورای فدرال در فوریه سال ۲۰۱۱ دستور توقیف دارائی های خانواده قذافی در سوییس را داد كه طی آن ۶۵۰ میلیون فرانك تا كنون در شماره حسابهائی در بانك های سوییس بلوكه شده است. در این میان ۵۵۰ میلیون فرانك از این پولها آزاد شده، زیرامتعلق به شركت های دولتی یا بانك مركزی لیبی بود.

روزنامه سوییسی در ادامه گزارش خود وضعیت پولهای قذافی را مرموز دانست و فاش كرد كه قذافی در اواسط فوریه سال ۲۰۱۱ سه میلیارد پوند انگلیس را به موسسه 'مای فایر' انگلیس واریز كرد كه آنگونه كه مشخص شده این امر با كمك سوییس صورت گرفته است.

'مای فایر' تصریح كرد: این امر بخوبی نشان می دهد كه بسیار بیشتر از آنكه تصور می شد، از قذافی در سوییس پول وجود دارد. كسی كه از این امر آگاه بوده، بشیر صالح است. وی یكی از معتمدترین افراد قذافی بود و درآمدهای نفت لیبی را برای قذافی سرمایه گذاری می كرد. اینكه امروز نامبرده دركجاست را هیچكس نمی داند.

وی را صندوقچه اسرار قذافی و كلید دار اموال مخفی شده رژیم گذشته لیبی می دانند. وی اندكی پس از فروپاشی رژیم قذافی مخفی شد و اسراری را نیز كه همراه داشت با خود به مخفیگاه برد.
کد مطلب: 3002
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *