۰
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۹

هاشمی نامزد بخش‌های محذوف جامعه است

حمیدرضا جلایی‌پور استاد دانشگاه معتقد است: «هاشمی نامزد مردم است و همین موضوع سبب ایجاد هیجان در جامعه شده است.»
«حضور هاشمی سبب شده تا بخش محذوف جامعه نامزد انتخاباتی پیدا کند.» این را حمیدرضا جلایی‌پور، می‌گوید. شور و شوق انتخاباتی شاید دیر، اما در جامعه آغاز شده است و همه پیگیر اخبار تایید و ردصلاحیت‌ها هستند. گمانه‌زنی‌ها آغاز شده و در محافل مختلف وضعیت نظرسنجی‌ها مطرح و روی آن بحث می‌شود. حمیدرضا جلایی‌پور استاد دانشگاه معتقد است: «هاشمی نامزد مردم است و همین موضوع سبب ایجاد هیجان در جامعه شده است.» 
  
‌حضور آقای هاشمی چه تغییراتی در آرایش سیاسی کشور به وجود آورده‌است؟ 
با حضور آقای هاشمی در انتخابات، بخش محذوف جامعه نامزد انتخاباتی پیدا کرده و اصلاح‌طلبان هم به خواسته خود مبنی بر حضور نامزد حداکثری در انتخابات رسیدند؛ اما در اردوگاه اصولگرایان وضع کاملا متفاوت است. آنها که تا دقایق آخر روز ثبت‌نام فکر می‌کردند انتخابات را درون‌جناحی برگزار می‌کنند از حضور هاشمی شوک‌زده شده و در حالت سردرگمی به‌سر می‌برند. البته باید به آنها حق داد که در شرایط فعلی دچار شوک باشند چراکه انتظاراتشان دستخوش تغییرات شده است. از طرفی اصلاح‌طلبان و قشرهای موثر با یک نامزد حداکثری و تاثیر‌گذار به عرصه انتخابات ورود پیدا کرده‌اند، درحالی‌که نامزدهای دیگر، پایگاه اجتماعی چشمگیری ندارند و ‌درصدد جذب آرا هستند. بخشی از افرادی که با تابلوی اصولگرایی در انتخابات حضور دارند نیروهای سیاسی‌ای هستند که سال‌هاست پایگاه اجتماعی خود را به نفع دیگر جریانات رها کرده‌اند، حالا که رقابت از حالت درون‌گفتمانی خارج شده دچار شوک هستند و تا به وضعیت متعادل برسند نیاز به زمان و برنامه‌ریزی دارند. 

‌چرا اصلاح‌طلبان از هاشمی حمایت می‌کنند؟ 
حضور هاشمی باعث شد اصلاح‌طلبان به صورت تمام‌قد از او دفاع کنند و پایگاه اجتماعی منتسب به آنان نیز به صورت گسترده به حمایت از «آیت‌الله» بپردازند.          
  
از طرف دیگر، هاشمی، تنها مورد تایید و حمایت اصلاح‌طلبان نیست او در میان اصولگراهای میانه‌رو و بدون جنجال نیز نفوذ دارد و پایگاهی قوی در میان مدیران باسابقه دارد. اکثر خانواده شهدا هم به او تمایل دارند همه اینها در کنار هم پایگاهی وسیع برای آرای هاشمی را نشان می‌دهد. او نشان داده که قادر است در شرایط سخت و دشوار مدیریت خوبی داشته باشد و در شرایطی که ما دچار مشکلات عدیده اقتصادی هستیم به شخصی چون او نیاز داریم چراکه او تاکنون توانسته بحران‌های جنگ و دوره سازندگی را مدیریت کند. 

‌برخی معتقدند «آیت‌الله» مواضعی نزدیک به اصلاح‌طلبان دارد، عقیده شما چیست؟ ‌
هاشمی، شخصیتی «ملی» و «فراجناحی» است. او نامزد مردم است نه نامزد احزاب و گروه‌های سیاسی. انصاف نیست شخصیت او را محصور به یک حزب یا جناح سیاسی کنیم. هاشمی در چهارسال گذشته جهت‌گیری‌های خوبی داشته و مواضعی را اتخاذ کرده که باعث شده کشور که در دولت‌های نهم و دهم بحران‌های زیادی را تجربه کرده از این مخمصه‌ها، روزنه‌ای برای رهایی پیدا کند. اصلاح‌طلبان هم با بررسی شرایط به این نتیجه رسیدند که کشور نیازمند حضور «آیت‌الله» است. اصولگراهای معتدل و میانه‌رو هم به این باور اذعان دارند و قشر «خاکستری» هم با حضور هاشمی دلیلی برای مشارکت پیدا کرده است. در حالی‌که دولت نهم و دهم با سیاست یارانه‌ای تصمیم داشت رای مردم را مصادره کند اما حالا سیاست‌هایش برای مردم مشخص شده و با مقایسه عملکردها، مردم مطالبات خود را در هاشمی می‌بینند. به باور من این بی‌احترامی به «آیت‌الله» است که او را در جناح‌های سیاسی محصور کنیم. همه می‌دانند مشکلات موجود با این فرافکنی‌ها حل و فصل نمی‌شود؛ خوشبختانه هاشمی در میان قشر متوسط و نخبگان پایگاه خوبی دارد و قشر آسیب‌پذیر هم حامی او هستند به همین دلیل او را «ملی» و «فراجناحی» می‌دانیم و امیدواریم حضورش موفق و توام با حل مشکلات باشد. 

‌توزیع شب‌نامه‌ها و موضع‌گیری‌های تند مخالف با حضور «آیت‌الله» را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
گاهی برخی افراد اظهارنظرهایی می‌کنند که جایگاه مشخصی در عرصه سیاسی ندارند؛ گروهی از افرادی که در خصوص هاشمی اظهارنظر می‌کنند جایگاه مشخص سیاسی و پایگاه اجتماعی قابل‌توجهی ندارند هر چند مبانی عقاید اصلاح‌طلبان با اصولگرایان متفاوت است اما در میان اصولگرایان هم افرادی دارای شخصیت ریشه‌دار هستند که از پایگاه اجتماعی خوبی هم برخوردارند، افرادی چون حجت‌الاسلام ناطق‌نوری. اینها شخصیت‌هایی هستند که در انقلاب نقش داشتند سال‌ها فعالیت سیاسی داشته و دارای تجربه متفاوتی هستند و مانند باد هوا، سرگردان نیستند بلکه در سپهر سیاسی کشور دارای وزن بالا و مشخصی هستند بنابراین به نظر می‌رسد به بسیاری از اظهارنظرهای تخریبی باید بی‌توجه بود زیرا این‌گونه موضع‌گیری‌های مغرضانه، دون‌ شأن و اخلاق رقابتی است، علاوه بر این، برای اولین‌بار نیست که این تخریب‌ها صورت می‌گیرد اما خوشبختانه هاشمی شخصیت ریشه‌داری دارد و از روزهای نخست انقلاب نقش مهمی در کشور داشته و برای مردم شناخته شده است. انشالله این تخریب‌ها نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت. 
 
‌ پیش‌بینی شما از نتیجه انتخابات پیش‌رو چیست؟ 
پیش‌بینی در شرایط فعلی مشکل است اما کسانی که نگران کشور هستند انشالله پیروز خواهند شد. به نظر می‌رسد فداکاری هاشمی و حضورش در انتخابات باعث موفقیت جامعه خواهد شد؛ تاکنون همه نامزدها، وابسته به احزاب و جناح‌های سیاسی بودند اما هاشمی نامزد مورد حمایت جامعه و مردم است و کارنامه‌ای درخشان هم دارد به همین دلیل همه دلسوزان کشور بر روی او اجماع کرده‌اند و امیدواریم با پیروزی او لوکوموتیو دولت روی ریل قرارگرفته و از آمار بیکاران و افسردگان و متقاضیان مهاجرت کاسته شود. 
 
‌نقش نامزد دولت را چگونه می‌بینید؟ 
نامزد مورد حمایت دولت ریشه‌دار نیست و پایگاه اجتماعی ندارد. در دوره گذشته اصولگرایان از احمدی‌نژاد حمایت کردند تا او بتواند رای بیاورد. در این دوره اصولگرایان آنقدر دچار انشقاق و سردرگمی هستند که حتی با دوپینگ هم توانایی اجماع ندارند و نمی‌توانند پایگاهی برای نامزد دولت فراهم کنند. دولت هم قادر به تولید پایگاه اجتماعی نیست.
کد مطلب: 30386
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *