۲
۱
چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۲

هاشمی به زودی بیانیه می‌دهد

خداوکیلی نمی دانم. کشور ما کشور مظهرالعجایب است. کمی حوصله کنیم. شامگاه 24 خرداد معلوم می شود رئیس جمهور بعدی ایران کیست. هر اتفاقی ممکن است.
رضا اکرمی جزو روحانیان اصولگرایانی بود که خواستار ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بودند. او در این گفتگو ترجیح داد نظرش را درباره رد صلاحیت هاشمی بیان نکند و تاکید کرد که هاشمی رفسنجانی، تابع نظر شورای نگهبان است.

 اکرمی با این حال، رد صلاحیت مشایی را بر حق می داند و می گوید دولت احمدی نژاد نمی تواند کاری برای مشایی انجام دهد. 

***

*بعضی از حامیان هاشمی رفسنجانی، معتقدند سن بالا نه "دلیل اصلی" بلکه "دلیل اعلام شده" رد صلاحیت هاشمی بوده است. شما در این باره چه نظری دارید؟

بنده در چارچوبی که قانون اساسی تعیین کرده است، نظر شورای نگهبان را فصل الخطاب می دانم و هیچ نقد و انتقادی به شورای نگهبان ندارم. بحث های درونی ما، مطلب دیگری است که گفتنی نیست.

*البته قانون حق انتقاد مسالمت آمیز از همه نهادها را به رسمیت شناخته است. یعنی شما هیچ انتقادی هم به رد صلاحیت کاندیدایتان ندارید؟

نخیر! در اصل 115 قانون اساسی هیچ چیز دل بر این ینست که اگر داوطلبی صلاحیتش احراز نشد، می تواند به جایی شکایت کند. ولی آزادی بیان و آزادی قلم به طور کلی نسبت به مسائل گوناگون وجود دارد اما آزادی بیان و آزادی انتقاد، از نظر قانونی در مساله رد صلاحیت کاندیداها از سوی شورای نگهبان، جایی ندارد.

*برخی از طرفداران هاشمی در چند روز گذشته به سن بالا دبیر شورای نگهبان و برخی از نمایندگان مجلس خبرگان اشاره کرده اند. نظر شما در این باره چیست؟

مقایسه سمت های ساسی با یکدیگر، صحیح نیست ولی یک نکته مسلم است که جبهه گیری نکردن در برابر شورای نگهبان، روال کار امام و رهبری بوده است. پس ما هم این طور عمل می کنیم.

*شما احتمال می دهید که رهبری به نفع آقای هاشمی حکم حکومتی صادر کند؟

بنده نه چیزی را به رهبری تکلیف می کنم و نه پیشنهادی به ایشان می دهم. الامر الیه. ان شاءاالله رهبری هر چه را که به مصلحت باشد، خودشان انجام می دهند. اما اینکه تحلیل من در این زمینه چیست، باید بگویم پیش بینی خاصی ندارم.

*الان بین این هشت کاندیدای تاییدصلاحیت‌شده، گزینه مطلوب شما کدام گزینه است؟

من قبل از ثبت نام آیت الله هاشمی، موافق ریاست جمهوری دکتر روحانی بودم. دلیل این امر هم آشنایی 52 ساله من با ایشان و گفتگوهایی‌ست که با ایشان داشته ام.  در مجموع، من دکتر حسن روحانی را به دلیل مجلسی بودن، حضور در شورای عالی امنیت، حضور در دفاع مقدس هشت ساله و نیز موفقیتهایش در ماموریت ها و تکالیف، او را بر دیگران اولی می دانم.

*به نظر شما، آن دسته از حامیان هاشمی که هنوز هم قصد رای دادن دارند، به حسن روحانی رای می دهند یا به محمدرضا عارف؟

تا حدی که بنده می دانم، آقای هاشمی نسبت به حسن روحانی نظر حامیانه داشتند و می خواستند ایشان را به مردم معرفی کنند. الان هم احتمال دارد که همان روال قبلی ادامه پیدا کند و هاشمی دکتر روحانی را به عنوان کاندیدای مورد حمایتشان به مردم معرفی کند.

*شما این روزها به هاشمی نزدیک بودید. از واکنش او به رد صلاحیتش خبری دارید؟

آقای هاشمی هم تابع قانون است و اعلام کرده اند که به زودی بیانیه می دهند و مردم را به حضور در انتخابات دعوت می کنند.

*فکر می کنید با کنار رفتن هاشمی و مشایی، میزان مشارکت مردم در انتخابات در چه حد خواهد بود؟

پیش بینی در این باره کار دشواری است؛ ولی خواسته ما این است که در روز 24 خرداد، مردم به نحو گسترده ای در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری شرکت کنند و حماسه سیاسی خلق کنند.

*فکر می کنید واکنش دولت احمدی‌نژاد در قبال رد صلاحیت مشایی چه باشد؟

من فکر نمی کنم چیز مشت‌پرکنی در دست دولت باشد زیرا آقای مشایی قطعاً فاقد صلاحیت بود. مشایی هم از نظر فکری و هم از نظر کارنامه ای مشکل دارد. ما نمی توانیم این ها را نادیده بگیریم و به حق تایید صلاحیت نشد.

*حالا که این قدر صریح درباره رد صلاحیت مشایی اظهار نظر کردید، بد نیست نظرتان را درباره رد صلاحیت هاشمی هم بفرمایید.

خدانگهدارتان! من بروم به کارم برسم!

* پس سوال آخر: بین هشت کاندیدای موجود، چه کسی را واجد شانس بیشتری می دانید؟

خداوکیلی نمی دانم. کشور ما کشور مظهرالعجایب است. کمی حوصله کنیم. شامگاه 24 خرداد معلوم می شود رئیس جمهور بعدی ایران کیست. هر اتفاقی ممکن است.
کد مطلب: 30916
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


قمرالی
من هیچ کدام از نامزدها را به جز اقای هاشمی قبول ندارم چون نمی توانند کاری برای رفاه مردم انجام دهند
مهدي
Iran, Islamic Republic of
چكار ميخواست بكنه 8سال بود كاري كرد؟