۰
پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۴۲

باید از تضاد آمریکا و اروپا استفاده کنیم

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه هیچ جریان سیاسی نمی تواند بدون کمک جریان سیاسی دیگر موفق باشد افزود: ایران هراسی را به ایران دوستی و ایران ستیزی را به ایران پذیری تبدیل می کنم.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا عارف نامزد انتخابات ریاست جمهوری در همایش بیداری اسلامی افقهای آینده و انتخابات ۹۲ که امروز ۵ شنبه در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به نام گذاری امسال به عنوان سال حماسه سیاسی و اقتصادی گفت: مهمترین مصداق حماسه سیاسی انتخابات ریاست جمهوری است و نظام ما نظام مردمسالاری است که مهمترین نقش مردم در ارتباط با این جایگاه یعنی انتخاب نفر دوم کشور است

وی با اشاره به اولین مصداق حماسه سیاسی گفت: مصداق اول حضور مردم است با توجه به ۳۴ سال حضور مردم امیدواریم حضور مردم را در صحنه ها داشته باشیم هر چند مشکلات و رنجدیدگی هایی است باید این مساله را داخل خانواده بگذاریم و با استفاده از شما اساتید بتوانیم زمینه ساز حضور آحاد مردم در انتخابات باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری حماسه دوم را اخلاق مداری و قانون گرایی دانست و گفت: ما در این زمینه با گرفتاریهایی روبرو هستیم همه باید رعایت کنیم تا یک الگوی اخلاقی در چارچوب قانون عملی شود این مساله مربوط به کاندیداها و طرفداران آنهاست.

عارف با بیان اینکه حماسه نشاط بسیار مهم است افزود: به دلیل اتفاقات سال ۸۸ دانشگاهها با نشاط کمتری روبرو بود این انتخابات فرصتی است تا نشاط را دوباره بازگردانیم. دانشجو سرمایه معنوی نظام است و جز قشر نخبه کشور محسوب می شود برای اینکه دانشجو حفظ شود و روحیه پرسشگری بیشتر شود این انتخابات می تواند فرصت خوبی باشد همانطور که امام خمینی و مقام معظم رهبری ترسیم کردند.

وی در ادامه به حماسه رفاقت و همدلی اشاره کرد و گفت: ما باید برگردیم به تجربیات ۳۰ سال گذشته واقعیت این است که اختلاف نظر داریم اما اختلاف نظر می تواند باعث حرکت شود ما باید اصالت رقابت را بپذیریم و بعد از انتخابات وارد ساز رفافت و همدلی شویم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه گاهی بعد از انتخابات رقابت شروع می شود افزود: حذف رقیب ونتیجه اش استفاده از نیروهای کم تجربه و روشهای سعی و خطاست که امید دارم با حماسه رفاقت این نوع طرز تفکر بر طرف شود.

عارف ادامه داد: باید بپذیریم کشور مشکل دارد بنا بود به بخشهای مهم چشم انداز برسیم اما اکنون با این فاصله‌ای که داریم هیچ راهی جز همدلی و استفاده از تمام ظرفیت کشور نیست فرد دیروز باید به رقبای خود تبریک بگوید و آنها را به همکاری دعوت کند تا شاهد یک الگوی همکاری باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه حتما حماسه انتخاب، انتخاب اصلح است افزود: اصلح کسی است که بتواند کشور را در افق چشم انداز به سند چشم انداز برساند یعنی جایگاه اول در منطقه بر اساس ظرفیت و پتانسیل کشور که یک میثاق ملی است.

وی با بیان اینکه کشورهای رقیب وضعیت خوبی را در منطقه دنبال می کنند افزود: یکی از کشورها در گذشته نه چندان دور تورم ۳ رقمی داشت اما اکنون تورم تک رقمی را تجربه می کند ما باید شتاب خود را در بخش اقتصاد و علم افزایش دهیم.کمتر از ۱۲ سال به افق چشم انداز فاصله داریم در تولید علم در منطقه اول هستیم اما این علم و مقالات باید به ثروت عملی تبدیل شود ما باید ثروت مند شویم تا بتوانیم برنامه ها را اجرا کنیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از رتبه ایران در برخی شاخص های بین المللی گفت: در شاخص امید به زندگی، آموزش و درآمد سارانه رتبه ۷۶ را داریم که مناسب نیست در شاخص فناوریها که پل ارتباط بین علم و تولید ثروت است، در شاخص دست یابی که فناوری وضعیت ما متوسط است یعنی رتبه ۴۵ را داریم. این شاخص ها نشان می دهد برای رسیدن به سند چشم انداز راه طولانی باید طی شود.

عارف با بیان اینکه ما پتانسیل پیمودن این راه را داریم گفت: وضعیت ما نیروی انسانی است ۴ میلیون پانصد هزار دانشجو داریم شاخص های دانشگاهی وضعیت مطلوب دارد در ارتقا سطح علمی اساتید موقعیت خوبی داریم منابع زیر زمینی و موقعیت جغرافیایی ما در وضعیت خوبی است که کمتر ازآنها استفاده کرده ایم مهمتر از همه انگیزه معنوی که عامل کمک کننده است تا بتوانیم به افق چشم انداز برسیم.

وی با اشاره به اینکه هر کاندیدای باید برای رسیدن به افق چشم انداز برنامه ارائه دهد افزود: ما سیاست کلی در بخشهای مختلف داریم لذا اصلح کسی است که بتواند کشور را به اهداف چشم انداز برساند رئیس جمهور باید توانایی داشته باشد ما در اوایل انقلاب مجبور بودیم از روش سعی و خطا استفاده کنیم اما الان در دهه چهارم انقلاب که دهه پیشرفت است قرار داریم لذا نمی توانیم عنان کشور را به کسی بدهیم که نمی دانیم می تواند موفق باشد یانه.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مردم باید سابقه اجرایی فرد کاندیدا را بررسی کنند تصریح کرد: وظیفه شما اساتید و دانشگاهیان است که به دور از احساس و براساس واقعیت عملکرد افراد را بررسی کنید و ببینید چقدر امکان جذب نیرو دارد ما هیچ راهی جز شایسته سالاری نداریم. هیچ راهی جز استفاده از پتانسیل خوب و موجود سوای از دیدگاه سیاسی نداریم.

وی ادامه داد: در سال ۷۲ و ۷۳ چپ و راست بود، در اصل همان اصلاح طلب و اصولگرایی فعلی من این خط بازیها را قبول ندارم. در زمان وزارتم یک معاون راست داشتم دو معاون چپ و یک حجتیه‌ای البته خودم اعتقادی به این کلمات ندارم ولی اصطلاحی بود که دانشجویان در مورد آنها می گفتند و از همه تواناییهای فکری کشور استفاده بهینه کرده ام لذا هیچ جریان سیاسی نمی تواند بدون کمک جریان سیاسی دیگر موفق باشد. هر جایی کارکردم بر همین اساس بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به پرونده هسته ایی کشورمان اشاره کرد و گفت: پرونده هسته ایی ما پرونده سیاسی است دنیای غرب می داند ما تخلفی نکردیم ولی هر روز بازی در می آورد چرا چون یک بازی سیاسی به راه انداخته اند لذا باید با تعامل با رقبا آثار تحریمها را کم کنیم.

وی ادامه داد: روابط دوستانه با کشورهایی مثل جنبش عدم تعهد باید بیشتر حسنه شود با کمک آنها می توانیم رابطه مان را بهبود بخشیم ما نتوانستیم از تضاد اروپا و امریکا استفاده کنیم می توانیم با دیپلماسی قوی از این تضاد استفاده کنیم برنامه عملی را تدوین کردیم که در اختیار علاقه مندان می گذاریم.

عارف با عنوان این که شعار دولت وی ایران آینده است افزود: ۷ هدف راهبردی اهداف سخت افزار و نرم افزاری افزایش، درآمد سرانه، رشد اقتصادی ۸ درصد، ارتقا رتبه اچ بی آی، توسعه عدالت کاهش نابرابری، تحقق جامعه فرهنگی از جمله برنامه های اساسی ماست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به مشکل گرانی و تورم اشاره کرد و گفت: کنترل تورم و رساندن آن به نرخ تک رقمی کاهش نرخ بیکاری از جمله مواردی است که در اولویت برنامه های من قرار دارد.

وی ادامه داد: مسکن مهر را با نام مسکن ماندگار برای تشویق زوجهای جوان به ازدواج ادامه می دهم و ایران هراسی را به ایران دوستی و ایران ستیزی را به ایران پذیری تبدیل می کنم .

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه نشست در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه این برنامه ها را چگونه می خواهیم عملی کنید گفت: بهره وری در کشور پایین است هدف گذاری کردیم تورم یک رقمی از طریق برقراری انضباط مالی تحقق پیدا کند بودجه نباید کسری داشته باشد بانک مرکزی باید استقلال داشته باشد سازمان مدیریت باید احیا شود همچنین طرح گردشگری با توجه به پتانسیل بالای کشور جز اولویتهای ماست.

وی ادامه داد: بخش فراوری ارتباطا جز اولویتهای ماست چون علاوه بر اشتغال زایی زیاد اثری بی بدیل دارد که از این طریق می توانیم ۲۰۰ هزار فرصت شغلی بدست آوریم بهترین موقعیت منطقه ایی در هر بخش را داریم در بخش صنایع پایین دستی به جای فروش نفت خام باید در زمینه فرآوردهای نفتی تلاش کنیم.

کاندیدا انتخابات ریاست جمهور با انتقاد افزایش سن ازدواج گفت: سن ازدواج ۵ سال بالا رفته نرخ طلاق نگران کننده است اغلب طلاقها در سال اول و بیشتر بخاطر مساله اقتصادی و مسکن است که با بهبود وضعیت اقتصادی این آمارها نیز ارتقا خواهند یافت.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نظر شما در مورد اجرای هدفمندی یارانه ها چیست گفت: یارانه ها جز اولویت های همه دولتهای بعد از انقلاب بوده است ولی روش ما طوری است که یک تورم ناخواسته ایجاد نشود در نهایت دولت فعلی با شجاعت این کار را انجام داد و در طول انجام این برنامه همه از دولت حمایت کردند اما در دولت اصلاحات در راستای هدفمندی یارانه ها قیمت آرد را از ۴۵ریال به ۷۵ ريال رساندیم که آنقدر فشار سیاسی زیاد شد که مجبور شدیم مصوبه را برگردانیم

عارف ادامه داد: فاز اول به طور کامل و خوب انجام نشد وقتی قدرت خرید بالا می رود باید کالا باشد وگرنه تورم ایجاد می شود.

بخشی از منابع هدفمندی یارانه ها که در بخش سلامت و زیرساختها باید مصرف می شد درست اجرا نشد لذا فاز اول باید طبق قانون ارزیابی و عمل شود.

عارف در پاسخ به سوالی درباره تحریم ها گفت: واقعیت این است که تحریم ها اثر می گذارد اگر مدیریت کنیم و از همه امکانات استفاده بهینه انجام دهیم تحریم ها نمی تواند مثل امروز مخرب باشد. باید تلاش کنیم با تعامل بیشتر اثرات تحریم ها را کاهش دهیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در دولت اصلاحات ارزش های اسلامی تخریب شد، نظر ما در این مورد چیست گفت: کاهش مصداق می دادید تا مصداقی جواب می دادم من خودم عملکرد اصلاحات را در سال ۸۴ نقد کردم اگر موردی بود جواب می دادم برای این که نگرانی دوستان برطرف شود می گویم اولویت ما رعایت ارزش ها بر اساس قانون اساسی است

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه میزان پایبندی شما به نتیجه شمارش صندوق ها چیست گفت: من یک فرد قانون مدار هستم یاد ندارم تاکنون خلاف قانون حرکت کرده باشم مطمئناً به نتیجه انتخابات احترام می گذارم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با روحانی اجماع می کنید گفت: در کشور ما هر چیزی امکان دارد آرزوی ما این است که اصولگرایان و اصلاح طلبان با یک کاندیدا حضور پیدا کنند و اگر یکی پیشقدم شود نفر دوم من خواهم بود.

عارف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه راه حل شما درباره مناقشه اتمی چیست گفت: ما مناقشه اتمی نداریم. ما مناقشه انرژی هسته ای داریم منتهی مساله از اول سیاسی است. خیلی از کارشناسان در موضع گیری های غیررسمی می گویند می دانیم شما منحرف نشده اید غرب در مورد انرژی هسته ای ما خوابزده شده و آدمی که خوابزده شده را نمی شود بیدار کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در صورت پیروزی فقط از اصلاح طلبان استفاده می کنید گفت: من از اول انقلاب مسئولیت اجرایی داشتم. یک نفر یا یک مدیر نیست که به خاطر دیدگاه سیاسی او را عوض کرده باشم مگر بر اساس توانایی آن فرد.
کد مطلب: 31014
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *