۰
يکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۵۴

نمی‌گذارند به کشتی برگردم

ز آنجا که طی این سال‌ها فضای بسته‌ای برای افرادی مثل من که از خانواده کشتی بودند به وجود آمد این موقعیت را فرصتی دانستم تا بتوانم قدمی برای کشتی بردارم. برای همین در این مرحله که دوباره اعلام کردند ثبت‌نام‌های مجدد شروع شده، دیگر شکی برایم وجود نداشت و آمدم.
10 آبان سال 90 در دوران ریاست محمدرضا یزدانی‌خرم بود که برای اولین‌بار ثبت‌نام کاندیدا برای مدت دو هفته آغاز شد.  اما طولی نکشید که محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان در 30 آبان حکم برکناری یزدانی خرم را امضا و حجت‌الله خطیب را به عنوان سرپرست این فدراسیون معرفی کرد.  حالا بعد از گذشت 18 ماه از سرپرستی پرحرف‌وحدیث و غیرقانونی خطیب در فدراسیون کشتی، وزارت ورزش و جوانان با ابطال ثبت‌نام‌های قبلی، دوباره دستور ثبت‌نام مجدد از کاندیداهای پست ریاست این فدراسیون را صادر کرده است.  دیروز نخستین روز از مهلت قانونی برای نام‌نویسی مجدد بود که امیررضا خادم پیشقدم شد و برخلاف سری قبل، اول از همه آمادگی‌اش را برای ریاست این فدراسیون اعلام کرد. قهرمان سابق کشتی جهان که از چهره‌های تحصیل‌کرده ورزش ایران به شمار می‌رود و سابقه نمایندگی مجلس را هم دارد، چند سالی است که از جامعه کشتی دور مانده است. او در این سال‌ها، چند بار خیز برداشت تا خود را دوباره وارد خانواده کشتی کند اما با چراغ قرمز متولیان ورزش و کشتی روبه‌رو شد. بسیاری از اهالی کشتی امیدوارند این بار این چهره شناخته‌شده کشتی ایران بتواند به وضعیت آشفته‌ رشته اول ورزش ایران سروسامانی دهد. 
 
انگیزه‌تان از اینکه این‌بار برخلاف دوره قبل، به‌عنوان اولین نفر رفتید و ثبت‌نام کردید، چه بود؟ 
ببینید با توجه به اتفاقاتی که طی این سال‌ها افتاده، به خصوص آن زمانی که خودم رییس بودم، تمایلی به حضور مجدد در فدراسیون نداشتم اما سال قبل بنا بر توصیه اهالی کشتی و درخواست‌های عمومی در آخرین دقایق رفتم و ثبت‌نام کردم. از آنجا که طی این سال‌ها فضای بسته‌ای برای افرادی مثل من که از خانواده کشتی بودند به وجود آمد این موقعیت را فرصتی دانستم تا بتوانم قدمی برای کشتی بردارم. برای همین در این مرحله که دوباره اعلام کردند ثبت‌نام‌های مجدد شروع شده، دیگر شکی برایم وجود نداشت و آمدم. چراکه معتقدم این حداقل کاری است که در فضای موجود کشور از دستم برمی‌آید تا برای کشتی انجام بدهم. 
‌فکر می‌کنید بتوانید از اعضای مجمع رای اعتماد بگیرید؟ 
با ارتباطات خوبی که طی این مدت با هیات‌های استانی و مابقی دوستان داشتم، تصور می‌کنم مشکل خاصی وجود نداشته باشد و بتوانم همراهی مجمع را به دست بیاورم. اما از آنجایی که هیچ مجمع انتخاباتی در ورزش کشور ما واقعی نیست و چارچوب تعریف‌شده‌ای برای آن وجود ندارد، ادامه کار به متولیان ورزش برمی‌گردد که چطور مجمع را برگزار کنند. 
‌موضوع همین‌جاست که آیا مسوولان وزارت ورزش با حضور شما موافقند؟ 
من چون قصد انجام یک کار پرتوان در حد داشته‌های خودم را دارم نکته حایزاهمیت برایم پیشبرد نیازهای کشتی کشور و تغییر شرایط فعلی است. برای همین، وزارت ورزش باید این همراهی را داشته باشد. ولی با همه اینها هیچ ابایی نداشتم که نظر موافق وزارت ورزش را بگیرم. 
‌یعنی در این رابطه با آنها صحبتی هم نداشتید؟ 
چرا، در این مدت صحبت‌هایی با هم داشتیم. در این صحبت‌ها که مشکلی وجود نداشته اما در عمل، شاهد این بودیم که تمایلی به برگزاری انتخابات نداشته‌اند. خود من استنباطم این است که حضور شخص بنده باعث به تعویق افتادن انتخابات از طرف وزارتی‌ها بوده است. وگرنه کشتی به‌عنوان مدال‌آورترین تیم در بازی‌های المپیک لندن، ‌باید به عنوان اولین فدراسیون انتخاباتش برگزار می‌شد که نشد. اما در مقابل دیدیم که انتخابات فدراسیون‌هایی مثل جودو را برگزار کردند. 
‌تصورتان این است مسوولان وزارت شما را به عنوان یک کاندیدایی که تحصیل کرده و از جنس خود کشتی است سد راه اهدافشان می‌بینند؟ 
بله، فکر می‌کنم حضور من مانعی برای بعضی از تفکرات باشد. از طرف دیگر مشکلات اصلاح اساسنامه فدراسیون و کمیته ملی المپیک هم وجود داشته که انتخابات را به تاخیر انداخته است. 
‌اگر مثل سال 80 که رییس شدید و عذرتان را خواستند، این بار هم شرایط مجمع را به گونه‌ای برایتان به وجود بیاورند که گزینه خودشان برکرسی بنشیند، اعتراض می‌کنید؟ 
ببینید عملکرد من در گذشته مشخص است و نیازی نیست برای اینکه بخواهم به ریاست برسم کاری کنم. کاندیدا شدن من حداقل کاری بوده که از دستم برآمده به همین خاطر نیازی نمی‌بینم اگر رای نیاوردم به حواشی بپردازم و اعتراض کنم. آن موقع هم که عذرم را خواستند بدون هیچ اعتراضی از فدراسیون رفتم. 
‌با تمام این تفاسیر فکر می‌کنید وزارت ورزش انتخابات فدراسیون کشتی را بعد از نزدیک به دو سال برگزار کند؟ 
من اراده‌ای برای برگزاری انتخابات نمی‌بینم. مطمئنم همین بحث مجدد ثبت‌نام هم به خاطر یکسری فشارها بوده است. وگرنه با بحث اشکالات اساسنامه فدراسیون و کمیته ملی المپیک اصلا شرایط برگزاری انتخابات در این برهه از زمان میسر نیست. 
‌فکر نمی‌کنید حالا اگر بخواهند انتخابات را برگزار کنند آن را به بعد از مسابقات جهانی (شهریورماه) موکول کنند؟ 
بله، من یقین دارم غیر از این هم اتفاق نمی‌افتد. ما در آستانه فصل مسابقات برون‌مرزی هستیم. البته بگویم اگر انتخابات هم برگزار شود آنچنان که بگوییم چیزی را عوض نمی‌کند. چون در حال حاضر بیشتر مشکل فدراسیون مسایل مالی است و این وظیفه وزارت ورزش است که از آن حمایت کند. 
‌مدت‌هاست از وزارت ورزش شنیده می‌شود از خطیب، گزینه‌ای که خودشان منصوبش کردند راضی نیستند، به نظرتان ایشان شانسی برای ریاست دارد یا همه اینها در حد حرف است؟ 
اطلاعی از اینکه ایشان کاندیدا می‌شوند یا نه، ندارم. اما به هر حال حفظ آقای خطیب به خاطر مسایل دیگری بوده است که تا الان در راس فدراسیون بوده‌اند. متاسفانه ایشان اصلا عملکرد قابل قبولی در این مدت نداشتند. اگر فردی مثل رسول خادم در این مدت تلاشش را برای کشتی نمی‌کرد به جرات وضع کشتی ما تاسف‌بارتر از این بود. با رفتن محمد بنا، فضای رقابتی بین مسوولان فدراسیون و اوضاع مالی بد موجود اصلا عملکرد قابل دفاعی برای آقای خطیب نیست. 
 ‌فدراسیون کشتی در زمان حضور خطیب، بدترین روزهای خودش را پشت سر گذاشته. شما هم یکی از کسانی بودید که از این بی‌برنامگی‌ها برای حضور در انتخابات هیات‌رییسه فیلا ضربه خوردید، ولی فکر نمی‌کنید وزارت ورزش هم در این بی‌برنامگی‌ها بیش از خطیب مقصر است؟ 
سال گذشته مسوولان وزارت ورزش تازه روی کار آمده بودند و در آن برهه از زمان نمی‌شد ایرادی به آنها گرفت. من کم کاری را بیشتر از مسوولان کمیته ملی المپیک و فدراسیون دیدم. متاسفانه نزدیک یک سال از انتخابات فیلا گذشته اما هنوز ناهماهنگی‌ها وجود دارد. ما بدون کمترین هزینه‌ای با لابی می‌توانستیم در انتخابات کنفدراسیون آسیا صاحب کرسی شویم اما نکردیم و به راحتی کرسی قبلی‌مان را از دست دادیم. جام‌جهانی تهران و تختی را با آن شکل بدون هیچ اعتباری برگزار کردیم. وظیفه وزارت ورزش این است که در این مقطع حداقل از لحاظ مالی فدراسیون را حمایت کند تا حداقل جلوی این کم‌کاری‌ها گرفته شود. ولی متاسفانه وزارت نمی‌تواند حتی جلوی نابسامانی‌های داخلی را بگیرد و اراده‌ای به خرج نمی‌دهد. 
‌به نظر شما بهتر نبود فدراسیون، حداقل با همان یزدانی‌خرم که پنج‌سال در راس آن بود اداره می‌شد. چون حداقل آن زمان انتقادها و مشکلات به این شکل نبود؟ 
در دوران یزدانی‌خرم هم ولخرجی‌های زیادی می‌شد که رفته‌رفته باب شد. ریشه خیلی از مشکلات مالی فدراسیون به آن زمان برمی‌گردد. اما از لحاظ چارچوب مدیریتی نسبت به یک‌سال‌ونیم گذشته قابل دفاع بود. وزارتی‌ها با این انگیزه، یزدانی‌خرم را برکنار کردند که شرایط بهتر شود اما بدتر شد و از طرفی، نه توانستند همان شرایط موجود را حفظ کنند نه اینکه حمایت مالی‌ای داشته باشند.
کد مطلب: 31274
مرجع : روزنامه شرق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *