کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قطع کامل روابط اقتصادی ایران و کانادا از سوی کانادا

سايت خبری عصر ایران , 9 خرداد 1392 ساعت 10:59

دولت کانادا روابط اقتصادی خود با ایران را به طور کامل قطع کرد.


به گزارش روزنامه نشنال پست کانادا، "جان برد" وزیر خارجه کانادا روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای مدعی شد که به دلیل ادامه نقض حقوق بشر، حمایت ایران از تروریسم بین المللی و ادامه تلاشهای این کشور برای دست یابی به سلاح هسته ای، دولت اوتاوا تمامی روابط اقتصادی خود را با ایران قطع می کند.

دولت کانادا در شهریور ماه گذشته (۹ ماه پیش) در اقدامی غیر منتظره تمامی دیپلمات های خود را از ایران خارج، سفارت کانادا در تهران را تعطیل کرد و روابط دیپلماتیک خود با ایران را به حالت تعلیق در آورد.

در بیانیه وزیر خارجه کانادا با بر شمردن لیستی از اتهامات همیشگی این کشور و دولت های غربی علیه ایران، آمده است این قطع روابط شامل مبادلات غذایی و دارویی، ارسال پول شهروندان کانادایی ایرانی تبار به افراد غیرتحریم تا سقف ۴۰ هزار دلار و نیز تکنولوژی های ارتباطی مورد نیاز مردم ایران نمی شود.

جان برد در بیانیه خود گفته است دولت اوتاوا تلاش خواهد کرد تا این تحریم ها و قطع کامل روابط اقتصادی با معافیت های بشردوستانه مناسب همراه باشد تا آسیبی به مردم ایران وارد نکند.

دولت کانادا همچنین روز گذشته نام ۱۰۰ فرد و شرکت ایرانی را به لیست بلندبالای تحریمی خود افزود و تعداد این افراد و موسسات در لیست تحریم های کانادا را به ۶۰۰ مورد رساند.

روابط اقتصادی کانادا و ایران در سال گذشته میلادی (۲۰۱۲) ۱۳۰ میلیون دلار بوده است.
کانادا و ایران در سال گذشته روابط متشنج و پر تنشی داشته اند و جمهوری اسلامی ایران دولت اوتاوا را افراط گرا خوانده است.

جان برد در اظهارات سه هفته پیش خود نیز در اقدامی غیر دیپلماتیک و اظهاراتی مداخله جویانه از مردم ایران خواست تا در انتخابات شرکت نکنند و مدعی شد:" حکومت ایران توخالی است و ناتوان از تامین آینده ای خوب برای مردم ایران است."

این اظهارات مداخله جویانه با واکنش مقامات ایران روبرو شد و وزارت خارجه کشورمان کانادا را بازیچه دست رژیم صهیونیستی خوانده و دولت استفان هارپر نخست وزیر کانادا را دولتی افراطی خواند.


کد مطلب: 31918

آدرس مطلب :
https://www.mardomsalari.ir/news/31918/قطع-کامل-روابط-اقتصادی-ایران-کانادا-سوی

مردم سالاری آنلاين
  https://www.mardomsalari.ir