۰
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۳۰

کره جنوبی هم در تبانی دست داشته؟

بعد از باخت دوم لبنان به قطر، خبرهایی لو رفت مبنی بر اینکه بازیکنان تیم لبنان بازی را به قطری‌ها فروخته‌اند و بعضی از خارج لبنان و هم در داخل، در این تبانی دست داشته‌اند. این موضوع از سوی فدراسیون فوتبال لبنان به صورت غیرعلنی پیگیری شد؛ مساله‌ای که باعث شد این موضوع رسانه‌ای شود.
هرچند تیم‌ملی ایران با برد برابر قطر تا حدود زیادی به راهیابی به جام‌جهانی امیدوار شده است و حالا می‌تواند با کسب امتیازات لازم به جام‌جهانی صعود کند، اما شاید این راه بتواند آسان‌تر شود. «هاشم حیدر»، رییس فدراسیون فوتبال لبنان بعد از اینکه تیمش شانس صعود به جام‌جهانی را از دست داد، دست به افشاگری زده و ممکن است شاهد تغییراتی در نتایج تیم‌ها و جدول مسابقات باشیم.
رییس فدراسیون فوتبال لبنان، در یک کنفرانس خبری گفت: «حضور تیم‌ملی فوتبال لبنان در این مرحله دستاورد بزرگی به شمار می‌آید. ما برای نخستین بار در تاریخ خود موفق شدیم به این مرحله راه یابیم. اگر خیانت بعضی از بازیکنان نبود اکنون به احتمال زیاد جمع امتیازهای ما ۱۰ یا ۱۲ بود و می‌توانستیم جواز صعود به جام‌جهانی را کسب کنیم. متاسفانه بعضی از بازیکنان با شرکت‌های شرط‌بندی همکاری کردند و دست به تغییر نتیجه بازی‌ها زدند. آنها با این کار به تیم‌ملی کشورشان از پشت خنجر زدند و امتیازهای مهمی را از لبنان گرفتند.»
چند وقت پیش بود که صحبت در مورد تبانی تیم‌های قطر و لبنان در مقدماتی جام‌جهانی به گوش می‌رسید، بررسی ماجرای تبانی از جایی آغاز شد که باشگاه «العهد» لبنان سه نفر از بازیکنان خود به نام‌های محمود علی، حسن مزهر و محمد حمود و یک نفر از کادر اداری این باشگاه را به علت ارتباط با تبانی محروم و تاکید کرد مجازات آنها بر عهده مقامات قضایی است. بعد از باخت دوم لبنان به قطر، خبرهایی لو رفت مبنی بر اینکه بازیکنان تیم لبنان بازی را به قطری‌ها فروخته‌اند و بعضی از خارج لبنان و هم در داخل، در این تبانی دست داشته‌اند. این موضوع از سوی فدراسیون فوتبال لبنان به صورت غیرعلنی پیگیری شد؛ مساله‌ای که باعث شد این موضوع رسانه‌ای شود. در نهایت هاشم حیدر رییس فدراسیون فوتبال لبنان به این موضوع اعتراف کرد و در این رابطه کمیته‌ای را تشکیل دادند. مقامات ورزشی لبنان، «فادی زریقات» اردنی را در راس یک کمیته حقیقت‌یاب، مامور رسیدگی به این موضوع کردند و او نیز در کمتر از یک هفته نتایج تحقیقات خود را به فدراسیون فوتبال لبنان و وزارت‌ورزش این کشور، ارایه کرد. مقامات ورزش لبنان که بازیکنان مرتبط با تبانی را خائن می‌دانند بی‌هیچ ملاحظه‌ای روند رسیدگی به اتهامات را ادامه دادند و بر مجازات بازیکنان خطاکار تاکید کردند. اما بعد از مدتی که از ماجرا گذشت و فدراسیون فوتبال ایران نسبت به این قضیه حساس شد، لبنانی‌ها اعلام کردند داستان تبانی مربوط به بازی‌های داخلی این کشور است. این در حالی بود که هرسه ملی‌پوش که محروم شدند به نام‌های «رامزدیوب»، «محمود علی» و «اکرم مغربی» در کشورهای خارجی بازی می‌کردند و لژیونر محسوب می‌شدند و عملا نمی‌توانستند در بازی‌های داخلی تبانی کنند و این یک گاف بزرگ از سوی فدراسیون لبنان محسوب می‌شد که فدراسیون فوتبال ایران از آن استفاده نکرد.
اتهام تبانی به کره‌جنوبی
سایت «النشره» در گزارشی در واکنش به این سخنان رییس فدراسیون فوتبال لبنان نوشت: «این سخنان حیدر نشان می‌دهد که او اطلاعات سری در اختیار دارد و این طبیعی است؛ چراکه رییس فدراسیون فوتبال است. اما سوال این است که منظور او از تبانی مربوط به چه دیدارهایی می‌شود؟ در گروهی که لبنان قرار داشت، چهار تیم دیگر به نام‌های ایران، قطر، ازبکستان و کره‌جنوبی هم حضور داشتند. لبنان هم قبل از اعلام نتیجه کمیته تحقیقات پنج بازی انجام داده بود که نتایج آن عبارت بودند از: لبنان صفر - قطر یک، لبنان یک - ازبکستان یک، کره‌جنوبی ۳ - لبنان صفر، لبنان یک - ایران صفر، قطر یک - لبنان صفر» براساس این جدول تنها در دیدار برابر ایران احتمال تبانی وجود ندارد؛ چراکه لبنان در آن دیدار به پیروزی رسیده و تنها سه امتیاز خود در این مرحله را کسب کرده است. اگر بنا را بر این بگیریم که در دو دیدار برابر قطر تبانی رخ نداد، تنها دو دیدار دیگر باقی می‌ماند و آن کره‌جنوبی و ازبکستان است؛ چراکه نتیجه بررسی فادی زریقات رییس کمیته حقیقت‌یاب فدراسیون فوتبال لبنان این موضوع را تایید می‌کند، او در این‌باره می‌گوید: رامز دیوب در بازی‌های زیادی دست به تبانی زد. دیوب را به خاطر تبانی در دیدار برابر قطر محروم نکردیم، بلکه او را به خاطر دو دیدار برابر کره‌جنوبی در مرحله قبل محروم کردیم. براساس صحبت‌های رییس فدراسیون لبنان و بررسی نتایج مشخص می‌شود، پیش از این مرحله کره‌جنوبی در اولین بازی در دومین مرحله مسابقات مقدماتی با شش گل به پیروزی رسیده است و در بازی برگشت چون برای کره‌جنوبی اهمیت نداشته آنها دو بر یک شکست خوردند تا دو تیم به مرحله سوم صعود کنند. حالا اگر تبانی دو تیم قطر و لبنان ثابت شود بدون احتساب نتیجه کره‌جنوبی باز هم وضعیت تیم ایران که برابر این دو تیم بیشتر از کره‌جنوبی و ازبکستان امتیاز از دست داده در گروه بهتر می‌شود.
بی‌خیالی مسوولان فدراسیون فوتبال
در حالی که رسانه‌های ورزشی، اخبار تبانی را با دقت دنبال می‌کنند، فدراسیون فوتبال ایران به همان شکایت اولیه خود بسنده کرده است. حسینی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال در مورد صحبت‌های رییس فدراسیون لبنان اطلاعات چندانی نداشت و تنها به این جمله بسنده کرد: ما شکایت کردیم و کنفدراسیون فوتبال آسیا بازیکنان آنها را محروم کرده است و فکر نکنم نتایج بازی‌ها تغییر کنند. به نظر با نتیجه امیدوار کننده ایران برابر قطر، فدراسیون فوتبال هم بی‌خیال ماجرای تبانی شده است. اما عزیزی‌خادم عضو هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال و مدیر تیم‌های ملی در مورد تبانی لبنانی‌ها و اعتراف رییس فدراسیون فوتبال آنها برعکس مدیر روابط‌عمومی فدراسیون فوتبال به طور جدی به دنبال تبانی است و در این‌باره به «شرق» گفت: شکایت قبلی ما در جریان است، اما اتفاق جدیدی افتاده و صحبت‌های فدراسیون فوتبال لبنان را پیگیری می‌کنیم، مطمئن باشید نمی‌گذاریم حقی از فوتبال ایران ضایع شود و کارها را به صورت حقوقی ادامه خواهیم داد. به طور قطع اگر تبانی کره‌جنوبی ثابت شود، ما از هم‌اکنون در جام‌جهانی خواهیم بود.
کد مطلب: 32931
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *