۰
شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۲۱
آیت‌الله مکارم شیرازی:

گروه‌های وهابی آبروی اسلام را خدشه‌دار کرده‌اند

یکی از مراجع تقلید گفت: اعمال گروه‌های وهابی که امروز در کشورهایی مانند سوریه و عراق به کشتار مسلمانان مشغول هستند، موجب خدشه به آبروی اسلام شده است.
 آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ظهر امروز در جمع نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س) اظهار داشت: بسیاری از مورخان عقیده دارند که اسلام دینی بود که بسیار سریع در دنیا پیش رفت و هیچ دینی مانند اسلام نتوانست در مدت کوتاه این چنین دامنه نفوذ خود را گسترش دهد.

وی ادامه داد: اسلام در مدت کوتاهی توانست شرق و غرب عالم را تسخیر کرده و پیروان بسیاری را به خود جلب کند.

این مرجع تقلید با اشاره به دلایل پیشرفت سریع اسلام عنوان کرد: برخی می‌گویند پیشرفت دین اسلام به خاطر قدرت شمشیر این دین بوده که این موضوع بسیار اشتباه و ناشی از عدم شناخت تاریخ جنگ‌های صدر اسلام است.

وی افزود: هر یک از جنگ‌هایی که در صدر اسلام اتفاق می‌افتاد، حالت دفاعی داشته و از طرف گروه‌های دیگر بر مسلمانان تحمیل شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: بهترین سند برای باطل بودن ادعای پیشرفت اسلام به وسیله شمشیر، وضعیت امروز غیر مسلمانان در کشورهای اسلامی است.

وی ادامه داد: از صدر اسلام اقلیت‌ها در کشورهای اسلامی در صلح و آرامش زندگی می‌کرده‌اند و مال، جان و ناموسشان در امان بوده است.

این مرجع تقلید با اشاره به وضعیت غیر مسلمانان در کشورهای اسلامی گفت: این گروه‌ها در کشورهای اسلامی معبد داشته و آزادانه دین خود را حفظ می‌کنند.

وی اظهار داشت: اگر اسلام برای مسلمان کردن افراد به زور متوسل می‌شد، این گروه‌های غیر مسلمان باید تا به حال با اجبار به دین اسلام روی می‌آوردند.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: در کشور ما نیز غیر مسلمانان آزادانه زندگی کرده و در مجلس شورای اسلامی نماینده دارند تا از حقوق آنها دفاع کند.

وی با اشاره به دستورات قرآن کریم در زمینه برخورد با دیگر ادیان اضافه کرد: در آیاتی در قرآن حتی به این موضوع اشاره شده که مسلمانان می‌توانند نسبت به کفاری که با آنان سر جنگ ندارند، رئوف و مهربان باشند.

این استاد برجسته حوزه علمیه گفت: البته با کفاری که با مسلمانان به دشمنی می‌پردازند باید جنگید و قرآن مسلمانی را که با دشمن اسلام صلح کند، سرزنش کرده است.

وی ظالمان و فتنه‌گران را از دیگر گروه‌هایی خواند که خداوند به مقابله با آنان فرمان داده است و ادامه داد: در کنار این، قرآن مسلمانان را از ستم در هنگام جنگ به این گروه‌ها باز داشته است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه دین یک اعتقاد قلبی است، گفت: دین را هیچ‌گاه نمی‌توان با شمشیر به ملت‌ها تحمیل کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیشرفت سریع اسلام به واسطه فرهنگ ناب اسلامی بود که با جلوه‌هایی مانند مبارزه با نژاد پرستی، مقابله با ظلم و حفظ کرامت انسانی افراد، ملت‌ها را شیفته خود کرده بود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه برخی گروه‌ها در شرایط کنونی این فرهنگ اسلامی را دچار خدشه می‌کنند، عنوان داشت: گروه‌هایی که به نام اسلام، در کشورهای اسلامی قتل عام می‌کنند، بدترین ضربه را به وجهه اسلام می‌زنند.

وی اظهار داشت: این گروه‌ها دشمن اصلی را رها کرده‌اند و در کشورهایی مانند عراق، افغانستان، پاکستان و سوریه به کشتار مسلمانان می‌پردازند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به تاثیر بدی که انعکاس اعمال این افراد در اذهان عمومی مردم دنیا نسبت به اسلام دارد، ابراز داشت: ریشه اینگونه اعمال در تعلیماتی است که از طریق بزرگان و علمای وهابیت به این گروه‌ها داده می‌شود.

وی با اشاره به وظایف علمای اسلامی در این زمینه گفت: علمای اسلامی باید این حرکت‌ها را محکوم کرده و با سکوت در گناه این افراد شریک نشوند.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضعیف بودن احتمال رؤیت هلال ماه در امشب خاطرنشان کرد: موسسات نجومی به ما خبر داده‌اند که احتمال ندارد هلال ماه امشب دیده شود اما این دلیل بر عدم استهلال نیست چرا که ممکن است این موسسات اشتباه کرده باشند.
کد مطلب: 3396
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *