۰
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۴۷
سرگئی لاوروف؛

مساله هسته‌يي را نمی‌توان با استفاده از نیروی نظامی حل کرد

سرگئي لاوروف با تاكيد بر اين كه مذاکرات ۱+۵ با ايران را شکست خورده نمی‌داند گفت مساله هسته‌يي را نمی‌توان با استفاده از نیروی نظامی حل کرد.
مساله هسته‌يي را نمی‌توان با استفاده از نیروی نظامی حل کرد
 سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "اسکای نیوز" عربي اظهار داشت که مذاکرات انجام شده در خصوص مساله هسته‌يی ایران را شکست خورده توصیف نمی‌کند.

لاوروف گفت: در مذاکرات استانبول و مسکو پیشرفتي هر چند کوچک حاصل شده است که نتیجه تشریح مفصل‌تر رويكردهاي دو طرف در قبال مساله هسته‌يی بود و این برخوردها با جنبه‌های مشخص این مساله از جمله میزان جایز غنی سازی اورانيوم و اقدامات مورد نظر متقابل ارتباط داشته است.

وی افزود: امیدواریم که حرکت در این راستا ادامه یابد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنين با اشاره به این که چالش‌های ناشی از مساله هسته‌يی ایران به هیچ وجه بزرگ‌تر از چالش‌های برخی از دیگر مسايل بین‌المللی نیست، تاکید کرد: اختلاف نظرهایی که بین گروه "۱+۵" و ایران وجود دارد، در واقع بسیار جدی است، ولی لازم به یادآوری است که اختلافات موجود در رابطه با ایجاد منطقه عاری از تسليحات کشتار جمعی در خاورميانه به همان اندازه و یا حتی بیش از آن جدی و غیر قابل رفع هستند.

وی افزود: به نظر من، هیچ دلیلی وجود ندارد كه مساله هسته‌يی ایران بیش از دیگر مسايل بین المللی بحراني توصیف شود.

وزیر امور خارجه روسیه ضمن پاسخ به سوالی درباره حمله احتمالی رژيم صهيونيستي به ایران گفت: معتقدم این مساله را نمی‌توان با استفاده از نیروی نظامی حل کرد.

لاوروف در بخش ديگري از اين مصاحبه اظهار كرد كه مسکو شرکت ایران در حل و فصل بحران سوریه را لازم و حتمی می‌داند.

وی گفت: مشکل عمده منطقه خاورميانه این است که ایران از جايگاه برابر حقوقي در پشت میز مذاکره برخوردار نیست.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیاد از شکایات مختلف درباره ایران ابراز می‌شود. ولی ما از این شکایات برای منزوی کردن ایران و کنار گذاشتن آن از برنامه‌های گوناگون بین‌المللی و از جمله برنامه‌های مربوط به امنیت منطقه‌ای استفاده کنیم، یک اهرم اضافی برای تاثیر گذاری بر سوری‌ها را از دست خواهیم داد.

وی افزود: در شرایط فعلی مهم این است که همه کسانی که در رابطه با اوضاع سوریه تاثیرگذار هستند، در روند مذاکره مشاركت داشته باشند.

در عين حال منبعی در وزارت امور خارجه روسیه به خبرگزاری نووستی گفت كه لاوروف قصد دارد روز ۲۱ ماه اوت با هیات دولتی سوریه به ریاست قدری جمیل، معاون نخست وزير این کشور در امور اقتصادی دیدار و گفت‌وگو کند.

وي پيشتر در کنفرانسي مطبوعاتی اظهار كرد كه تحریم‌های یک جانبه غرب علیه سوریه در اقتصاد این کشور تاثیر گذاشته و از جمله موجب بروز کمبود نفت و گاز شده است.

وی گفت: این تحریم ها به طور غیر قانونی بر قرار شده است و روسیه تصمیم دارد در این شرایط دشوار به سوریه کمک کند.

اتحادیه اروپا ۲۳ ژوئیه بسته جدید تحریم‌ها علیه سوریه را تصويب كرد.
کد مطلب: 3550
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *