۰
دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۰۲:۰۲
سردار کمالي خبر داد:

احتمال بازگشت مدت خدمت سربازي به ۲۴ ماه

احتمال بازگشت مدت خدمت سربازي از ۲۱ ماه به ۲۴ ماه و کسر تمام يا بخشي از کسر خدمت سربازي در سال ۹۳ وجود دارد.جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح با اعلام اينکه تامين سربازان مورد نياز نيروهاي مسلح با مشکل مواجه شده است، گفت: اين احتمال وجود دارد که در سال ۹۳ تمام يا بخشي از کسر خدمت ها برداشته شود و مدت خدمت سربازي به ۲۴ ماه برسد.
احتمال بازگشت مدت خدمت سربازي به ۲۴ ماه

 سردار موسي کمالي در نشست خبري با خبرنگاران که پيش از ظهر يکشنبه ۲۴ آذر برگزار شد درباره آخرين مقررات مربوط به خدمت سربازي اعلام کرد: آخرين قانون خدمت وظيفه عمومي در تاريخ ۲۲ آبان سال ۹۰ به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است و تا کنون ۳ آيين نامه آن تحت عنوان آيين نامه اجرايي قانون خدمت وظيفه عمومي، آيين نامه اجرايي معافيت کفالت، ايثارگران و امدادجويان و آيين نامه معافيت تحصيلي تصويب و ابلاغ شده است و دو آيين نامه با عنوان معاينه و معافيت پزشکي و بيمه خدمات درماني کارکنان وظيفه در کميسيون مربوط در دولت در دست بررسي است، پيش بيني مي شود حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد معافيت هاي پزشکي کاهش پيدا کند و بقيه آيين نامه ها نيز به مرور تبيين شود و در سير مراحل تصويب قرار گيرد تا زمينه هاي اجراي کامل قانون خدمت وظيفه عمومي فراهم شود.

وي همچنين درباره مدت خدمت دوره ضرورت نيز گفت: بر اساس بند الف ماده ۴ قانون خدمت وظيفه عمومي مدت خدمت سربازي ۲۴ ماه است و در صورتي که مشمول مازاد يا کمتر از تعداد مورد نياز باشد ستاد کل مي تواند آن را به کمتر يا بيشتر از ۲۴ ماه تغيير دهد. در سال هاي گذشته با توجه به آمار مواليد و تامين نياز نيروهاي مسلح مدت خدمت بين ۱۴ تا ۱۸ ماه بوده است و اکنون به ازاي خدمت در مناطق عملياتي و امنيتي ۶ ماه، مناطق محروم و بد آب و هوا ۵ ماه و ديگر مناطق نيروهاي مسلح ۳ ماه کسر خدمت بين ۱۸ تا ۲۱ ماه است.وي ادامه داد: مواليد کشور سير نزولي دارد براي نمونه مواليد سال ۵۹ حدود ۲ ميليون و ۴۵۱ هزار نفر، سال ۶۰ حدود ۲ ميليون و ۴۱۹ هزار نفر، سال ۶۳ تعداد دو ميليون و ۶۸ هزار نفر، سال ۶۵ تعداد دو ميليون و ۲۵۶ هزار نفر، سال ۶۸ تعداد يک ميليون و ۷۸۹ هزار نفر، سال ۷۰ تعداد يک ميليون و ۵۹۲ هزار نفر، سال ۷۴ تعداد يک ميليون و ۳۰۵ هزار نفر، سال ۷۸ تعداد يک ميليون و ۱۷۴ هزار نفر و سال ۸۰ تعداد يک ميليون و ۱۰۰ هزار نفر بوده است. بنابراين با بررسي هاي به عمل آمده تامين سربازان مورد نياز نيروهاي مسلح با مشکل مواجه شده است. در نتيجه اين احتمال وجود دارد که در سال ۹۳ تمام يا بخشي از کسر خدمت ها برداشته شود و خدمت به ۲۴ ماه برسد. اين برداشتن کسر خدمت شامل کساني که تا پايان سال ۹۲ وارد خدمت شده اند نمي شود. سردار کمالي همچنين با بيان اينکه تقسيم مشمولان وظيفه در دو مرحله انجام مي شود گفت: در مرحله اول نيروي محل خدمت (ارتش، سپاه، نيروي انتظامي و ...) و محل آموزش آنان مشخص مي شود. در مرحله دوم همه سربازان بعد از آموزش به سراسر کشور تقسيم مي شوند.وي ادامه داد: پادگان هاي آموزشي در بعضي از شهرها وجود دارد ولي اعزام مشمول به يک پادگان به منزله خدمت در آن شهر نيست. گاهي جوانان وقتي به پادگان عجب شير يا بيرجند يا کرمان مي روند نگران مي شوند در حالي که آنها بعد از آموزش تقسيم خواهند شد. همان طور که وقتي کسي به پادگاني در تهران اعزام مي شود ممکن است پس از اتمام آموزش براي خدمت به شهرهاي ديگر واگذار شود.

جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح ادامه داد: ملاک تقسيم مشمولان نياز يگان هاي مختلف نيروهاي مسلح که در شهرهاي مختلف استقرار دارند و همچنين وضعيت خود سرباز از قبيل تخصص، تاهل، تک فرزند ذکور، مشکلات خانوادگي و ... است و حداکثر تلاش مي شود سربازان در نزديک استان محل سکونت خود به کار گرفته شوند مگر اين که نحوه استقرار نيروهاي مسلح چنين اجازه اي را ندهد.

جوانان بر اساس مقررات موجود تکليف سربازي خود را مشخص کنند

سردار کمالي به جوانان تاکيد کرد که بر اساس قوانين و مقررات موجود و خبرهايي که از سوي ستاد کل و سازمان وظيفه عمومي اعلام مي شود در خصوص تعيين تکليف سربازي خود اقدام کنند و به خبرهايي که بيشتر در حد نظريه و پيشنهاد است توجهي نکنند. البته ستاد کل اين خبرها را نيز رصد خواهد کرد. جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح درباره کاهش مدت خدمت سربازان متاهل نيز گفت: طرح کميسيون فرهنگي مجلس درباره کاهش مدت خدمت سربازي متاهلان در دست بررسي است در عين حال معتقديم که مشکل تاخير ازدواج جوانان سربازي نيست چون نرخ رشد در دهه ۶۰ با ۲۷ ماه خدمت سربازي بوده است. کمالي ادامه داد: حدود ۷۰ درصد جوانان بين ۱۸ تا ۲۰ ساله هستند که به خدمت سربازي مي روند و بين سنين ۲۱ تا ۲۲ ساله ترخيص مي شوند در حالي که متوسط سن ازدواج بيشتر است.

پرونده خريد خدمت سربازي بسته شده است

وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره خريد خدمت سربازي نيز گفت: به دليل تبعيض آميز بودن آن خريد سربازي به هيچ وجه مورد نظر ستاد کل نيروهاي مسلح نيست و پرونده آن بسته شده است. همچنين درباره مشمولان خارج از کشور خريد خدمت وجود داشت که آن هم از سال ۹۲ منتفي شد.جانشين اداره منابع انساني ستاد کل نيروهاي مسلح با بيان اين که استقبال جوانان از خدمت سربازي برخلاف تصور عموم بسيار خوب است گفت: ۸۰ تا ۸۵ درصد جوانان به موقع به سربازي مي آيند و تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها مرتکب غيبت مي شوند، البته تعدادي از آنها که اصلاً مراجعه نمي کنند بسيار محدود است.وي درباره سربازان فراري گفت: در مرحله اول اعلام کرديم سربازاني که تا پايان سال ۸۶ فرار کرده اند مورد عفو قرار مي گيرند انتظار بود اين افراد مراجعه کنند اما برخي از افراد اعلام حضور نکردند. مجوز دوباره اي گرفتيم و براي آن اعلام کرديم که تا سوم خرداد سال ۹۲ هر کسي که مراجعه کند مشمول عفو خواهد شد و اگر کسي بعد از اين تاريخ مراجعه کند ابتدا بايد به وضعيت او رسيدگي شود و درباره به کارگيري او تصميم گيري شود.سردار کمالي همچنين درباره معافيت قانون سه برادري نيز گفت: از آنجا که نيروي مازاد نداريم قانون سه برادري از سال ۹۰ لغو شده است.
کد مطلب: 36248
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *