۰
يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۲۳

سازمان بازرسی کل کشور حضور اعضای شورای شهر در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی را ممنوع کرد

سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به وزارت ورزش و جوانان حضور اعضای شورای شهر در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی را ممنوع کرد.
سازمان بازرسی کل کشور حضور اعضای شورای شهر در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی را ممنوع کرد
سازمان بازرسی کل کشور در نامه‌ای به وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد که اعضای شورای شهر مانند نمایندگان مجلس حق حضور در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی و تصدی‌گری ریاست آنها را ندارند.

سازمان بازرسی کل کشور با استناد به ماده ۲۸ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران این موضوع را اعلام کرده است.

در ماده ۲۸ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی نوشته شده که اشخاص زیر به واسطه مقام و شغل خود از داوطلب شدن برای شوراهای اسلامی به ترتیب زیر محرومند:

۱- رئیس جمهور و مشاورین و معاونین وی، نمایندگان خبرگان رهبری، وزرا، معاونین و مشاورین آنان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای نگهبان، رئیس‌قوه قضائیه و معاونین و مشاورین وی، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور و معاونین و مشاورین آنان، رئیس دیوان عدالت اداری، رئیس دیوان محاسبات کشور و معاونین وی، دادستان دیوان محاسبات، رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور و معاونین وی، شاغلین نیروهای مسلح، رؤسای سازمان‌ها و ادارات عقیدتی سیاسی نیروهای مسلح، رئیس سازمان صدا و سیمای‌جمهوری اسلامی ایران و معاونین وی، دبیر هیئت دولت، رؤسای دفاتر سران سه قوه، رؤسا و سرپرستان سازمان‌های دولتی، رؤسای دانشگاه‌ها (دولتی و غیردولتی)، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رؤسای کل و مدیران عامل بانک‌ها، رئیس‌جمعیت هلال احمر و معاونین وی، رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان، سرپرست بنیاد شهید، سرپرست بنیاد مسکن، سرپرست کمیته امداد امام،‌ رؤسای سازمان‌ها، مدیران عامل شرکت‌های دولتی (‌مانند شرکت مخابرات، دخانیات...)، سرپرست نهضت سوادآموزی، رئیس سازمان نظام پزشکی‌ ایران، مدیران کل تشکیلات ستادی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و ادارات دولتی و سایر رؤسا، مدیران و سرپرستانی که حوزه مسؤولیت آنان به کل کشور ‌تسری دارد از عضویت در شوراهای اسلامی سراسر کشور محرومند مگر آن‌که قبل از ثبت نام از سمت خود استعفاء نموده و به هیچ وجه در آن‌پست شاغل نباشند.

۲- استانداران و معاونین و مشاورین آنان، فرمانداران و معاونین آنان، شهرداران و معاونین آنان، بخشداران، مدیران کل ادارات استانداری، مدیران کل، سرپرستان ادارات‌کل، معاونین ادارات کل، دادستان‌ها، دادیارها، بازپرس‌ها، قضات، رؤسای دانشگاه‌ها، رؤسای بانک‌ها، رؤسا، سرپرستان و معاونین سازمان‌ها و‌ شرکت‌های دولتی و نهادها و مؤسسات دولتی و یا وابسته به دولت که از بودجه عمومی به هر مقدار استفاده می‌نمایند و سایر رؤسا، مدیران و‌ سرپرستان استان، شهرستان و بخش به ترتیب از عضویت در شوراهای اسلامی واقع در محدوده استان، شهرستان و بخش محرومند، مگر آن‌که ‌قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

۳ - شهرداران، مدیران مناطق شهرداری و مؤسسات و شرکت‌های وابسته و شاغلین در شهرداری و مؤسسات و شرکت‌های وابسته به آن و شاغلین در دهیاری و همچنین دهیاران از عضویت در‌شورای اسلامی شهر محل خدمت محرومند، مگر آن‌که قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.

۴- اعضای شوراهای اسلامی موضوع این قانون در طول مدت عضویت نمی‌توانند درسمت‌های مذکور در این ماده مشغول به کار شوند.

 در همین راستا استفساریه‌ای از مجلس شورای اسلامی گرفته شده که نمایندگان مجلس هم با این قانون که اعضای شورای شهر حق حضور در مشاغل بالا را ندارند، موافقت کرده‌اند.

*موضوع استفساریه:
ماده واحده - آیا ممنوعیت تصدی مناصب اداری مذکور در بندهای (۱) و (۲) ماده (۲۸) قانون پس از عضویت در شوراهای یاد شده نیز تسری دارد یا خیر؟

*نظر مجلس:
بلی، عضویت همزمان در شوراهای اسلامی با تصدی مناصب اداری مذکور در ماده (۲۸) منافات دارد.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ بیست و پنجم دی ماه یک‌هزار و سیصد و هشتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۲/۱۱/۱۳۸۴ به تأیید شورای نگهبان رسید.

 با این تفاسیر هادی ساعی، احمد دنیامالی و عباس جدیدی (همانند برخی افراد دیگر که قصد حضور در انخابات را دارند) شانسی برای حضور در انتخابات فدراسیون‌های تکواندو، قایقرانی و کشتی نخواهند داشت و باید دید این قانون شامل حال حسین رضازاده که رئیس فدراسیون وزنه‌برداری است، می‌شود یا خیر.
کد مطلب: 36378
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *