۰
يکشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۸

افزایش کارشناسان فنی تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5

رییس سازمان انرژی اتمی از افزایش بدنه کارشناسی و تخصصی هیات مذاکره‌کننده ایران در سطح کارشناسی از سوی سازمان انرژی اتمی خبر داد.
افزایش کارشناسان فنی تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5
علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم بزرگداشت شهدای هسته‌ای و چهلمین روز تدفین شهدای گمنام در محل سازمان انرژی اتمی با تبریک ماه ربیع الاول گفت: امیدواریم در این ماه شاهد گشایش‌های فراوانی باشیم و بر همین اساس در آخرین جلسه‌ای که در سطح کارشناسی در ژنو برگزار شد پیشرفت‌های خوبی داشتیم البته مختصری مطالب وجود دارد که با سفر آقای عراقچی به ژنو امیدواریم رفع شوند.

وی گفت: امیدواریم یکی دو موردی که بحث برانگیز بوده در ملاقات این هفته که آقای عراقچی خواهند داشت حل شود.

صالحی ادامه داد: براساس اطلاعاتی که دریافت کردم امیدوارم قدم‌های اولیه برای عملیاتی شدن برنامه اقدام مشترک به زودی برداشته شود تا در تاریخ معین که احتمالا هفته سوم یا چهارم ژانویه خواهد بود شاهد پیاده شدن برنامه اقدام مشترک باشیم و آثار اجرای این برنامه را هم ما و هم طرف مقابل ونیز جامعه بین‌المللی احساس کنند.

رییس سازمان انرژی اتمی با گرامیداشت یاد شهدای هسته‌ای و شهدای گمنام کشور گفت: یاد شهدا و گرامیداشت یاد آنها حیات بخش است و این مسوولیت ما را نسبت به خدماتی که باید به ملت ارائه دهیم گوشزد می‌کند تا با صداقت، اخلاص و عشق بیشتر کار کنیم. خدمتی که بدون چشم داشت باشد.

وی همچنین با اشاره به بزرگداشت شهدای هسته‌ای احمدی‌روشن ، قشقایی و علی‌محمدی گفت: یکی دو هفته آینده سالگرد شهادت این عزیزان خواهد بود که ما این شهادت را به خانواده آنها و مردم ایران تبریک و تسلیت می‌گوییم. شهادت این عزیزان معنا‌دار و موجب جهش و حرکت مجموعه فعالیت‌های دانشگاهیان در عرصه هسته‌ای بود. بعد از شهادت این عزیزان تعداد سانتریفیوژها گسترش یافت و شاهد افزایش و گسترش فعالیت‌های هسته‌ای و نیز ابتکار عمل‌ها در این حوزه بودیم و هیچ رکود و سستی در فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی شاهد نبودیم.

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه یکی دو مورد باقی مانده برای اجرای توافق ژنو مربوط به تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد یا تبدیل مواد هسته‌ای گفت: من نمی‌خواهم وارد جزییات شوم و الان زمانش نیست اما عمده تفاهم بر روی چگونگی اجرای توافق انجام شده است و فقط یکی دو مورد باقی مانده که به نظر من آنها هم خیلی جدی نیستند و قابل حل هستند و امیدواریم که در نشست این هفته این موارد حل شوند.

وی همچنین از تقویت و افزایش کارشناسان فنی در تیم مذاکره‌کننده خبر داد و افزود: با اجازه آقای دکتر روحانی تعداد کسانی که در گروه مذاکره‌کننده در سطح کارشناسی هستند از سوی سازمان انرژی اتمی افزایش یافته است. از آنجایی که از حالا به بعد وارد مسائل جزیی و تخصصی از جمله چرخه سوخت و راکتور آب سنگین می‌شویم. از این رو نیاز به تخصص‌های مختلف است که اگر مسائلی در موضوع اجرا مطرح شد بتوان روش های مختلف را با مشورت‌های لازم ارائه کرد.

صالحی تصریح کرد: در جلسه اخیر در ژنو همکاران ما از سازمان انرژی اتمی حضور داشتند که این حضور مفید و موثر بوده است البته قبلا هم همکاران ما بودند اما از حالا به بعد تعداد این افراد بیشتر می‌شود و گروه مذاکره‌کننده از مشورت‌های تیم کارشناسی ما بهره‌مند خواهند شد.

وی گفت: بنا بر اقتضا و نیاز در روند مذاکرات و اجرای توافق کارشناسان اضافه می‌شوند.

صالحی در خصوص آخرین وضعیت نیروگاه بوشهر گفت: در چند هفته آینده احتمالا کار نیروگاه برای سوخت‌گیری مجدد متوقف می‌شود. این اولین سوخت‌گیری نیروگاه اتمی بوشهر است که بعد از یکسال و به عبارتی ۷ هزار ساعت کار سوختش عوض می‌شود.

صالحی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با تکرار ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره تهدیدآمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران نگرانی‌هایی را مطرح می‌کنند، با رد این اظهارات و ادعاها گفت: ایران همواره اعلام کرده است فعالیت‌هایش در مسیر صلح‌آمیر و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و ما براساس قانون و مقدسات و فتوای رهبری اعلام کرده‌ایم استفاده وساخت سلاح هسته‌ای حرام است.

وی تاکید کرد: من نسبت به اجرای موفق توافق ژنو خوش‌بینم و با این کار بسیاری از نگرانی ها رفع خواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی در خصوص بازدید بازرسانان از معدن گچین بندرعباس اظهار کرد: در فاصله ژانویه تا فوریه زمانی برای بازدید بازرسانان در نظر گرفته خواهد شد اما هنوز تاریخ قطعی آن مشخص نشده است.

وی ادامه داد: ما نسبت به اجرای تعهدمان با آژانس معتهدیم و شش مورد مدنظر را اجرا خواهیم کرد که تاکنون بازدید بازرسان از تاسیسات تولید آب سنگین اراک انجام شده و رضایت کامل حاصل شده است و بازدید از گچین بندرعباس هم به زودی انجام می‌شود.

رییس سازمان انرژی اتمی با مثبت خواندن گزارش اخیر مدیرکل آژانس ظهار امیدواری کرد که گزارش بعدی مدیرکل نیز این روند را حفظ کند وبه طور کلی نسبت به روندی که در همکاری ایران با آژانس و مذاکرات ایران و ۱+۵ وجود دارد خوش‌بین هستم و روند مثبت است.

وی تصریح کرد: مسائل و مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد قابل حل وفصل است و می‌توان آنها را حل کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه با نزدیک شدن ایام دهه فجر آیا سازمان خبر خوشی خواهد داشت؟ گفت: اینطور نیست که ما هر روز بتوانیم یک خبر خوش داشته باشیم اما اکنون خبر خوش این است که مردم ما نسبت به اینکه مسوولان حافظ منافع ملی‌شان هستند اطمینان داشته باشند. سازمان انرژی اتمی با قدرت و قوت درجهت مصلحت و منفعت ملی حرکت می‌کند و حرف و حدیث‌هایی که گاهی شنیده می‌شود درست نیست و فعالیت‌های سازمان با قوت در تمامی عرصه‌ها در حال انجام است.

وی ادامه داد: مواردی وجود دارد که ما داوطلبانه اجرای آنها را پذیرفته‌ایم مثل تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد. ما اعلام کرده‌ایم که از اول قصد غنی‌سازی ۲۰ درصد را نداشتیم و الان برای ۴ و ۵ سال سوخت ۲۰ درصد مورد نیاز راکتور تهران را داریم و تعلیق آن به معنی عدول از حق غنی‌سازی ۲۰ درصد و یا بالاتر از آن نیست. حق غنی‌سازی برای ما و جود دارد و ما می‌توانیم با هر شیوه‌ای و در هر حجمی و سطحی آن را انجام دهیم. اگر داوطلبانه پذیرفته‌ایم بیش از ۵ درصد غنی نکنیم نتیجه ای است که از منظر اقتصادی به آن رسیده‌ایم و الان هم که ۲۰ درصد را تعلیق می‌کنیم داوطلبانه است.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه بحث هزار سانتریفیوژ نسل IR-۲m در اجرای توافقنامه ژنو مسئله‌ساز است و طرف مقابل نسبت به فعالیت و یا وجود این سانتیفیوژ‌ها نقطه نظری دارد گفت: هزار سانتیفیوژ IR-۲m در دولت قبل نصب شده است و در همان دولت تصمیم گرفته شد که به این تعداد ماشین‌ها گاز تزریق نشود و این تصمیم سیاسی بود و هنوز این تصمیم پا برجا است.

رییس سازمان انرژی اتمی در خصوص طرح مجلس شورای اسلامی مبنی بر غنی سازی ۶۰ درصدی گفت:الان قصد ورود به این مسئله را ندارم اما هر مرجعی در کشور مسوولیتی برای خود دارد و طبق آن تصمیمات مقتضی را می‌گیرند ما به هر تصمیمی که مراجع قانونی‌ کنونی کشور اتخاذ می‌کنند تمکین می‌کنیم.

انتهای پیام
کد مطلب: 36623
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *