۰
چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۱
در کنگره آمریکا اعلام شد؛

اوباما: تحریم علیه ایران را وتو می‎کنم

رئیس جمهوری اوباما در سخنرانی سالانه خود در برابر اعضای کنگره، تهدید کرد اگر تحریم جدیدی علیه ایران تصویب شود، وی آن را وتو خواهد کرد.
اوباما: تحریم علیه ایران را وتو می‎کنم



به نقل از شبکه سی.بی.اس. آمریکا، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود در کنگره موسوم به State of The Union به شرایط و مواضع کنونی کشورش درباره مسائل مختلف پرداخت.

وی در بخشی به بحث مذاکرات هسته‎ای با ایران پرداخت و مدعی شد: تحریم‎هایی که اجرا کرده‎ایم باعث شد این فرصت [امضای توافق] مهیا شود. بگذارید صریح بگویم: اگر کنگره تحریم‎های جدیدی به من ارسال کند که مذاکرات را ممکن است از مسیر خود خارج کند، آن را وتو خواهم کرد.

متن کامل سخنان اوباما درباره ایران به این شرح است:

این دیپلماسی آمریکاست که با پشتیبانی شدنِ با زور، برای اولین بار در یک دهه برنامه هسته‎ای ایران را متوقف کرده است و بخش‎هایی از برنامه را به عقب رانده است . در حالی که ما امشب گردهم آمده‎ایم، ایران از بین بردن ذخیره اورانیوم با غنای بالای خود را آغاز کرده است. سانتریفوژهای پیشرفته خود را نصب نمی‎کند. بازرسی‎های بی‎سابقه به دنیا کمک می‎کند که هر روز بررسی کنیم ایران بمب نمی‎سازد و با متحدان و شرکای خود، در حال مذاکراتی هستیم تا ببینیم آیا می‎‏توانیم به صورت صلح آمیز به هدفی که همگی داریم دست یابیم: ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‎ای.

این مذاکرات بسیار دشوار خواهند بود. شاید موفقیت آمیز نباشند. برای ما روشن است که ایران از سازمان‎های تروریستی مانند حزب الله -که از متحدانمان را مورد تهدید قرار داده‎اند- حمایت می‎کند؛ و بی‎اعتمادی میان دو کشور به کنار گذاشته نمی‎شود. اما این مذاکرات بر پایه اعتماد نیست؛ هر توافق بلندمدتی که مورد توافقمان قرار گیرد باید بر اساس اقدامات قابل راستی آزمایی باشد که ما و جامعه بین‎المل را متقاعد کند که ایران بمب هسته‎ای نمی‎سازد. اگر جان اف. کندی و رونالد ریگان توانستند با شوروی مذاکره کنند، پس بطور حتم یک آمریکای قوی و مصمم هم تواند امروزه با رقبایی با قدرت کمتر مذاکره کند.

تحریم‎هایی که برپا کرده‎ایم باعث شد این فرصت [امضای توافق] مهیا شود. بگذارید صریح بگویم: اگر کنگره تحریم‎های جدیدی به من ارسال کند که مذاکرات را ممکن است از مسیر خود خارج کند، آن را وتو خواهم کرد. اگر رهبران ایران از این فرصت استفاده نکنند، اولین نفری خواهم بود که درخواست تحریم‎های بیشتر خواهم کرد و آماده‎ایم تمام گزینه‎ها را عملیاتی کنیم تا مطمئن شویم ایران سلاح هسته‎ای نمی‎سازد. اما اگر رهبران ایران از فرصت استفاده کنند، آنگاه ایران می‏‎تواند گام مهمی به سمت پیوستن به جامعه کشورها بردارد و ما یکی از اصلی‎ترین چالش‎های کنونی امنیتی را بدون مخاطرات یک جنگ حل خواهیم کرد.
کد مطلب: 36924
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *