۰
چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۰

تلاش برای افزایش حجم مبادلات ایران–ترکیه

نخست وزیر ترکیه در رأس هیأتی با همراهی وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد، وزیر فرهنگ و گردشگری و وزیر توسعه که رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه نیز هست شب گذشته وارد تهران شدند تا در سفری 2 روزه، رایزنی های خود را برای افزایش حجم مبادلات و افزایش تجارت بین ایران و ترکیه انجام دهند.
تلاش برای افزایش حجم مبادلات ایران–ترکیه
علاوه بر برخی وزیران ترک، همسر اردوغان و برخی فعالان اقتصادی ترکیه، ۵۰ خبرنگار ترک نخست وزیر این کشور را در سفر به تهران همراهی می کنند و قرار است طی ۲ روز اقامت وی در ایران، اخبار مربوط به دیدارها، امضای تفاهم نامه ها و گزارش توافقات را مخابره کنند.

اگرچه به دلیل ورود اردوغان به ایران بعد از ساعت ۲۲ و بر اساس پروتکل بین المللی استقبال رسمی از وی از سوی مقامات ایرانی صورت نگرفت، اما نخست وزیر ترکیه صبح امروز در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت.

امضای چهار سند همکاری مشترک بین ایران و ترکیه

پس از نشست مشترک نخست وزیر ترکیه با معاون اول رئیس جمهور و هیأت همراه ۴ سند مشترک همکاری بین ۲ کشور امضا شد.

بنابراین گزارش سند تفاهم شورای عالی همکاری دو کشور بین اسحاق جهانگیری و رجب طیب اردوغان، سند پنجمین کمیته مشترک تجاری دو کشور بین نعمت زاده وزیر صنعت و وزیر اقتصاد ترکیه، یک توافقنامه نیز در خصوص تعرفه‌های ترجیحی بین مسئولان دو کشور و یک سند همکاری رسانه ای در جهت گسترش همکاری ها به امضا رسید.

پس از امضای ۴ سند همکاری و تفاهم نامه بین جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، جهانگیری و اردوغان در بین خبرنگاران حاضر شدند و به سئوالات آنها پاسخ گفتند.

جهانگیری: افزایش مبادلات تجاری ایران و ترکیه تا۳۰میلیارد دلار

معاون اول رئیس جمهوری اسلامی پس از گفتگو با نخست وزیر ترکیه و امضای اسناد افزایش همکاری ها گفت: تهران و آنکارا برای رسیدن به حجم مبادلات تجاری دو کشور تا سقف ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ تلاش می کنند.

اسحاق جهانگیری امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه را حرکتی مهم در جهت تقویت همکاری های اقتصادی دو کشور خواند و گفت: در زمینه صادرات گاز ایران به ترکیه هم گفتگوهای خوب وسازنده ای داشتیم که امیدواریم نهایی شود.

معاون اول رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد سفر آقای اردوغان نقطه عطفی در جهت تعمیق و گسترش روابط تهران و آنکارا باشد.

اردوغان: به انرژی ایران بسیار نیازمندیم

نخست وزیر ترکیه نیز با اشاره به سفرش پس از ۲ سال به ایران گفت: ایران خانه دوم ماست.

وی روابط ترکیه با ایران را بسیار خوب و متوازن خواند و افزود: در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات دو کشور به رقم ۲۱ میلیارد و هشتصد میلیون دلار رسید.

اردوغان درعین حال گفت: درسال گذشته میلادی میزان همکاری های اقتصادی دو کشور به رقم سیزده میلیارد دلار کاهش یافت ولی اراده سیاسی مقامات دو کشور بر رسیدن به برنامه هدف گذاری شده سی میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ است.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: با توجه به پیشرفت روزافزون بخش صنعت ترکیه ما در حال حاضر به انرژی ایران بسیار نیازمندیم وعلاقه مندیم محصولات ترکیه نیز به ایران صادر شود.

اردوغان با اشاره به مشترکات فرهنگی ایران و ترکیه گفت: کمیسیون مشترک همکاری های دو کشور تلاش های گسترده ای برای تقویت همکاری های تهران و آنکارا به کار گرفته است.

اردوغان با روحانی دیدار کرد

نخست وزیر ترکیه در ادامه برنامه های اولین روز سفر ۲ روزه خود به تهران ظهر امروز در کاخ سعدآباد با رئیس جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

در دیدار رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با دکتر حسن روحانی وزیران خارجه، اقتصاد، توسعه، نیرو و توریست و گردشگری این کشور نیز حاضر بودند.

همچنین برخی مقامات کشورمان نظیر دستیار ویژه و رئیس دفتر رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، وزیر ارتباطات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر صنعت معدن و تجارت در دیدار رئیس جمهور و اردوغان حضور داشتند.

در این دیدار که پس از استقبال رسمی معاون اول رئیس جمهور از نخست وزیر ترکیه برگزار شد، طرفین در خصوص توسعه همکاری‌های دو کشور گفتگو کردند.

به گزارش مهر، سفر اردوغان به تهران دو روزه است و قرار است او طی این سفر علاوه بر رایزنی برای توسعه همکاری‌های دو کشور، به دیدار مقام معظم رهبری نیز برود. دیدار با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و برگزاری یک نشست خبری از دیگر برنامه های نخست وزیر ترکیه در تهران خواهد بود که البته سخنرانی نخست وزیر ترکیه در جمع دانشجویان و اصحاب رسانه به دلیل فشردگی برنامه ها و طولانی شدن مذاکرات لغو شد.

سفر اردوغان به تهران در حالی انجام شد که علاوه بر حضور گروه منتفذین به ریاست کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل در کشورمان، قرار است وزیر امور خارجه سوئد و مقامات سابق و فعلی برخی کشورهای بویژه کشورهای اروپایی به تهران سفر کنند.
کد مطلب: 36932
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *