۰
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲۰:۳۰

بابک زنجانی و آلودگی هوا دست از سر هنر برنمی‌دارند

اختتامیه سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دیشب در حالی برگزار شد که در بین سخنان مجری کنایه‌هایی به آلودگی هوای تهران و ریه‌های تنگ تئاتر و بابک زنجانی و مسایل اقتصادی زده شد.
بابک زنجانی و آلودگی هوا دست از سر هنر برنمی‌دارند
سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شب گذشته شنبه دوازدهم بهمن ماه آخرین گام خود را برداشت و در تالار وحدت دفتر کار خود را بست تا سرآغازی برای دوره بعدی آن باشد به این امید که با تشکیل دبیرخانه دائمی برای مهم ترین رویداد تئاتری کشور برخی مشکلات و نابسامانی‌ برپایی آن برطرف شود.

این مراسم طبق روال همیشه حواشی داشت که در ذیل می‌آید:

_ در ابتدای این برنامه کلیپ «ایران ای سرای امید» پخش شد که در آن آوازی با صدای محمدرضا شجریان به گوش رسید.

_ اجرای برنامه بر عهده امیرحسین مدرس بود که در بخشی از این اجرا وزیر ارشاد و رئیس شورای شهر تهران را که هر دو در ردیف اول سالن نشسته بودند، خطاب قرار داد و گفت: شهامتش را ندارم که در برابر چهره‌هایی که همگی چراغ راه علاقه‌مندان به تئاتر و نمایش هستند خود را بازیگر تئاتر بنامم ولی حداقل می‌توانم بگویم که به تئاتر علاقه دارم. اکنون که همه مدیران فرهنگی اینجا جمع هستند می‌خواهم بگویم اکنون که بحث آلودگی هوا و گرفته شدن نفس شهروندان در تهران نقل مجالس است به این هم فکر کنید که ریه‌‌های تئاتر ایران بیش از هوای تهران گرفته و از شما می‌خوام فکری به حال این ریه‌های خسته بکنید.

_ زمانی‌ که سعیده ذبیحی هنرمند خردسال تئاتر ایران که برای بازی در نمایش خیابانی «انتظار عطر یوسف» مورد تقدیر قرار گرفت و با لباس محلی خود روی سن رفت همه حتی وزیر ارشاد نیز ایستاده او را تشویق کردند و وقتی این بازیگر از پله‌ها پایین آمد و از مقابل جنتی رد شد، وزیر او را صدا کرده و بر سر این هنرمند کوچک بوسه زد.

_ ناهید مسلمی بازیگر پیشکسوت تئاتر ایران یکی از تجلیل‌شوندگانی بود که در میان سیل تشویق حاضران در سالن به همراه انوشیروان ارجمند، فردوس کاویانی و نصرت‌الله مسعودی روی صحنه رفت تا از یک عمر فعالیتش در تئاتر کشور تقدیر شود. وی وقتی روی صحنه ایستاد خطاب به حضار گفت که خوشحالم که الان که سالم و سرپا هستم از من تجلیل به عمل آمد نه وقتی که روی ویلچر نشسته باشم.

_ ناهید مسلمی روی صحنه مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر شعری از سید علی صالحی با عنوان « از بند خواهد رست/ رویا خواهد دید» را خواند. از نکات قابل توجه این بود که عنوان پخش زنده این بخش از مراسم از شبکه چهار سیما ابتدای شعرخوانی وی قطع شد و بعد از یک وقفه پخش زنده از سر گرفته شد.

_ در ادامه مراسم مجری نام تمام دبیران دوره‌های پیشین جشنواره تئاتر فجر از جمله طاها عبدخدایی، حسین جعفری، علی منتظری، محمود عزیزی، مجید شریف‌خدایی، فرهاد مهندس‌پور، محمد حیدری و رحمت امینی را ذکر کرد ولی فراموش کرد که نامی از حسین مسافرآستانه، مجید سرسنگی و سعید کشن‌فلاح را بیاورد. وی همچنین از اسماعیل عالی‌زاد دبیر این دوره جشنواره تئاتر فجر که به ناگهان برکنار شد و جای او را قادر آشنا گرفت، نام نبرد.

_ هنگام سخنرانی وزیر ارشاد وقتی وی جمله خود را با این موضوع که تئاتر شهر اصلا حالش خوب نیست، شروع کرد حاضران در سالن وی را به شدت مورد تشویق قرار دادند.

_ هنگام اهدای جوایز در بخش مرور تئاتر ایران مجری برنامه یادی هم از اکبر زنجان‌پور کرد که نمایش «دایی وانیا» را از این بخش به نفع جوانان بیرون آورد.

_ سروش طاهری برگزیده بازیگر مرد بخش مرور تئاتر ایران در هنگام دریافت جایزه خود با ذکر اینکه من مشهدی هستم و نمی‌توانم میکروفون ببینم و حرف نزنم، گفت: آقای وزیر ارشاد عزیز من برای پرداخت شهریه دانشگاه دولتی در این ترم باید دو میلیون و چهار و بیست هزار تومان بپردازم که مانده بودم باید چه کنم ولی با جایزه امروز فعلا دو میلیون تومانش جور شد.

وی افزود: فکر می‌کردم که فقط ما می‌دانیم که وضعیت اقتصادی تئاتر ایران به شدت بد است ولی وقتی صحبت‌های شما را شنیدم خیالم راحت شد که شما هم می‌دانید وضع اقتصادی ما خراب است.

_ جایزه بهترین نمایشنامه در بخش تازه‌های تئاتر ایران را علیرضا نادری برای نمایشنامه «فرجام سفر طولانی طوبا» گرفت که در برنامه حضور نداشت ولی یادداشتی برای این مراسم ارسال کرده بود که در ان یادداشت آمده است: «از اینکه در جمع شما نیستم پوزش می‌خواهم. در طول مدت جشنواره چندبار از طرف نیما و دیگر دوستانم مورد پرسش قرار گرفته که آیا حاضرم از شرکت در مسابقه انصراف بدهم. گفتم نه چون الف) همیشه به مسابقه علاقه داشتم و از تحسین و تشویق سرشار از شوق می شوم درست برخلاف تجلیل و بزرگداشت که بوی خداحافظی می دهد. ب) مطمئن نیستم که ممکن است جایزه مال من باشد که پیش پیش زمین مسابقه را ترک کنم. از برنده نشدن هم نمی ترسم. ج) همین حالا تا زنده ام خود را شایسته رقابت و ذوق ورزی با جوانترها می دانم. د) این نمایشنامه مربوط به سالهایی است که در سن و سال جوان های امروز بوده ام، زمان که عقب بر نمی گردد اگر امروز بگیرم انگار جایزه را آن سالها به من داده اند. و آخر، سال آینده هم اگر زنده ماندم با نمایشنامه ای مربوط به همان سال با جوان ترها و پیرترها در یک لیست قرار خواهم گرفت. زنده باد مسابقه، تشویق، تحسین و دوباره کار کردن.»

_ در بخش تئاتر بین‌الملل دیگر مجری برنامه اسامی را نمی‌خواند بلکه اسامی بر پرده عریض تالار وحدت به نمایش درمی‌آمد و یکی یکی حذف می‌شد تا برگزیده مشخص شود.

_ پیام دهکردی برای بازی در نمایش «مرد بالشی» از ایران برگزیده بخش بین‌الملل جشنواره فجر امسال بود که هنگام دریافت جایزه خود گفت: این جوایز گذراست و چیزی که می‌ماند تئاتر و نمایش است و باید دوباره آغاز کنیم.

وی افزود: دوست دارم از مرادخانی، معاون هنری ارشاد تشکر کنم که یک تنه از جشنواره تئاتر امید که یک جشنواره خصوصی تئاتر برای جوانان است حمایت می‌کند. وظیفه ماست که به سمت تئاتر خصوصی برویم و به فرداها فکر کنیم که اگر نخبه‌های ما از دستمان بروند دیگر هیچ چیزی برایمان نمی‌ماند.

_ مسعود رایگان، بازیگر تئاتر و پیشسکوت هنر بازیگری ایران جایزه مرد برگزیده بخش بین‌الملل را اهدا می‌کرد که وقتی روی سن قرار گرفت گفت: حضرت علی (ع) می‌فرمایند که مهربانی کمند دوستی است. وزیر ارشاد دست شما با مهربانی به سمت اهالی تئاتر دراز شد و ما هم با مهربانی دست شما را می‌فشاریم زیرا مهربانی کلید قفل درهای بسته است. بیایید با خرد و تدبیر اعتدال هنرمندانی که با قهر از کشور رفته‌اند با شان و احترام والا و درخورشان به کشور بازگردانیم. با مهربانی بهرام بیضایی، رکن‌الدین خسروی، محمد کوثر و حسین پرورش را به کشور بازگردانیم.

_آرش دادگر، کارگردان نمایش هملت که تئاتر برگزیده جشنواره فجر امسال بود تئاتر را به فرزند کوچکش تقدیم کرد و گفت که او از وی خواسته که هملت را کار کند.

_ حسین کیانی، نمایشنامه نویس برتر بخش بین‌الملل هنگام دریافت جایزه خود از اسماعیل عالی‌زاد، دبیر برکنار شده جشنواره تئاتر فجر یاد کرد و گفت که جای او در سالن خالی است.

وی همچنین خطاب به مجری برنامه که گفته بود که باید برنامه را زود تمام کنیم وگرنه تالار وحدتی‌ها بیرونمان می‌کنند، گفت: نمی‌توانند ما را بیرون کنند زیرا صاحب تالار همینجا نشسته است.

- برگزیده بخش موسیقی مسابقه تئاتر خیابانی با نام نصیر دامنی با لباس بلوچستانی روی صحنه حاضر شد و جایزه‌اش را گرفت.

- هنگام اهدای جایزه نمایشنامه‌نویسی، امیرحسین مدرس خطاب به کسانی که جایزه می‌گرفتند خواست که بعد از دریافت لوح یا تندیس برای دریافت جایزه مادی به واحد روابط عمومی تالار وحدت مراجعه کنند. وی به شوخی اشاره کرد که بابک زنجانی کاری کرده که در تقدیرنامه‌هایمان مبلغ نقدی را نگذارند.
کد مطلب: 37042
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *