۰
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۳

محدوده سانسور کتاب قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: به جز در مواردی که در تعارض با امنیت ملی و اخلاق و عفت عمومی جامعه است، نویسندگان در بیان نظراتشان و نگارش کتابهایشان آزاد هستند.
محدوده سانسور کتاب قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی است
علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر۱۹ بهمن در حاشیه مراسم اختتامیه جایزه کتاب سال در پاسخ به سوالی درباره ویژگی های این جایزه گفت: کتاب سال ۶ دهه را پشت سر گذاشته است که بیش از ۳ دهه آن بعد از انقلاب برگزار شده است. همچنین در ۳۵ سال اخیر ۲۱ دوره جایزه جهانی کتاب سال برگزار شده است در جایزه جهانی کتاب سال بیش از ۱۷ هزار اثر مورد بررسی قرار گرفته که ۵ عنوان آنها حایز رتبه برگزیده تشخیص داده شده است اینها عموما آثاری است که امتیاز آنها بین ۹۰ تا ۱۰۰ بوده است.

وی افزود: جایزه کتاب سال و جایزه جهانی کتاب سال فضایی است برای آشنایی اندیشمندان و فرهیختگان داخل و خارج از کشور با آرای یکدیگر و تشویقی است برای همه کسانی که در این عرصه تلاش می کنند.

وزیر ارشاد درباره حمایتهای این وزارت خانه از برگزیدگان این جوایز گفت: هم به این عزیزان کمک مالی شود و هم از نظر حقوقی مورد حمایت قرار گیرند. خوشبختانه لایحه قانون حمایت از مالکیت معنوی و فکری و ادبی در دولت در دست تهیه است و امیدواریم پس از ارائه آن به مجلس و تصویب از سوی نمایندگان گامهای بلندتری برای حمایت از این قبیل پدید آورندگان آثار برداریم.

جنتی که پیش از آیت الله هاشمی رفسنجانی در تالار وحدت به پشت تریبون رفته بود در پاسخ به سوال خبرنگاری که اشاره رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد لزوم کنار گذاشتن سانسور در حوزه کتاب را به جنتی یادآور شد، گفت: ما قائل به سانسور نیستیم و اگر هم در این مسیر اقدامی صورت می گیرد مطمئنا در چارچوب قانون خواهد بود. در قانونی که توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه کتاب و نشر به تصویب رسیده است مواردی ذکر شده که طبیعتا باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در توضیح بیشتر گفت: برخی از این موارد، عمدتا مسائلی است که با امنیت ملی در تعارض باشد و یا با خلاف اخلاق و عفت عمومی در تعارض باشد غیر از این چنین موارد در سایر حوزه ها نویسندگان آزادند آثارشان را بنویسند و اگر می خواهند عقیده ای را در این خصوص ابراز کنند آزاد هستند.

وزیر ارشاد تاکید کرد: ما مواردی را داشته ایم حتی در حوزه های کتب دینی که قبل از انقلاب چاپ شده و دیگران درباره آنها تفاسیری دارند من خاطرم هست علیه یک کتاب که نظراتی را در این خصوص ابراز کرده بود ۲۲ عنوان کتاب چاپ شد. به هر حال فرهنگ کشور در سایه تضارب آراء و تبادل فکر می تواند به بالندگی دست یابد.

جنتی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که نظرش را پیرامون قضاوت برخی اعضای کمیسیون فرهنگی درباره تعدادی از فیلمهای اکران شده در جشنواره فیلم فجر جویا شد گفت: دوستان نماینده حق دارند که در هر زمینه ای اظهار نظر کنند اما من فکر می کنم برخی از این دوستان نسخه های اصلاح نشده این فیلم ها را تماشا کرده اند در حالی که فیلمهایی که الان در جشنواره به نمایش گذاشته شده است، بازبینی شده و در واقع نسخه های اصلاحی فیلمها است و اصلاحاتی در خصوص آنها اعمال شده است.

بر اساس این گزارش علی جنتی در مراسم اختتامیه کتاب سال هم از کتاب به عنوان دریچه روشن و امید بخش به سوی باغ روشن بشری و همچنین زبان گویای پدید آورندگانش یاد کرد و گفت: به عقیده ما کتاب در تعالی فرهنگ نقش به سزا دارد کتاب هنر اول بشر متمدن است و با وجود پیشرفتهایی که انسان معاصر در فضاهای مجازی به دست آورده، کتاب همچنان از اصالت خاصی برخوردار است.

وی افزود: کتاب را چشمهای بیدار و آگاه و حقیقت نیوش ملت دانست دولت تدبیر و امید در ساحت فرهنگ، اصل را بر گفتگوی سازنده و خردمندانه قرار داده است. شاید بتوان اثر کج اندیشی، افرادی را به دسترسی به علم محروم کرد اما نیاز به علم همواره وجود داشته و آدمی نمی تواند آن را انکار کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: آثار فاخر و برتر و برگزیده در حوزه کتاب تنها متعلق به کشور نیست نشر کتاب و کتاب خوانی علاوه بر تقویت حفظ غرور ملی برای ما در جامعه جهانی نیز جایی باز خواهد کرد.

جنتی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم حمایت هدفمندانه از پدیدآورندگان آثار برگزیده کتاب سال اعطای درجات علمی ویژه به آنها، حمایتهای قانونی از آنها ایجاد باشگاه برگزیدگان کتاب، سازماندهی فعالان ترجمه آثار ایرانی به زبانهای دیگر را از جمله مواردی بر شمرد که باید برای آن برنامه ریزی صورت گیرد.

وی همچنین گفت: جوی جاری علم و رودخانه خرد، نشانه دانش بشری از پس قرون متمادی خود را با طی کردن راه دراز دامن به اقیانوس دانش بشری می رساند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: باید تدبیری بیندیشیم که کتاب جز سبد خرید و کالاهای هفتگی، سالانه و روزانه ملت متمدن قرار بگیرد باید چاره ای بیندیشیم که ملت ما به خاطر چنین جوایزی، هر ساله جشنهایی بر پا کند.
کد مطلب: 37164
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *