۰
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۳۶

مجمع سیاست‌های کلی جمعیت را جهت تأیید نهایی، تقدیم رهبری می‌کند

ادامه بررسی و تدوین سیاست‌های کلّی جمعیت، در جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری شد و با تصویب هشت بند دیگر از این سیاست‌ها، مجموعاً در قالب ۱۵ بند، سیاست‌های کلی جمعیت به پایان رسید که جهت تأیید نهایی خدمت رهبری معظم انقلاب تقدیم خواهد شد.
مجمع سیاست‌های کلی جمعیت را جهت تأیید نهایی، تقدیم رهبری می‌کند


در ابتدای این جلسه، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، باتوجه به حضور حماسی و پرشور مردم خوب سراسر کشور در راهپیمایی یوم‌ا.. ۲۲ بهمن گفت: حقیقتاً، باید تقدیر و سپاسی ناب از حضور هوشیارانه و وفادارانه مردم بعمل آوریم که در صفوفی فشرده و عمیق، صحنه‌ای از اقتدار مردمی نظام و وحدت و انسجام کشور را به نمایش گذاشتند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضور گسترده همه طیف‌ها و سلایق سیاسی را در مراسم امسال، شروعی خیر و بابرکت برای حفظ و تحکیم بیشتر وحدت در کشور توصیف کرد و گفت: امیدواریم خداوند برتوفیقات بیشتر مردم خوب کشورمان بیافزاید و به مسؤولان ما نیز توفیق خدمت بیشتر به این مردم را اعطاء کند.

سپس حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم عضو مجمع و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی، گزارشی از نحوه بحث و بررسی لایحه بودجه کل کشور در مجلس شورای اسلامی را به اطلاع اعضا رساند.

در ادامه این جلسه که علاوه‌ بر اکثریت اعضا و سران سه قوه، وزرای نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان ثبت احوال کشور، قائم‌مقام وزیر کشور و رئیس مرکز آمار ایران نیز به عنون مدعو حضور داشتند، موارد ذیل در قالب سیاست‌های کلی جمعیت به تصویب رسید:

۸- توانمندسازی جمعیت در سن کار با فرهنگ‌سازی، اصلاح، تقویت و سازگار نمودن نظامات تربیتی و آموزش‌های عمومی، کارآفرینی، فنی-حرفه‌ای و تخصصی با نیازهای جامعه و استعدادها و علایق آنان جهت ایجاد اشتغال مؤثر و مولد.

۹- باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت، متناسب با ظرفیت زیستی با تأکید بر تأمین آب با هدف توزیع متعادل و کاهش فشار جمعیتی.

۱۰- حفظ وجذب جمعیت در روستاها و مناطق مرزی و کم تراکم و ایجاد مراکز جدید جمعیتی بویژه در جزایر و سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان از طریق توسعه شبکه‌های زیربنایی، حمایت و تشویق سرمایه‌گذاری و ایجاد فضای کسب و کار بادرآمد کافی.

۱۱- تدوین و اجرای سازوکارهای مناسب جهت مدیریت مهاجرت به داخل و خارج، هماهنگ با سیاست‌های کلی جمعیت و در راستای تبادل دانش و فرهنگ وتجربیات و جذب فناوری، سرمایه وکمک به اشتغال.

۱۲- تشویق ایرانیان خارج از کشور جهت حضور و سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های آنان.

۱۳- تقویت مولفه‌های هویت‌بخش ملی و ارتقای وفاق و همگرایی اجتماعی در مناطق جمعیتی، بویژه در میان مرزنشینان و ایرانیان خارج از کشور.

۱۴- برنامه‌ریزی جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متناسب با سیاست‌های جمعیتی.

۱۵- ایجاد سازوکار مناسب برای رصد مستمر سیاستهای جمعیتی در ابعاد کمی و کیفی و انجام پژوهش‌های جمعیتی و توسعه انسانی.
کد مطلب: 37301
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *