۰
يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۵

افزایش 30 درصدی عوارض قبوض گاز

معاون وزیر نفت با تشریح ساز و کار جدید قیمت‌گذاری گاز طبیعی مشترکان خانگی در سال 93 از افزایش عوارض قبوض گاز به 13 تومان به ازای هر مترمکعب خبر داد و اعلام کرد: سال آینده در صورت افزایش قیمت گاز، اما در اقلیم و پله‌های مصرف گاز مشترکان خانگی تغییری اعمال نمی‌شود.
افزایش 30 درصدی عوارض قبوض گاز
حمیدرضا عراقی  درباره جزئیات افزایش قیمت گاز طبیعی در سال ۱۳۹۳ گفت: شرکت ملی گاز به نمایندگی از وزارت نفت پیشنهاد و سناریوهای قیمتی خود را برای افزایش قیمت گاز طبیعی به دولت ارسال شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه هنوز زمان افزایش قیمت گاز توسط دولت ابلاغ نشده است، تصریح کرد: زمان بندی افزایش قیمت گاز باید توسط دولت تعیین و برای اجرا به شرکت ملی گاز ایران ابلاغ شود.

معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه سال آینده در صورت افزایش قیمت گاز؛ اما تغییر در اقلیم آب و هوایی مشترکان خانگی اعمال نشده است، اظهار داشت: همچنین تغییری در پله‌های مصرف یک تا دهم مصرف گاز مشترکان اعمال نشده است.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی گاز ایران با یادآوری اینکه پیش بینی می‌شود برای دوره تابستانی تغییری در افزایش تعرفه قیمت گاز مترکان خانگی اعمال نشود، اظهارداشت: اما برای دوره زمستانی در صورت تصویب دولت تغییراتی در قیمت گاز مشترکان اعمال خواهد شد.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به افزایش عوارض قبوض گاز مشترکان خانگی از ۱۰ به ۱۳ تومان به ازای هر مترمکعب گاز مصرفی از سال آینده، گفت: بخش عمده ای از این افزایش عوارض گاز صرف گازرسانی و تجهیز سامانه های گرمایشی مدارس خواهد شد.

عراقی همچنین در پاسخ به پرسش مهر از تثبیت قیمت بیمه گاز مشترکان خانگی شهری و روستایی در سال ۱۳۹۳ خبر داد و یادآور شد: هرگونه افزایش احتمالی قیمت گاز خانگی توسط دولت اعلام و اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش مهر، پس از اجرای فاز اول هدفندی یارانه‌ها، مطابق با فرمول جدید قیمت گذاری گاز خانگی ۱۲ ماهه سال به دو بخش هفت ماهه و پنج ماهه پایانی سال تقسیم بندی شده است که الگوهای مصرف این حامل انرژی در هر یک از این دو دوره زمانی تفاوتهایی با یکدیگر دارند.

از این رو همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها محل سکونت مشترکان از نظر آب و هوایی به پنج و سپس چهار اقلیم (سرد یک، دو، سه، معتدل و گرمسیری) تقسیم بندی شده و ۱۲ دامنه جدید مصرف گاز هم در این بخش مطابق با نوع اقلیم تعریف و اعمال خواهد شد.

با توجه به اجرای سیاست شهرستانی – منطقه ای در محاسبه گازبهای مشترکان بخش خانگی، متوسط مصرف گاز طبیعی در ۳۶۳ شهر ایران مطابق با پنج اقلیم آب و هوایی تعیین شد که بر این اساس شهرهای سردسیر مجاز به مصرف گاز بیشتری نسبت به شهرهای گرمسیری هستند.

در همین حال از ابتدای سالجاری تاکنون با اضافه شدن بندی به نام عوارض بهای هر مترمکعب گاز طبیعی مشترکان خانگی و تجاری ۱۰ تومان افزایش یافت تا عملا متوسط قیمت گاز طبیعی مشترکان خانگی از ۷۰ به ۸۰ تومان به ازای هر متر مکعب افزایش یابد.

در سالجاری متوسط بار مالی قبوض مصرفی گاز نسبت به سال گذشته در دوره تابستانی از ۱۲۰ به ۱۳۰ تومان در هر متر مکعب و میانگین قیمت گاز طبیعی در مصارف زمستانی در هر متر مکعب از ۷۰ به ۸۰ تومان افزایش یافته است.

با این وجود، با موافقت مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد وزارت نفت در قالب لایحه بودجه سال ۱۳۹۳، بهای هر متر مکعب گاز طبیعی مشترکان خانگی سال آینده با افزایش ۱۳ تومانی همراه خواهد شد.

از این رو بدون احتساب اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، متوسط قیمت گاز مشترکان خانگی برای دوره تابستانی ۱۳۳ تومان و برای دوره زمستانی متوسط قیمت هر مترمکعب گاز مشرفی مشترکان خانگی ۸۳ تومان در نظر گرفته خواهد شد.
کد مطلب: 37479
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *