۰
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۲
تایمز هند خبر داد؛

همکاری ایران، عمان و هند برای ساخت خط لوله در زیر دریا

یک روزنامه هندی از همکاری تهران، مسقط و دهلی نو برای ساخت خط لوله انتقال نفت و گاز از زیر دریا خبر داد.
همکاری ایران، عمان و هند برای ساخت خط لوله در زیر دریا


به گزارش خبرگزاری فریادگر به نقل از تایمز هند، دهلی نو بار دیگر به فکر احداث خط لوله و خرید انرژی از کشورهای حوزه خلیج فارس افتاده است. اما این بار قرار است این خط لوله با عبور از زیر دریا به هند برسد و دیگر عبور آن از پاکستان مطرح نیست.

در ادامه این مطلب آمده است : احداث یک خط لوله انتقال انرژی در منطقه می تواند یکی از پیامدهای مثبت سبک شدن تحریم های بین المللی علیه ایران به سبب مذاکرات هسته ای باشد.

بر اساس این طرح جدید قرار است خط لوله ای از اعماق دریا از عمان به هند کشیده شود و ایران با استفاده از این خط لوله نفت و گاز خود را به هند صادر کند. این خط لوله این قابلیت را دارد که علاوه بر ایران، کشورهایی همچون ترکمنستان و آذربایجان نیز از طریق آن اقدام به صادرات گاز به هند کنند.

طرح احداث این خط لوله در دیدار اخیر "یوسف بن علوی بن عبدالله" وزیر خارجه عمان و "سلمان خورشید" همتای هندی وی ، به بحث گذاشته شد. در حدود ۱۰ سال قبل عمان برای احداث این خط لوله ۹۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرد، اما در آن زمان به دلیل مشکلات موجود احداث آن متوقف شد، اما اکنون با توجه به پیشرفت تکنولوژی می توان احداث آن را تکمیل کرد و از پروژه مشابهی که به موجب آن گاز الجزایر از زیر دریای مدیترانه به ایتالیا منتقل می شود، استفاده کرد.

خط لوله دیگری نیز در زیر دریا وجود دارد که با استفاده از آن گاز روسیه از زیر دریای سیاه به آلمان منتقل می شود. به گفته وزیر خارجه عمان، با تکمیل شدن خط لوله عمان به هند، گاز ایران و حتی قطر و کشورهای آسیای میانه به هند منتقل می شود.

تایمز هند در ادامه این گزارش می نویسد : سلمان خورشید این طرح را با "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران که چند روز قبل به هند سفر کرده بود در میان گذاشت و گویا طرف ایرانی بعد از متوقف شدن طرح خط لوله صلح (ایران-پاکستان-هند) از احداث خط لوله در زیر دریا استقبال کرده است.

بر اساس این گزارش، تامین امنیت خط لوله ها یکی از حساسیت های اصلی هند است که در تصمیم گیری دهلی در خصوص خط لوله صلح نیز تاثیر گذار بود از همین رو با توجه به برنامه آمریکا برای خروج از افغانستان، دیگر خط لوله تاپی که قرار بود گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان و پاکستان به هند منتقل کند، جذابیت خود را برای دهلی از دست داده است از همین رو احداث خط لوله در بستر دریا می تواند جایگزین خط لوله تاپی شود.

بر اساس این گزارش، عمان معتمدترین شریک هند در میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس محسوب می شود و علاوه بر آن، مسقط با تهران نیز روابط گسترده ای دارد و همین امر می تواند تاثیری مثبت در احداث این خط لوله داشته باشد.

تایمز هند در پایان می نویسد : گویا ایران از احداث این خط لوله استقبال کرده و ظریف در گفتگوهای خود با طرف هندی به این نکته نیز اشاره کرده که ایران در حال مذاکره با ترکمنستان برای احداث خط لوله ای جهت انتقال گاز این کشور از آسیای میانه به جمهوری اسلامی و سپس انتقال آن به سایر نقاط جهان است.


کد مطلب: 37609
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *