۰
سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۱۰

گروه‌های حامی حقوق‌بشرمرگ نخست‌وزیر اتیوپی را فرصتی برای تغییر دانستند

گروه‌های حامی حقوق‌بشر اتیوپیایی اعلام کردند، درگذشت «میلیس زیناوی»، نخست‌وزیر اتیوپی فرصت تازه‌ای برای تغییر فراهم کرده است.
 به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروه‌های حامی حقوق بشر اتیوپیایی امروز (سه شنبه) اعلام کردند، درگذشت «میلیس زیناوی»، نخست وزیر اتیوپی که طی دو دهه حاکمیتش در این کشور به علت نقض حقوق‌بشر همواره مورد انتقاد بود، فرصت تازه‌ای برای تغییر فراهم کرده است.

«کلر بستون»، محقق سازمان عفو بین‌الملل در امور اتیوپی در این ارتباط گفت که ۲۱ سال حاکمیت زیناوی با سرکوب بیش از پیش و نقض گسترده حقوق بشر همراه بود.

وی افزود: دولت و نخست وزیر بعدی اتیوپی باید از فرصت تغییر پیش آمده به علت مرگ میلیس زیناوی استفاده و برای احترام بیشتر به حقوق بشر حرکت کنند.

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر نیز اعلام کرد: قانون مبارزه با تروریسم میلیس زیناوی که در سال ۲۰۰۹ به تصویب رسید، منجر به محکومیت چند شخصیت مخالف و خبرنگار از جمله دو سوئدی به حبس‌های طولانی شد و این قانون باید لغو شود.

«لزلی لفکو»، معاون دیده‌بان حقوق بشر در امور آفریقا گفت: حکومت اتیوپی باید از طریق اتخاذ اقدامات فوری به منظور اصلاح یا لغو برخی قوانین از جمله قانون مبارزه با تروریسم و محدودیت علیه جامعه مدنی، تعهد خود را به اصلاحات در زمینه حقوق بشر نشان دهد.

وی افزود: اتیوپی باید ده‌ها زندانی سیاسی را آزاد کند که به طور غیرقانونی در بازداشت هستند و اطمینان حاصل کند که مرحله گذر به باز شدن معنادار فضای سیاسی منجر شود.

میلیس زیناوی دوشنبه شب در سن ۵۷ سالگی درگذشت.
کد مطلب: 3764
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *