۰
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۲

تبدیل چادرهای مرزبانی به برجک بتونی

معاون امنیتی وزارت کشور در خصوص گروهک تروریستی شناسایی شده در خوزستان توسط سپاه گفت: تعدادی از اعضای این گروه دستگیر شدند و طی این دستگیری بخشی از امکانات و تجهیزات همچون مواد منفجره و چاشنی‌های انفجاری کشف شد.
تبدیل چادرهای مرزبانی به برجک بتونی
علی عبداللهی معاون امنیتی وزارت کشور در نشست خبری خود که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه اخیرا یک گروهک تروریستی توسط سپاه در خوزستان شناسایی و دستگیر شده است اطلاعات بیشتری درباره این گروهک تروریستی و ارتباط آن با کشورهای همسایه بیان کنید گفت: تعدادی از این گروه دستگیر شدند و در این دستگیری بخشی از تجهیزات و امکاناتی که همراهشان بوده است از قبیل مواد منفجره ، چاشنی های انفجاری و تجهیزاتی از این قبیل که نشان می داد قصد خرابکاری دارند کشف شد.

وی درخصوص ارتباط این گروهک با خارج از کشور گفت: اینکه این گروه های تروریستی از بیرون از کشور تغذیه و حمایت می شوند تردیدی وجود ندارد و حمایت های مالی و اقدامات آموزشی در خارج از کشور به آنان صورت می گیرد ولی بحمدالله با مجموع توان عملیاتی و اطلاعاتی که در داخل کشور وجود دارد همه توطئه این گروه های تروریستی کشف و خنثی شده است.

وی خاطر نشان کرد: این گروه ها باید بدانند چه در خوزستان و چه در دیگر نقاط کشور میدان عملی نخواهند داشت و دستگاه های عملیاتی ما اشراف کامل به همه مناطق دارند.

علی عبداللهی از سفر کارگروه امنیتی ایران به قطر خبر داد و گفت : توافقنامه امنیتی ایران و قطر در سال ۸۸ منعقد شد و مجلس شورای اسلامی نیز آن را در سال ۸۹ به تصویب رساند، در آن موافقتنامه پیش بینی شده بود کارگروه امنیتی برای اجرایی کردن آن مفاد موافقتنامه بین دو کشور تشکیل شود.

عبداللهی همچنین یادآور شد: در سال ۷۸ و ۷۹ هم یادداشت تفاهمی میان دو کشور داشتیم که منجر به تشکیل اجلاس مشترک مرزی میان ایران و قطر شد و تا کنون نیز ۱۲ جلسه بین مرزبانان ایران و قطر برگزار شده است که البته مرزهای ایران و قطر بیشتر آبی است.

وی با بیان این کا این کارگروه از اهمیت خاصی برخوردار است توضیح داد: این کارگروه بعد از ۵ سال و به درخواست طرف قطری تشکیل می شود و در این سفر دو روزه به قطر روند اجرایی مفاد تفاهمنامه امنیتی را که تحقیقاً به موضوعات امنیتی بر می گردد از قبیل مقابله با تردد غیرمجاز در آب های ساحلی، مبارزه با پولشویی، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، برخورد با قاچاقچیان کالاهای فرهنگی و آثار هنری، بحث تبادل اطلاعات زیست محیطی و همچنین تقویت ارتباط بین اینترپل دو کشور مورد بررسی قرار می دهد.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور خاطرنشان کرد: زمینه خوبی برای تقویت همکاری بین ایران و قطر وجود دارد که این ارتباط در گذشته نیز در ابعاد گوناگون وجود داشته است.

در ادامه وی در پاسخ به این سوال که آیا میان ایران و پاکستان هم چنین توافقنامه ای امنیتی وجود دارد و چقدر از آن اجرایی عملیاتی شده است گفت: در مورد ارتباط با پاکستان همواره اعلام شده که ارتباط میان این دو کشور خوب و تنگاتنگ است.

عبداللهی افزود: یادداشت تفاهمنامه و صورت جلساتی با مقامات وزارت کشور این کشور داریم و مسئولان پاکستانی نیز همکاری های خوبی در این زمینه با ما داشته اند. البته آنان نیز بارها اعلام کردند که تسلطی بر مرزهای غربی شان ندارند اما مطابق پروتکل های بین المللی این حرف آنان قابل قبول نیست.

وی با بیان این که امروز مرزهای ما با پاکستان یک سوریه کنترل می شوند گفت: البته خلاء های مرزی با پاکستان داریم که این خلاء های مرزی در اولویت ما است و عملیات انسداد و کنترل مرزها را اعمال کنیم .

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور توضیح داد: این که گروه هایی به قصد شرارت از پاکستان وارد ایران می شوند قطعی است و این را به مقامات پاکستانی نیز بارها اعلام کرده ایم و خواهان کنترل مرز و برخورد با این گروه ها شده ایم. البته برخوردهایی هم توسط پاکستانی ها صورت گرفته و مستند آن نیز در نشست های مشترک ارایه شده است.

وی در ادامه با اشاره به نحوه رهایی مرزبانان ربوده شده ایرانی توسط گروهک تروریستی موسوم جیش العدل گفت: نحوه رهایی این مرزبانان بر اساس خویشتنداری و بررسی شبانه روزی توسط دستگاه های امنیتی بود و در جلسات مختلف راه های مختلف برای چگونگی رهایی آنان بررسی شد اما تفاوت این عملیات با عملیات گذشته در آن بود که از همه ظرفیت های موجود نظام برای رهایی استفاده شد، البته ما همچنان پیگیر موضوع هستیم تا مقامات پاکستانی روش های منظم تر و ثابت تری را برای کنترل مرزها اتخاذ کنند.

در ادامه خبرنگاری پرسید گروهک تروریستی جیش العدل در وبلاگ خود مدعی شده است که از خرداد تا پایان سال گذشته ۴۰ عملیات تروریستی انجام داده است و چرا تا کنون با این گروهک برخورد قابل توجهی نشده است که وی پاسخ داد: همین طور که ما در گذشته هم اعلام کرده ایم مشی وزارت کشور این است که تا خبر مستند و موثق نداشته باشد بر مبنای شایعات و اخبار وبلاگ ها موضع گیری نخواهد کرد.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در خصوص این گروهک تروریستی گفت: در عمق ۴۰۰ کیلومتری پاکستان گروهک های مختلفی وجود دارند که منحصر به جیش العدل هم نیست و حملاتی به مرزها ما داشتند و از آن طرف مرز به سمت برجک مرزی تیراندازی می کنند.

وی افزود: یک مورد داشتیم که در سال گذشته در یک منطقه کوهستانی پیچیده که ما جاده مرزی نداشتیم تله گذاری کردند که سپس نیروهای سپاه در آن قسمت شروع به جاده زدن کردند و آن منطقه را بستند و یکی دو مورد هم در دیگر قسم ها توانستند خساراتی وارد کنند که در مورد آن قبلاً اطلاع رسانی شده است.

عبداللهی خاطرنشان کرد: این تعداد عملیاتی که آنان ادعا دارند دروغ است و درگیری هایی که منجر به تلفات شود به این تعداد وجود نداشته اما اگر شلیک هایی از آن طرف مرز به سمت پاسگاه های مرزی داشته اند را در نظر بگیریم ممکن است به این تعداد رسیده باشند.

وی همچنین در مورد سهم دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی کشور در آزادسازی گروگان های ایرانی گفت: ما یک کشور، نظام و حاکمیت هستیم که این کشور اجزایی دارد و هر کدام در کنار هم نقششان مهم و اثرگذار است و این که تلاش شود و بگوییم نقش فلان دستگاه بیشتر و کمتر بوده درست نیست و وزارت کشور هم در اطلاعیه خود اعلام کرد که همه دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی در این ماجرا نقش داشته اند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور ادامه داد: نکته مهم در این عملیات آن بود که برای اولین بار از معتمدین محل و ریش سفیدان استفاده کردیم و آنها هم به ما کمک کردند و این تجربه خوبی بود و انسجام و هماهنگی در داخل کشور را نشان می داد.

وی همچنین با اشاره به سفر وزیر کشور به استان سیستان بلوچستان گفت: در آن سفر وزیر دستور داد خلاء های مرزی پر شود و دولت نیز در پایان سال ۹۲ منابع مالی خوبی برای انسداد مرزها تصویب کرد و دوستان به شدت در مرزها مشغول به کار هستند و قرار شد کلیه جاهایی که به صورت چادر مرزبانی وجود دارد جمع شوند و به جای آن برجک بتنی بزنند و بتوانیم مرزها را به طور جدی ببندیم.

عبداللهی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمال کاری مرزبانان ربوده شده با آنان برخورد می شود گفت: شرایط نگهبانی و خدمت آیین نامه و ضابطه هایی دارد که حتماً مطابق آن آیین نامه ها با خاطیان برخورد می شود و سازمان نیروی انتظامی نیز این موضوع را پیگیری می کند تا اگر کوتاهی رخ داده باشد به آن رسیدگی شود.

وی همچنین در خصوص مرزبان پنجم گفت: اطلاعات جدیدی در مورد وضعیت دانایی فر نداریم که به روشن شدن قضیه به ما کمک کند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور افزود: خود گروه در سایت اعلام کرده بود که دانایی فر را به شهادت رسانده اما چون سند قابل قبولی در یا زمینه وجود ندارد شهادت دانایی فر برای ما مبهم است.

وی با بیان این که قطعاً دانایی فر در داخل پاکستان است گفت: دولت پاکستان باید مسئولیت این موضوع را بر عهده بگیرد و در آینده نزدیک سفری به پاکستان صورت می گیرد تا این بحث پیگیری شود.

وی همچنین با اشاره به نقش سپاه برای کنترل مرزهای کشور گفت: قرارگاه قدس سپاه این ۳۰۰ کیلومتر را تحویل گرفته البته نیروهای مرزبانی آن جا را تخلیه نکرده و نیروهای مرزبانی به همراه سپاه آن مناطق را کنترل خواهند کرد.
کد مطلب: 38188
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *