۰
دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۵

آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی

لزوم شناسایی حامیان عوامل ربودن مرزبانان ایرانی، محاکمه غیابی برخی از افراد دخیل در فتنه 88، نجات 300 محکوم به قصاص با رضایت اولیای دم، خلع ید از 10 هزار هکتار زمینهای دولتی، کاهش جرایم خشن، آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و شهرام جزایری و ... از مهمترین محورهای نخستین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه در سال جدید بود.
آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود که بعد از ظهر روز دوشنبه برگزار شد، اعلام کرد: چندی پیش تعدادی از مرزبانان ایران به ناحق ربوده شده بودند و با اقدامات دستگاه های مختلف آزاد شدند. این موضوع جای خوشحالی دارد و هر کسی که به هر میزانی درباره این موضوع تلاش کرده تشکر می کنیم، ولی دستگاه قضایی و مردم از دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی توقع دارند که تمهیداتی بیاندیشند تا افراد تروریسم با پشتیبانی دشمنان نتوانند دست به چنین اقداماتی بزنند.

وی گفت: انتظار ما این است که عوامل حامی آنها شناسایی، تعقیب و به دستگاه قضایی معرفی شوند، چون قطعا در داخل کشور افرادی هستند که از آنها حمایت می کنند امید است که سیستم اطلاعاتی این افراد را هر چه سریعتر شناسایی کند تا نتوانند اقدامات ظالمانه خود را انجام دهد.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: برخی از افراد دخیل در فتنه ۸۸ که بیشتر در مظان اتهام بودند و به خارج از کشور گریخته اند، در اسفند ماه به صورت غیابی محاکمه شدند.

محسنی اژه ای افزود: طبق روال قانونی حکم آنها به خودشان یا وکیلشان در صورت در دسترس بودن ابلاغ می شود.

دادستان کل کشور در ادامه نشست خود با خبرنگاران اظهار داشت: در هفته های اخیر اتفاقاتی از ناحیه و برخی کشورهای غربی رخ داد که ماهیت این سلطه گران را برای مردم ما روشن تر کرد. مشخص شد چرا مردم ما شعار مرگ بر آمریکا را می دهند و چرا به آمریکا و برخی کشورهای غربی اعتماد ندارند. این کشورها پایبند قوانین بین المللی، موازین و مطالب خودشان نیستند و آنچه درخور خودشان است به ملت ایران نسبت می دهند. وقاهت و پررویی حدی دارد وامروز بسیاری از کشورهای دنیا از ظلم و ستم و زیر پا گذاشتن حقوق خود توسط آمریکا و برخی کشورهای غربی به عجز آمده اند.

وی افزود: با نژادپرستی به هزاران و میلیونها انسان بی گناه که از نژاد آنها نیستند ظلم کرده و آنها را از خانه های خود آوره کردند. این کشورها به خاطر سود بیشتر و به ظاهر به نفع خانمها ظلم بزرگی به زن کرده و از زن برای منافع بیشتر مادی استفاده ابزاری کردند. آمریکایی دست خودشان را برای ملت ما رو کردند از طرفی به ملت ما پیام می دهند که ما طرفدار شما هستیم از طرف دیگر مذاکره می کنند اما از سوی دیگر می گویند به ایران اعتماد نداریم چرا باید مردم ایران به شما اعتماد داشته باشند. در مجامع خود تصمیم هایی گرفتند که چهره آنها برای مردم روشن تر شد برخی تصور می کنند اگر چراغ سبز به آمریکا نشان بدهند مشکلات کم می شود برخی نیز وقتی علیه مظالم آمریکا و بعضی کشورهای غربی مطالبی گفته می شود به آنها بر می خورد ماهیت آمریکا و آمریکازده ها برای ملت ایران روشن شده است.

نجات ۳۰۰ محکوم به قصاص با رضایت اولیای دم

محسنی اژه ای با اشاره به اجرای احکام قصاص گفت: در سال ۹۲ رئیس قوه قضائیه دستور دادند افرادی که حکم قصاصشان صادر شده و پرونده آنها با مشکلاتی روبرو شده تعیین تکلیف شوندکه قضات دیوان عالی کشور در این خصوص اهتمام ورزیده تا پرونده ها هر چه سریعتر رسیدگی شود در سال گذشته بیش از ۳۰۰ نفر از اولیای دم از حق قصاص گذشته و رضایت دادند که این کار مطلوبی است.

خلع ید از ۱۰ هزار هکتار زمین های دولتی

وی سپس به موضوع برخورد با زمین خواری در سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: به غیر از سه استان که گزارششان هنوز تکمیل نشده است در سال ۹۲ حدود ۱۰ هزار هکتار از زمین های وابسته به دولت که تصرف شده بود خلع ید و در اختیار دولت قرار گرفت.

کاهش جرایم خشن

دادستان کل کشور با اشاره به برخورد دستگاه قضایی با جرائم خشن اظهار داشت: با اقدامات سالهای اخیر قوه قضائیه برای برخورد با شرارت ها و جرائم خشن شاهد بودیم در سال گذشته در ۶ عنوان مجرمانه خشن وقوع جرایم ۲۳ درصد کاهش یافته بود.

محسنی اژه ای در ادامه به بحث مطالبات غیر جاری بانکها اشاره کرد و گفت: در یکی دو سال گذشته بحث مطالبات غیر جاری بانکها وظیفه اصلی قوه مجریه و بانکها بود اما دادستان کل کشور نیز در این زمینه وارد شد. مطالبات غیر جاری بانکها شامل موارد سررسید شده نپرداخته ، معوقات و مشکوک الوصول ها می باشد. در سال ۹۲ اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و افرادی که غیر قانونی تسهیلات گرفته و آن را پرداخت نمی کردند شناسایی و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند برخی از این افراد نیز بازداشت شدند. در برخی بانکها نیز افراد متخلف تحت تعقیب قرار گرفته و در برخی استانها افرادی بازداشت هستند.

وی ادامه داد: در مبالغ بیش از ۱۰ میلیارد تومان لیستی تهیه شد که بر اساس آن افرادی که معوقه غیر جاری دارند شناسایی شدند. میزان این معوقات در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ در بانکهای دولتی ۲۵ درصد، در بانکهای دولتی که خصوصی شدند ۳۷ درصد و در بانکهای خصوصی ۳۳ درصد افزایش داشته است. مجموع معوقات ۶۰ هزار میلیارد تومان است. این مبلغ اگر به بانک بر می گشت و در چرخه تولید قرار می گرفت چه اثر مثبتی برای کشور داشت؟ ۶۰ هزار میلیارد تومان در اختیار تعداد محدودی است که برخی در فعالیت های غیر مفید اقتصادی مانند بحث دلار، سکه و زمین بکار بردند. امیدواریم دولت، بانک مرکزی و بانکها در این زمینه اقدامات جدی را انجام دهند. دولت به حق مرحله دوم هدفمندی را اجرا می کند و همه باید در این راه به دولت کمک کنیم و هر کسی نیاز به یارانه ندارد ثبت نام نمی کند اما توقع داریم همانطور که مردم جواب مثبت می دهند آنها نیز تلاش کنند با تصمیم سازی صحیح این تسهیلات در مصارف ناصحیح مصرف نشود.

دادستان کل کشور گفت: در مورد مسائل مربوط به حکومت نیز باید جلوی ریخت و پاش ها و کارهای غیر ضروری را بگیریم. وقتی نیاز به ارز داریم آیا باید ارز را داده و پورشه و اشیاء لوکس غیرضروری وارد کنیم؟

خبرنگاری از محسنی اژه ای پرسید در ثبت نام آزمون وکلا هر بار که سیستم دچار اختلال می شد از حساب متقاضیان پول کسب می شد حالا این پول به حساب ثبت نام کنندگان بازنگشته است قوه قضائیه در این زمینه چه اقدامی انجام می دهد؟ وی در پاسخ گفت: در این گونه موارد اگر فردی مقصر نبوده و سیستم مقصر باشد پول باید به حساب افراد برگشت داده شود این موضوع را پیگیری می کنم تا این پول پرداخت شود.

خبرنگار دیگری در خصوص برخورد دستگاه قضایی با بانکهای متخلف در پرداخت تسهیلات غیر قانونی پرسید که محسنی اژه ای اظهار داشت: همه این تسهیلات این گونه نیست که در آن کارمندان بانک مقصر باشند افرادی که از طریق تبانی با کارمندان بانک یا اقدام خلاف وجوهی را گرفته باشند تحت تعقیب جزایی و کیفری قرار می گیرند برخی بر اساس مقررات وام دریافت کرده اند اما در حالی که پول دارند آن را باز نمی گردانند. بانکهاباید این موضوع را پیگیری کنند و ما در این حوزه به بانکها کمک می کنیم. برخی نیز از طریق قانونی وام گرفته اما به دلیل نوسانات بازار نتوانستند بدهی خود را پرداخت کنند به این افراد مهلت داده می شود و در اینجا بانکها باید خودشان نظارت بیشتری کنند.

آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی

خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی پرسید که دادستان کل کشور در پاسخ گفت: در خصوص فرد اشاره شده از ابتدا تا امروز۵ نفر بازداشت شده اند که ۴ نفر از آنها هنوز در بازداشت بوده و یک نفر با قرار وثیقه آزاد شده است. این افراد خود فرد مورد نظر و یکی از مدیرانش هستند که در همان روزهای اول بازداشت شدند. دو نفر هم در رابطه با سیستم بانکی در اسفندماه بازداشت شدند که یکی از آنها با قرار وثیقه آزاد شد. اخیرا نیز یکی از مدیران متهم اصلی دستگیر شده است.

محسنی اژه ای افزود: فرد مورد نظر به فردی که امین خودش است وکالت داده تا با نظر دادستان اموال او شناسایی شود. حال چنانچه بانک مرکزی و یا وزارت نفت عین املاک را می خواهند می توانند بردارند وگرنه این اموال باید فروخته شود و وجه آن به وزارت نفت و بانک مرکزی بازگردانده شود. در این زمینه شرکت نفت یا بانک مرکزی می توانند کل اموال را بخواهند یا صبر کنند حکم صادر و قطعی شود راه میانه ای نیز وجود دارد که امینی انتخاب تا اموال شناسایی شود. این کار صورت گرفته و کارشناسانی دعوت شدند تا میزان این اموال را مشخص کنند این فرد مدعی بود در خارج از کشور نیز پول دارد که اقداماتی در این زمینه در جریان است و بنده از بیان آن معذور هستم.

وی ادامه داد: مدت بازداشت موقت این فرد تمام شد و بازپرس بر اساس ضرورت آن را تمدید کرد. متهم به این تصمیم اعتراض کرد که پرونده به دادگاه رفته و دادگاه نظر بازپرسش را تایید کرد. کسانی که از موضوعی اطلاعات کافی ندارند مطالبی را مطرح می کنند به نفع جامعه و رسانه نیست. در خصوص اموال فرد مورد نظر افرادی اظهار نظر کردند که از آنها باید پرسید این اظهارنظر را بر اساس چه اطلاعاتی می گویید در خصوص مرزبانان نیز طی ۳۰ ساعت ۱۰ منبع خبر اقسام خبر را نقل کردند که این موضوع برای جامعه و رسانه مفید نیست البته قبول دارم رسانه ها از پاسخگو نبودن برخی دستگاهها گله دارند که این اشکال وارد است. باید تا جایی که اطلاعات قطعی است اطلاع رسانی شود تا از بروز شایعات جلوگیری شود.

محکومیت شهرام جزایری در خصوص جزای نقدی تمام نشده است

خبرنگاری درباره آخرین وضعیت شهرام جزایری پرسید وگفت اعلام شده دوره محکومیت این فرد به پایان رسیده اما چرا هنوز آزاد نشده است که سخنگو دستگاه قضا در این خصوص اظهار داشت: اواخر سال گذشته این ادعا مطرح شد و وقتی بررسی کردند دیدند در خصوص جزای نقدی محاسبه صحیح انجام نشده و هنوز بخش محکومیت در خصوص جزای نقدی تمام نشده است.

خبرنگار مهر درباره بیانیه پارلمان اروپا و درخواست این نهاد برخی دیدار با محکومان فتنه و آزادی سران فتنه پرسید که دادستان کل کشور در پاسخ گفت: قوه قضائیه به هیچ وجه اجازه نمی دهد پارلمان اروپا و یا کشورهای دیگر در امور داخلی ما دخالت کنند و بعضی از چیزهایی که آنها گفته اند دخالت در امور داخلی ما است. بیخود کردند که همچنین حرفی را زدند و به هیچ عنوان سالهاست چنین اجازه ای داده نمی شود. در خصوص فتنه سال ۸۸ و افرادی که در آن متهم هستند بر اساس روال مقررات داخل کشور برخورد شده و می شود.

وی افزود: در خصوص دو دیدارهای سابق این افراد نیز با قوه قضائیه هماهنگی نشده بود و قوه قضائیه برای دفعات بعد هم به مسئولین ذیربط تذکراتی را داده است که این کار نباید صورت گیرد.

کسی حق ندارد وارد حسابهای خصوصی افراد شود

محسنی اژه ای در پاسخ به این سوال که شنیده شده بانک مرکزی به حساب های اشخاص سرک کشیده، گفت: کسی حق ندارد وارد حساب های خصوصی افراد شود، مگر با شرایط بسیار خاص و ویژه. امیدوار هستیم چنین چیزی اتفاق نیافتد حتی قاضی حق ندارد هر طور که خواست اطلاعات حساب‌های افراد را بخواهد. پس طبیعی است که هیچ کس دیگری نیز نمی تواند این کار را انجام دهد.

وی همچنین درباره دستگیری برخی افراد در موضوع ارز بیان کرد: تا جایی که یادم می آید بیش از ۶۰ نفر دستگیر شده بودند که برخی با قرار وثیقه آزاد شدند. پرونده یکی از معروف ترین آنها به دادگاه رفته است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره ارجاع پرونده (ب.ز) به وزارت خارجه گفت: این موضوع صحت ندارد این پرونده موضوع قضائی است اما شاید دادستان از وزارت خارجه و یا وزارتخانه های دیگر درباره برخی از مسائل بیرونی اطلاعاتی خواسته باشد، ولی این پرونده هیچوقت به وزارت خارجه ارجاع نشده است.

تا زمان جواب پزشکی قانونی نمی‌توان در مورد پروند ضارب شهید خلیلی اظهارنظر کرد

محسنی اژه ای همچنین درباره شهادت طلبه ناهی از منکر گفت: این پرونده نیز از جمله پرونده هایی بود که نباید به سرعت رسانه ای می شد؛ چون پس از آنکه پرونده ضارب شهید مهدی خلیلی مجددا باز شد متهم نیز ناپدید شد، ولی در نهایت با همکاری دستگاه های مختلف وی شناسایی و بازداشت شد. به همین دلیل منتظر جواب نهایی پزشکی قانونی هستیم من تا قبل از ظهر ا ز پزشکی قانونی پیگیر این موضوع بودم اعلام کردم به صورت مکتوب گزارش نهایی هنوز نیامده است در هر صورت باید ثابت کرد که آیا صدمه اولی که به شهید خلیلی وارد شده، منجر به مرگ وی بوده یا خیر؟ بنابراین تا زمان جواب پزشکی قانونی نمی توان اظهارنظری کرد.

آخرین وضعیت دادگاه رئیس جمهور سابق

وی در ادامه این نشست خبری در خصوص آخرین وضعیت دادگاه رئیس جمهور سابق بیان کرد: در نحوه رسیدگی به تخلف برخی از مقامات مکانیزم مشخصی وجود دارد از جمله رئیس جمهور که اگر ایشان تخلف قانونی داشته باشند به دیوان کشور می رود، در غیر این صورت به دادگستری خواهد رفت. پیش بینی شده که مستقیما این پرونده ها به دادسرا نرود. در این پرونده نیز دادگاه تحقیقات خودش را انجام می دهد.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: ممکن است نیاز باشد از متهم و یا دیگری سوالاتی شود. در خیلی از موارد از شاکی می‌خواهند به دادگاه بیاید تا سوالاتی از او شود اگر اتهام متوجه متهم شد، طرف شکایت را دعوت می‌کنند.

محسنی اژه ای گفت: در این پرونده نیز قبلا شکایت هایی شده بود و در این باره قرار مناسب صادر شده طبیعی است که شکایت افراد بررسی می شود. پس در این پرونده هنوز اتفاق جدیدی رخ نداده است.

وی پرونده ستار بهشتی را در حال رسیدگی اعلام کرد و گفت: این پرونده جزو پرونده هایی بود که کار زیادی برای دادسرا برد.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره پرونده ستاد سوخت نیز اعلام کرد: در این باره پرونده تشکیل شده و برخی از افراد بازداشت شده اند.

محسنی اژه ای در ادامه این نشست اعلام کرد: درباره مرزبانان ایرانی می خواهیم تا دستگاه امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی همه جوانب قضیه را تعقیب کند و وضعیت مرزبان پنجم مشخص شود اگر ایشان در قید حیات هستند، زودتر آزاد شده و اگر خدای نکرده اتفاقی افتاده، عوامل این اقدام شناسایی شوند. در هر صورت تسریع در رسیدگی به این موضوع اشد مجازات، اقداماتی است که باید انجام شود.

وی ادامه داد: با وجود ناامنی ها در کشورهای همسایه و اقداماتی که دشمن داشته و دارد باید گفت کشور ما اکنون امن ترین کشور است. اینکه تعدادی تروریست، مرزبانان ما را بربایند، کار درستی نیست و نباید این اتفاق بیافتد.

سخنگوی قوه قضائیه درباره قتل دادستان زابل نیز بیان کرد: متهمان این پرونده دستگیر و سه نفر محکوم به اعدام شده‌اند. پرونده بقیه متهمان که معاون در جرم بوده اند، در حال رسیدگی است.

محسنی اژه ای درباره اینکه ریحانه جباری تا دو روز دیگر اعدام خواهد شد، به خبرنگاران گفت: از این نوع گمانه زنی افراد بسیار زیاد انجام می شود می شد که افراد رضایت دهند و حکم اجرا نشود، به هر حال تا زمان اجرای حکم وقت باقی مانده است ممکن است تا لحظه آخر شاکیان رضایت دهند.

وی در واکنش به این سوال که برخی گفته اند بهتر است محسنی اژه ای جای خود را به فرد دیگری بدهد، گفت: من هم از خدا می خواهم و استقبال می کنم و دوست دارم کسی در این سمت قرار بگیرد که از من بهتر باشد، ولی فعلا این فال به نام من درآمده است.

توضیح دادستان در مورد پرونده پرونده مهدی هاشمی و خاوری

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پیگیری پرونده مهدی هاشمی و خاوری اعلام کرد: درباره پرونده نفر اول از دادستان سوال کردم و گفتند که بخش زیادی از کارها انجام شده و ترجمه برخی از اسناد نیز تمام شده است. امیدواریم نواقص زودتر رفع شود و دادگاه حکم دهد اگر محکومیت وجود داشته باشد حکم هم به طبع آن اجرا می شود، اما درباره نفر دوم پرونده هنوز در دادگاه است.

محسنی اژه ای پرونده معاون اول رئیس جمهور سابق را نیز در حال بررسی اعلام کرد.

دادستان کل کشور درباره افزایش تبلیغات ماهواره ای و جرم بودن ارائه تبلیغات به شبکه های ماهواره ای گفت: توصیه ای به هم‌میهنان می کنم و آن این است در آنچه که ماهواره ها پخش می کنند و به ویژه با سلامت افراد سرو کار دارد، دقت کنند و با تبلیغات آنها به سلامت خودشان لطمه نزنند. شنیدم که سه نفر از هم‌میهنان به تازگی فوت کرده است ممکن است عده زیادی در اثر مصرف این مواد تبلیغاتی به بیماری منجر شوند، پس باید دقت‌های لازم انجام شود. اگر چنانچه به شبکه های ماهواره ای و ضد انقلاب تبلیغاتی داده شود، جلوگیری خواهیم کرد برخی از افراد تذکر گرفتند و برخی تحت تعقیب هستند.

محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده حادثه قم در ۲۲ بهمن و اینکه گفته شده دادگاه روحانیت در قم این پرونده را بسته است، گفت: از این موضوع اطلاع ندارم اما پرونده‌ای که درباره این موضوع در تهران تشکیل شده مختومه نشده است و گزارشات دادستانی هنوز به پایان نرسیده و اکنون نمی‌توان زمان نتیجه این پرونده را تعیین کرد چرا که پرونده نیاز به کار کارشناسی دارد.

محسنی‌اژه‌ای درباره آخرین وضعیت پرونده سعید مرتضوی گفت: پرونده مرتضوی در مورد تامین اجتماعی که از مجلس به قوه قضائیه ارجاع شده همچنان در دادسرا است. سه شکایت از این پرونده به دست ما رسیده و درباره پرونده قبلی که در مورد کهریزک بود نیز حکم وی صادر و در مرحله تجدیدنظرخواهی است.
کد مطلب: 38214
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *