۰
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۲

خانواده‌ مقتولان بزرگوارانه از قصاص می‌گذرند

سیما تیرانداز بازیگر و کارگردان «سه روایت از زندگی» که نمایشش دو اجرای خیریه داشته است از بزرگواری خانواده‌هایی گفت که از قاتل عزیزشان می‌گذرند و ابراز امیدواری کرد دیگر اولیای دم هم در صورت امکان چنین بخشندگی‌ای را داشته باشند.
خانواده‌ مقتولان بزرگوارانه از قصاص می‌گذرند
سیما تیرانداز بازیگر و کارگردان تئاتر درباره اجرای خیریه نمایش «سه روایت از زندگی» به خبرنگار مهر گفت: شنبه ۲۳ فروردین ماه نمایش «سه روایت از زندگی» به منظور حمایت از افراد تحت سرپرستی خیریه کارآفرین روی صحنه رفت. ما در این روز دو اجرا داشتیم که در اجرای اول افرادی که تحت سرپرستی این موسسه بودند مثل بچه‌های کار و زنان بدسرپرست تحت پوشش، از نمایش دیدن کردند و اجرای دوم متعلق به حامیان این موسسه بود.

وی ادامه داد: شخصا از این اجرای خیریه بسیار خرسندم. بسیاری از این دوستان برای اولین بار بود که به دیدن یک تئاتر می آمدند بنابراین اگر ما بتوانیم از بین آنها حتی یک نفر را به تئاتر علاقمند کنیم که در آینده وارد این حرفه شود و یا حتی به تماشاگر دائم نمایش‌ها تبدیل شود، بسیار موفق عمل کرده‌ایم. در همه جای دنیا هنرمندان رشته های مختلف برای امور خیریه پیشقدم هستند و هرطور که از دستشان برآید به افراد محتاج کمک می کنند. البته انجام این امور بیشتر بر عهده دولت است اما در ایران هنرمندان از دولت پیشگام‌ترند.

این بازیگر ادامه داد: معمولا هنرمندان ما دست به خیرشان زیاد است. حضور افراد فرهنگی در امور خیریه بسیار مثمرثمر است و بقیه مردم را هم به انجام این کارها ترغیب می‌کنند. متاسفانه در کشور ما آنقدر نیازمند زیاد است که هرچقدر هم تلاش برای کمک به آنها انجام گیرد باز هم کم است. امیدوارم زمانی بیاید که شاهد هیچ نیازمندی در کشورمان نباشیم.

تیرانداز درباره تلاش‌هایی که هنرمندان در سالهای اخیر برای کمک به جوانانی که ناخواسته مرتکب قتل شده اند می کنند، توضیح داد: متاسفانه خبرهای زیادی درباره گرایش به پرخاش و خشونت بین نوجوانان شنیده می شود که این امر جای آسیب شناسی از طرف مسئولان دارد. امیدوارم خداوند رحم و شفقتی در دل خانواده هایی که فرزندانشان را در این نزاع ها از دست داده اند، بیندازد تا قاتل را ببخشند. احترام زیادی برای خانواده هایی که عزیزانشان را از دست داده اند قائلم و از صمیم قلب آنها را درک می کنم چون می دانم که عزیزشان را از دست داده اند اما در نهایت امیدوارم که مقصر را ببخشند.

وی درباره استقبال از اجرای نمایش «سه روایت از زندگی» متذکر شد: خوشبختانه تا امروز مخاطبان، این اثر نمایشی را دوست داشته و با آن ارتباط خوبی برقرار کرده اند. برخی از تماشاگران از هزینه بالای بلیت نمایش گلایه داشتند که خوشبختانه توانستیم با مساعدت مجید سرسنگی رییس تماشاخانه ایرانشهر این مشکل را برای دانشجویان برطرف کنیم تا جایی که از یکشنبه تا چهارشنبه دانشجویان می توانند با ارائه کارت دانشجویی از بلیت ۱۵ هزار تومانی بهره ببرند.

کارگردان نمایش«ناتمام» ادامه داد: خوشحالم که با این تمهیدات دانشجویان می توانند به دیدن این نمایش و نمایش «مرداب روی بام» بنشینند. خود من نیز از هزینه بالای بلیت نمایش راضی نیستم اما از طرف دیگر هزینه ساخت دکور و دستمزد بازیگران از پارسال تا امروز دو برابر شده است بنابراین ما چاره ای نداریم جز اینکه بلیت نمایش را افزایش دهیم.

بازیگر سریال «ستایش» درباره مضمون نمایشی که روی صحنه برده و تفکرات مد نظر یاسمینا رضا نویسنده نمایشنامه بیان کرد: متن «سه روایت از زندگی» بسیار هوشمندانه و تفکر برانگیز نوشته شده است. ممکن است پایه اتفاقاتی که بین دو زوج می افتد شباهت‌هایی با نمایشنامه «خدای کشتار» داشته باشد اما در نهایت روابط و مسائلی که در هر دو نمایشنامه به آنها پرداخته می شود با هم متفاوت هستند. هر کدام از این دو اثر یاسمینا رضا پرده هایی را کنار می زنند و ما پشت این پرده ها شاهد شخصیت‌های متفاوت و متضادی هستیم.

بازیگر نمایش «خدای کشتار» درباره تفاوت‌ها و شباهت‌های این نمایش با نمایش «خدای کشتار» توضیح داد: عدم ارتباط آدم ها با یکدیگر و درک نکردن هم و مسائل تربیتی مواردی است که در هر دو نمایش مطرح می شود اما این شباهت‌ها در جزئیات متفاوت هستند. در «سه روایت از زندگی» این مسئله مطرح می شود که پدر و مادرها از ارتباط برقرار کردن با کودکانشان عاجز هستند اما در «خدای کشتار» این مسئله به نمایش در می آید که بزرگترها هنوز خودشان کودک هستند و فقط از لحاظ ظاهری بزرگ به نظر می رسند و هنوز همان دعواها و مشکلاتی را که کودکانشان دارند در شکلی دیگر به نمایش می گذارند.

تیرانداز متذکر شد: در «سه روایت از زندگی» شاهد حضور شخصیت‌هایی هستیم که در جای خودشان قرار ندارند یا تلاش می کنند خودشان را بالا بکشند یا حقشان نیست در جایی که قرار دارند، باشند. نمایشنامه های یاسمینا رضا در عین اینکه به نظر خیلی ساده می آیند اما در واقع عمق فلسفی بسیار گسترده و پیچیده اما قابل فهم دارند.

وی در پایان صحبت‌هایش یادآور شد: در کارگردانی این نمایش نیز تمام تلاشم را چه در میزانسن های بازیگران و چه فضاسازی و کارگردانی کردم که از «خدای کشتار» فاصله بگیرم. فکر می کنم من و رضا مولایی با وجودیکه بازیگر مشترک این دو نمایش بودیم اما نسبت به «خدای کشتار» متفاوت ظاهر شدیم. اما تجربه حضور در «خدای کشتار» کمک بسیار زیادی در درک نمایشنامه به من کرد. همچنین برای رسیدن به ریتم درست و درک مسائل مطرح شده در نمایشنامه از تجربیات گذشته ام در نمایش قبلی یاسمینا رضا بهره گرفتم.

سیما تیرانداز، لیلی رشیدی، امیرکاوه آهنین جان و رضا مولایی بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا ۳۰ اردیبهشت ماه هر شب ساعت ۲۰ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می رود.
کد مطلب: 38338
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *