۰
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۱

چرا آمریکا عکس پادشاه عربستان را رو‌ به موت منتشر کرد؟

مقامات عربستانی معتقدند دولت آمریکا با انتشار تصویر ملک عبدالله در دیدار با اوباما که در حال استفاده از لوله تنفسی بود به دنبال منزوی ساختن حکومت پادشاهی عربستان است.
چرا آمریکا عکس پادشاه عربستان را رو‌ به موت منتشر کرد؟
ورلد تریبیون نوشت: منابع دیپلماتیک معتقدند دولت باراک اوباما به عمد تصویری از ملک عبدالله،‌پادشاه عربستان سعودی را منتشر کرده که وی را درحال استفاده از لوله اکسیژن نشان می‌داد. به گفته این منابع پرسنل کاخ سفید در جریان جلسه باراک اوباما با ملک عبدالله این عکس را از ملک عبدالله تهیه کرده‌اند اما مقامات عربستان به هیچ‌وجه تمایلی به انتشار این تصویر نداشتند.

این منابع در ادامه افزودند: " اما عکاس کاخ سفید تاکید کرد که به علت تاریخی بودن این صحنه اقدام به عکس‌برداری کرده است."

یک روز بعد این تصویر در اختیار گروه‌های مخالف در عربستان قرار گرفت. منبع فوق دراین‌باره گفت: " انتشار این عکس از سوی کاخ سفید بیانگر این مساله بود که ملک‌عبدالله و دیگر اعضای خاندانش درحال سقوط هستند."

با توجه به حساسیت مساله دادگاه سلطنتی عربستان درخواست کرده بود که عکسی از ملک عبدالله در این شرایط گرفته نشود. این دادگاه همچنین پیشنهاد کرده بود که عکسبرداری پس از پنهان کردن لوله تنفسی در زیر عبای ملک عبدالله انجام شود.

عکس جنجالی ملک عبدالله پس از ملاقات شبانه اما بی‌نتیجه وی با اوباما منتشر شد. مدتی بعد وبسایت کاخ سفید به غیر از یک عکس تمام تصاویر ملاقات اوباما و پادشاه عربستان را حذف کرد.

به گفته منابع پس از آنکه مشاوران اوباما به این نتیجه رسیدند که مذاکرات میان اوباما و ملک عبدالله بی‌نتیجه خواهد بود ملاقات رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان پس از چند ساعت به پایان رسید. برخی کارشناسان معتقدند آمریکا پس از توافق احتمالی با ایران به دنبال منزوی ساختن عربستان و درعین حال نزدیک شدن به دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بخصوص امارات متحده، عمان و قطر است.

در ۱۷ آوریل یک گروه مخالف دولت عربستان به نقل از منابع آمریکایی اعلام کرد که پادشاه عربستان از سرطان ریه رنج می‌برد.

علی الاحمد، مدیر موسسه مسائل خلیج {فارس} اعلام کرد یکی از مقامات دولت آمریکا به من اعلام کرده ملک عبدالله از سرطان رنج می‌برد و ۲ تا ۶ ماه بیشتر زنده نخواهد ماند.
کد مطلب: 38340
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *