۰
يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۳

کاش کار پرسپولیس و مشتری ایتالیایی‌اش به شلیک گلوله نکشد

«ما یک ضرب‌المثل در ایتالیا داریم که می‌گوییم، اول با هم آشنا می‌شویم، بعد نامزد کرده و ازدواج می‌کنیم و بعد به هم شلیک می‌کنیم!»؛ این سخنان جولیانا مونگاردی، خریدار ایتالیایی پرسپولیس است که تمایل دارد ۴۹ درصد باشگاه پرسپولیس را بخرد.
کاش کار پرسپولیس و مشتری ایتالیایی‌اش به شلیک گلوله نکشد
از وقتی وزارت ورزش و جوانان تصمیم به واگذاری استقلال و پرسپولیس گرفت، همواره نام مشتری‌های فراوانی برای خرید این تیم‌ها به میان آمد؛ هرچند بنا به استدلال عادل فردوسی‌پور به نظر نمی‌رسید، آدم عاقلی برای خرید تیم‌هایی که ۷۰ و ۴۵ میلیارد بدهی دارند، پیشگام شوند؛ اما گویا سرمایه‌های آشکار و پنهان این دو تیم سرمایه‌گذاران متعددی را وسوسه کرده تا با پرداخت چند صد میلیارد، مالکیت این تیم‌ها را در اختیار بگیرند؛ هرچند بعید به نظر می‌رسد، دولت سایه‌اش را از سر این تیم‌ها بردارد.

به گزارش «تابناک»، سفر هیأتی از مدیران ایتالیایی تیم جنوا به تهران و جلسه با اعضای اتحادیه باشگاه‌های فوتبال، موجب شد شایعاتی پیرامون پیدا شدن خریداران خارجی برای تصاحب سهام باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس بر سر زبان‌ها بیفتد؛ شایعاتی که به ‌رغم تکذیب‌های عزیز محمدی با مصاحبه امروز جولیا مونگاردی، یکی از سرمایه‌گذاران ایتالیایی با یکی از خبرگزاری‌های ایرانی، رنگ بوی واقعی‌تری به خود گرفت.

در آغاز این صادق درودگر بود که از تمایل خریداران ایتالیایی برای تصاحب سهام باشگاه پرسپولیس خبر داده بود. او که یکی از حاضران نشست هیأت ایتالیایی با مسئولان اتحادیه باشگاه‌های ایرانی بود، گفت: «در ابتدای مذاکرات با آقای مونگاردی به ایشان خرید سهام باشگاه ملوان را پیشنهاد دادم و حتی طرحی را هم ارائه کردم. پس از آن بحث باشگاه استقلال به میان آمد، ولی او خیلی تمایل دارد در پرسپولیس سرمایه‌گذاری کند. به همین دلیل، پس از مذاکره با مسئولان مربوطه، اعلام شد ۴۹ درصد سهام باشگاه پرسپولیس را می‌توان به این سرمایه‌گذار ایتالیایی واگذار کرد. البته این کار باید در چهارچوب قانون، منافع ملی و منافع باشگاه پرسپولیس باشد».

با این حال، خود مونگاردی از تمایل فراوانش برای سرمایه‌گذاری در فوتبال ایران و باشگاه پرسپولیس سخن می‌گوید. «من شنیده‌ام پرسپولیس سی میلیون هوادار در ایران دارد و در اروپا به این تیم می‌گویند، یوونتوس خلیج فارس.

پرسپولیس تیمی است که می‌تواند با یک برنامه‌ریزی درست هر سال به قهرمانی آسیا دست پیدا کند. من این قول را می‌دهم که اگر بتوانم سهام پرسپولیس را بخرم، در پایان سه سال این تیم فینالیست لیگ قهرمانان آسیا می‌شود.

مونگاردی خاطرنشان کرد: من در مورد علی دایی چیزهای بسیاری شنیده‌ام و برای همین دوست دارم در پرسپولیس سرمایه‌گذاری کنم».

کاش کار پرسپولیس و مشتری ایتالیایی‌اش به شلیک گلوله نکشد

اما درباره امکان واگذاری سهام باشگاه پرسپولیس به خریداران خارجی، هنوز اما و اگرهایی هست. عزیز محمدی بر این باور است که خارجی‌ها نمی‌توانند سهام استقلال پرسپولیس را بخرند و به جز این دو تیم، سهام سایر باشگاه‌ها را تا سقف ۴۹ درصد از آن خود کنند؛ اما خبرنگاران با استناد به حرف‌های سخنگوی فراکسیون ورزشی مبنی بر امکان واگذاری ۴۹ درصدی سهام استقلال و پرسپولیس از مونگاردی در خصوص رضایتش از تصاحب احتمالی سهام ۴۹ درصدی پرسپولیس پرسیده‌اند و او در پاسخ می‌گوید: «۴۹ درصد برای شروع عالی است. ما یک ضرب‌المثل در ایتالیا داریم که می‌گوییم اول با هم آشنا می‌شویم، بعد نامزد کرده و ازدواج می‌کنیم و بعد به هم شلیک می‌کنیم!».

هرچند میزبان‌های ایرانی ایتالیایی‌ها، مانع این موضوع شدند که خبرنگاران از آن‌ها در خصوص تمایلشان برای خرید سهام پرسپولیس با ۷۰ میلیارد بازدهی دارند یا خیر؛ اما حضور مونگاردی و هیأت همراهش در ایران و تمایل آن‌ها برای خرید سهام پرسپولیس، آزمون خوبی است برای راستی‌آزمایی اراده وزارت ورزش و دولت در راستای خصوصی‌سازی واقعی استقلال و پرسپولیس.

در پایان باید گفت، سخنان عزیز محمدی درباره واگذار نکردن سهام این دو تیم به خریداران خارجی کمی خارج از منطق و مبتنی بر احساسات بود‌‌؛ همان احساساتی که این دو باشگاه را سرمایه ملی می‌داند و به همین دلیل هم به هیچ وجه راضی نمی‌شود تا مالکیت و مدیریت آن‌ها را از دست بدهد.
کد مطلب: 38435
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *