۰
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۴

به مرحله تنش و بحران آب رسیدیم

وزیر نیرو با دعوت از شرکت های آلمانی برای همکاری و سرمایه گذاری در بخش آب ایران گفت: تاکنون 641 سد در کشور ساخته شده و 168 سد نیز در دست ساخت است.
به مرحله تنش و بحران آب رسیدیم
حمید چیت چیان در همایش فرصت‌های همکاری ایران و آلمان از شرکت‌های آلمانی برای همکاری در بخش آب ایران دعوت کرد. وزیر نیرو تاکید کرد: نگاه دولت جدید برای همکاری‌ ها و فرصت‌ های ایجاد شده توسط دولت و امکان خرید زمین برای سرمایه‌ گذاری در ایران راه را برای ورود شرکت‌ های آلمانی به ایران هموار کرده و امیدواریم ماحصل این نشست، گسترش همکاری‌ های ایران با آلمان در زمینه آب باشد.

وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو و موسسه‌ های آلمانی سابقه همکاری‌ های خوبی در بخش آب داشته‌ اند اظهارداشت: این همکاری‌ ها باید در آینده گسترش یابد و زمینه‌ های لازم برای کار شرکت‌ های آلمانی در ایران فراهم شود.

وی تامین آب در ایران را از قدیم یک چالش اساسی عنوان کرد و افزود: ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و بارندگی ایران یک سوم متوسط بارش‌ های جهان است. چیت چیان منابع آب در دسترس ایران را ۱۳۰ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: این میزان در زمان کنونی به ۱۲۰ میلیارد مترمکعب رسیده است.

وزیر نیرو با بیان اینکه سرانه آب در ایران از چهار هزار مترمکعب به یکهزار و ۸۰۰ مترمکعب رسیده است بیان داشت: ایران هم‌ اکنون در مرحله تنش و بحران آب قرار دارد و به مدیریت هوشمند و به‌ هم پیوسته آب نیازمندیم.

چیت‌چیان تصریح کرد: تاکنون ۶۴۱ سد در کشور ساخته شده که ۴۴ میلیارد مترمکعب آب را تنظیم می‌کنند و ۱۶۸ سد در حال احداث نیز وجود دارد که حجم مخازن کشور را به ۵۰ میلیارد مترمکعب خواهد رساند.

وی افزود: از این پس باید به جای عرضه آب، تقاضای آب را مدیریت کنیم. وزیر نیرو با بیان اینکه بیش از ۹۹ درصد از جمعیت شهرهای ایران و ۷۸ درصد از جمعیت روستایی کشور زیرپوشش خدمات آب هستند گفت: ۴۰ درصد از جمعیت شهرها و یک درصد از جمعیت روستاها نیز زیرپوشش خدمات جمع‌ آوری بهداشتی فاضلاب قرار دارند.

وزیر نیرو ادامه داد: کار بزرگی در پیش رو داریم و شرکت‌ های آلمانی باید ما را در پیمودن راه آینده کمک کنند. وی دو چالش اصلی ایران در بخش آب را کاهش سرانه آب تجدیدپذیر و آلودگی منابع آبی دانست و افزود: کنترل مصرف آب شهری، استفاده از لوازم کاهنده مصرف (نصب شیرهای کنترل و هوشمند)، بازیافت و بازچرخانی فاضلاب در صنایع (استفاده چندباره از پساب) و همکاری موسسه‌ های آلمانی و ایرانی در تدوین استانداردهای آب و فاضلاب و محیط زیست از جمله برنامه‌ های ما برای رفع این چالش‌ ها است.

چیت چیان هوشمندسازی شبکه، نصب وسایل اندازه‌ گیری و نصب اتوماسیون قوی را از فعالیت‌ های صورت گرفته در بحث کنترل مصرف آب شهری عنوان کرد. وی همچنین ایجاد ظرفیت‌ های آموزشی برای مدیران و کارشناسان، خدمات مشاوره‌ای، سیاستگذاری، برنامه‌ ریزی و مطالعات میدانی، مشارکت شرکت‌ های آلمانی و ایرانی برای گسترش همکاری‌ ها، ارتباطات بازرگانی و اقتصادی در ایران، مشارکت شرکت‌ های آلمانی با اتحادیه‌ ها و شرکت های ایرانی، ساخت محصول‌ات آلمانی در ایران با استفاده از انرژی و نیروی کار ارزان در ایران را از جمله قالب‌ های همکاری ایران و آلمان در بخش آب دانست.

وی حضور شرکت‌ های آلمانی در نمایشگاه آب و برق ایران و استفاده از قالب فاینانس را از دیگر زمینه‌ های همکاری ایران و آلمان در بخش آب عنوان کرد. وزیر نیرو با بیان اینکه ایران در مورد سرمایه‌ گذاری خارجی قوانین محکم و تسهیل‌ کننده‌ای دارد که بازگشت سرمایه را تضمین می‌کند گفت: نگاه دولت جدید برای همکاری‌ ها و فرصت‌ های ایجاد شده توسط دولت و امکان خرید زمین برای سرمایه‌ گذاری در ایران راه را برای ورود شرکت‌ های آلمانی به ایران هموار کرده و امیدواریم ماحصل این نشست، گسترش همکاری‌ های ایران با آلمان در زمینه آب باشد.
کد مطلب: 38636
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *