; ?>; ?> مالیات بر ارزش افزوده به قلکی برای دیگر نهادها تبدیل شده است - مردم سالاری آنلاين
۰
يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۲

مالیات بر ارزش افزوده به قلکی برای دیگر نهادها تبدیل شده است

رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده به وجود آمد تا عوارض دریافتی متفرقه شهرداری ها جمع آوری و در آن محل اعتباری تجمیع شود، گفت: در حال حاضر برخی دوستان لایحه ای به مجلس ارسال کرده اند که بر مبنای آن در همان وهله اول سازمان تأمین اجتماعی حق برداشت میلیاردی از محل این عوارض برای بیمه کارگران ساختمانی را دارد، گویی این عوارض به "قلکی" برای دیگر نهادها تبدیل شده است.
مالیات بر ارزش افزوده به قلکی برای دیگر نهادها تبدیل شده است
مهدی چمران عصر شنبه در چهارمین نشست ادواری شورای عالی استان ها و جلسه مشترک با شورای اسلامی شهرستان پردیس که با حضور حیدری فرماندار شهرستان پردیس، دیگر اعضای این شورا و شماری از مسئولان شهرستان در محل جلسات فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: باید به مناطق حاشیه ای تهران توجه بیشتری شود.

تبدیل عوارض مالیات بر ارزش افزوده به قلکی برای دیگر نهادها

وی در تشریح شرایط کنونی حاکم بر درآمدهای حاصل از عوارض مالیات بر ارزش افزوده خاطرنشان کرد: مالیات بر ارزش افزوده به وجود آمد تا عوارض دریافتی متفرقه شهرداری ها جمع آوری و در آن محل اعتباری تجمیع شود.

این مسئول ادامه داد: در وهله نخست مطرح شد تا ۵۰ درصد از این اعتبارات به صورت ۲۵ درصد به دولت و ۲۵ درصد شهرداری ها برسد، در حالی که دولت به شکل عادی نسبت به دریافت مالیات اقدام می کرد و نباید از مالیات بر ارزش افزوده که در ردیف عوارض بود، دریافت می کرد.

چمران اضافه کرد: این شرایط در برنامه پنجم توسعه از شرایط قبلی به وضع جدید یعنی سه بخش دولت و دو بخش شهرداری ها تغییر کرد و این امر خود ضربه ای دیگر به شهرداری ها بود.

رئیس شورای عالی استان ها افزود: در حال حاضر نیز دوستانی عزیز لایحه ای به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده اند که بر مبنای آن در همان وهله نخست سازمان تأمین اجتماعی نسبت به برداشت میلیاردی از محل عوارض مالیات بر ارزش افزوده برای بیمه کارگران ساختمانی اقدام کند، گویی این عوارض به "قلکی" برای دیگر نهادها تبدیل شده است.

وی ابراز امیدواری تا لایحه مذکور در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده و سایر موارد در این زمینه نیز اصلاح شود چراکه به اعتقاد او اجرای آنها بر تخلفات می افزاید.

شغل بودن یا نبودن عضویت در شورا

وی با اشاره به برخی اصلاحات ضروری در قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خاطرنشان کرد: طبق قول مجموعه شورای عالی استان ها به مجلس شورای اسلامی، باید طرح اصلاح قانون انتخابات شوراهای اسلامی ظرف یک هفته به نمایندگان مردم تحویل شود، در غیر این صورت طرح مذکور بدون اصلاحات وارد کمیسیون های مربوطه می شود.

این مسئول ادامه داد: یکی از مسائل مورد بحث در این قوانین شغل بودن یا نبودن عضویت در شوراهای اسلامی است؛ در ابتدا که عنوان شد جایگاه شورایی شغل نیست خوشحال شدیم اما امروز متضرر می شویم، باید دستکم عضویت در شوراهای اسلامی شهرهای بزرگ و مراکز استان ها به مانند نمایندگان مجلس شورای اسلامی شغل شمرده شوند.

چمران اضافه کرد: در حال حاضر افرادی در نهادهای مختلفی همچون آموزش و پرورش و بانک مشغول به کار هستند که اجازه حضور آنها در شوراها داده نمی شود.

تغییر شیوه قضایی برخورد با "ساخت و ساز غیرمجاز" و "سد معبر" از تخلف به جرم

وی با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز و بی رویه در شهرستان پردیس اظهار داشت: متأسفانه روش برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطقی نظیر بلندی های متعلق به بنیاد مستضعفان و جانبازان شهرستان پردیس موسوم به "اوزون تپه" بومهن مناسب نیست.

این مسئول ادامه داد: مجموعه شورای عالی استان ها طرحی را تهیه کرده که بر اساس آن بی قانونی هایی از این دست تخلف محسوب نشده بلکه جرم تلقی شود؛ علاوه بر ساخت و سازهای غیرمجاز، سد معبر نیز با تغییر شیوه قضایی برخورد از تخلف به جرم همراه می شود؛ به زودی دو طرح یاد شده به مجلس شورای اسلامی ارسال می شود.

نگاه درآمدزایی به ساخت و سازهای غیرمجاز از سوی شهرداری ها

چمران از تبدیل ساخت و سازهای غیرمجاز به درآمدی به گفته او "خوب" برای بسیاری از شهرداری های کشور سخن به میان آورد و افزود: "برخی شهرداری ها در نقاط مختلف کشور در بعضی مواقع می گویند که شما بروید و بسازید تا ما جریمه آن را بگیریم".

رئیس شورای عالی استان ها اضافه کرد: البته شهرداری ها در این زمینه تقصیری ندارند زیرا این مجموعه ها فاقد درآمدهای پایدار هستند و نبود چنین درآمدهایی سبب می شود تا به سمت و سوی تخلف کشیده شوند.

این مسئول ادامه داد: البته این رویکرد در تهران با تغییرات بسیاری همراه شد و حتی سازه های سه طبقه بتنی احداثی در مناطق شمال شهر نیز تخریب می شود.

توقف در اجرای همه طرح های خطوط متروی اطراف تهران

این مسئول از توقف در اجرای همه طرح های احداث خطوط مترو در اطراف تهران خبر داد و گفت: متأسفانه طرح های قطار شهری اطراف تهران همچون پرند، ورامین، هشتگرد و فرودگاه امام خمینی(ره) متوقف شده است؛ بخش عمده ای از این پروژه سال گذشته با پرداخت اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان شروع و پیشرفت کرد اما کار به دلیل عدم پرداخت معوقات مالی متوقف شد.

چمران ادامه داد: بی شک توقف در امور اجرایی طرح های عمرانی مسئله ای زیانبار است، زیرا چندان به مذاق پیمانکاران ناخوشایند نیست که پولی را بگیرند و طرح را همچنان متوقف باقی بگذارند؛ در برخی طرح های قطار بین شهری یاد شده بعضی از امور صورت اجرایی به خود گرفته اما فعلاً کاری سریع، درست و زمان بندی شده وجود ندارد.

رئیس شورای عالی استان ها اضافه کرد: انشاالله در بودجه های امسال کشور که گشایشی نیز در آن ایجاد شده امید است اعتبارات لازم پرداخت شود تا با اعلام آمادگی متروی تهران عملیات اجرایی آغاز شود.

رشد "بادکنکی" مناطق روستایی حاشیه تهران

وی با تأکید بر لزوم اجرا و بازبینی طرح های هادی روستایی خاطرنشان کرد: طرح های هادی روستایی به ویژه برای مناطق روستای حاشیه تهران بسیار ضروری است؛ سایر روستاها در دیگر نقاط کشور نه تنها گسترش نیافته و نیازی به افزایش سطح ندارند بلکه در حال کوچک شدن و کاهش جمعیت جوان بر اثر مهاجرت هستند.

این مسئول ادامه داد: اما در همین حال مناطق روستایی حریم و نقاط خارج از حریم شهر تهران در شهرستان ها و اطراف پایتخت در معرض هجوم شدید مهاجرت از سایر روستاهای کشور قرار دارند چراکه توان خرید ملک و زمین در داخل تهران نیست و آنها به ناچار در مناطق روستایی اطراف که به لحاظ بهای اراضی ارزان تر هستند، ساکن می شوند.

چمران اضافه کرد: طی چنین روندی مناطق روستایی اطراف تهران با رشدی "بادکنکی" همراه شده و در عرض مدت زمانی کوتاه از یک روستا به شهرستانی پر جمعیت تر از برخی استان ها بدل می شوند؛ با توجه به شرایط مذکور لزوم اجرای طرح های هادی روستایی در حواشی پایتخت نیازی اساسی قلمداد می شود.

رئیس شورای عالی استان ها افزود: حریم شهر تهران مناطق روستایی بسیاری دارد، اما با تأسف وزارت مسکن و شهرسازی وقت نسبت به تهیه این طرح اقدام نکرد و شورای عالی استان ها در دوره دوم خود برای تهیه طرح مذکور اقدام کرد که البته با کم لطفی آن مجموعه مورد پذیرش قرار نگرفت.

وی بیان داشت: در حال حاضر یک روستایی ساکن در اطراف پایتخت دچار بلاتکلیفی در حوزه های مختلف از جمله ساخت و ساز است؛ امیدوارم طی نشست های متعدد با مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مشکلات در این زمینه رفع شود.

وضعیت طرح "مدیریت یکپارچه شهری" در برنامه پنجم توسعه

این مسئول با بیان اینکه طرح "یکپارچه مدیریت شهری" در برنامه پنجم توسعه ضعیف شده است، اظهار داشت: این طرح با هر نامی که خطاب شود، مبحثی صحیح و یکی از مهمترین نیازهای کشور محسوب می شود که توسط مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و همچنین مرکز پژوهش های شهرداری تهران در قالب کتابچه ای قطور تهیه و آماده طرح در صحن مجلس است.

چمران ادامه داد: "این طرح در برنامه سوم و چهارم توسعه وجود داشت اما در برنامه پنجم به صورت ضعیف شده گنجانده شد و به وزارت کشور گفته شد که می تواند آن طرح را تهیه کند اما چون آن وزارتخانه دلش نخواست بتواند، انجام هم نداد".

رئیس شورای عالی استان ها اضافه کرد: باید طرح یکپارچه مدیریت شهری مورد پیگیری قرار گیرد اما نباید فراموش کرد که طرح یاد شده در عین ضرورتی اساسی با مخاطراتی نظیر مسائل اعتباری نیز مواجه است.
کد مطلب: 38876
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *