۰
چهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۲۲

دولت با افزایش قیمت خودرو مخالف است

سخنگوی دولت گفت: دولت با افزایش قیمت خودرو مخالف است و شورای رقابت نیز هر افزایش قیمتی را تکذیب می‌کند.
دولت با افزایش قیمت خودرو مخالف است
محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت امروز پس از پایان جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران به تشریح مباحث و مصوبات مطرح شده در جلسه امروز قوه مجریه پرداخت و گفت: مسئله‌ای که در جلسه امروز دولت مطرح شد، اجرای ماده اول قانون برنامه پنجم در خصوص لایحه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است که باید مبنای برنامه ششم قرار گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه سال آینده، سال پایانی برنامه پنجم است بنابراین باید لایحه برنامه ششم طی سال جاری به تصویب برسد. در این خصوص کمیسیون فرهنگی موظف شد نسبت به پیش‌نویسی که از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی به‌عنوان لایحه به هیئت وزیران تصویب شده در کمیسیون بررسی نهایی کند و پس از تصویب به مجلس محترم ارسال کند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: فرآیند تهیه و تنظیم برنامه ششم از فردا اول خردادماه آغاز خواهد شد و ما می‌توانیم تا ۱۵ شهریورماه سال ۹۴ مصوبه نهایی این لایحه را که عمدتاً در سال ۹۳ تنظیم می‌شود به‌عنوان مصوبه داشته باشیم و بودجه سال ۹۵ را براساس لایحه برنامه ششم تهیه کنیم.

نوبخت با بیان "لایحه برنامه ششم را در وقت مقرر به مجلس تقدیم خواهیم کرد" اظهار داشت: احکام ستاد برنامه امروز صادر شده و از فردا کار تهیه و تنظیم برنامه ششم در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به انجام خواهد رسید.

وی با اشاره به مدلی که برای تهیه برنامه ششم در نظر گرفته شده است، گفت: براساس این مدل همه ظرفیت‌ها و نهادهایی که می‌توانند در امر برنامه ششم نظری داشته باشند در این الگو این امکان را خواهند داشت که بتوانند در فرآیند تهیه و تنظیم برنامه ششم مشارکت داشته باشند.

ظرف هفته‌های گذشته ۲۳ هزار نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف داده‌اند

سخنگوی دولت با بیان اینکه برنامه ششم با یک نوآوری نسبت به برنامه پنجم، تهیه خواهد شد، اضافه کرد: از شکل برنامه پنجم و برنامه‌های قبلی آسیب‌شناسی انجام شده و برنامه ششم را از تجارب برنامه‌های قبلی استفاده خواهیم کرد.

نوبخت ادمه داد: خوشبختانه یکی از مواردی که در برنامه تحول سلامت تعریف شده، بیمه کردن افراد فاقد بیمه بوده و باید به اطلاع برسانم تا به امروز بیش از ۴ میلیون نفر از کسانی که فاقد دفترچه بیمه بودند به‌رایگان برای آنها دفترچه بیمه صادر شده است.

وی با بیان اینکه ظرف هفته‌های گذشته ۲۳ هزار نفر مجدداً به سایت مراجعه کرده و از دریافت یارانه نقدی اعلام انصراف داده‌اند، گفت: به نظر می‌رسد با مشخص شدن نحوه هزینه کردن منابع حاصل از انصراف و اینکه این منابع به خزانه دولت نمی‌رود بلکه در بیمارستان‌ها صرف ارزان کردن هزینه درمان انسان‌های نیازمندی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، می‌شود، این ۲۳ هزار نفر همکاری بیشتری با دولت نشان دادند.

برنامه‌ جامع بهره‌وری در حال تهیه است

سخنگوی دولت ادامه داد: من همین امروز به سخنگوی هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام می‌کنم، خانم نجفیان حتماً با شما خبرنگاران مصاحبه داشته باشد.

نوبخت با بیان اینکه در قانون برنامه پنجم یک‌سوم از رشد متوسط سالانه ۸درصدی باید از طریق افزایش بهره‌وری حاصل شود، خاطرنشان کرد: باید برنامه‌ جامع بهره‌وری ایجاد شود. خوشبختانه این برنامه الآن تهیه شده و ما در مراحل تصویب این برنامه هستیم که براساس آن بتوانیم آموزش‌های لازم را به همه دستگاه‌ها ارائه کنیم تا در چارچوب این برنامه افزایش بهره‌وری حاصل شود.

وی در خصوص لیست بدهکاران بانکی، با اشاره به اینکه لیستی که از سوی دولت ارائه شده برگرفته از گزارشاتی است که از نظام بانکی تهیه شده است، اظهار داشت: مستند ما گزارشی است که بانک‌ها داده‌اند. بنابراین باید هماهنگی را وزیر محترم دادگستری فراهم کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: وزیر محترم دادگستری یکی از وظایف و مأموریت‌های‌شان هماهنگ کردن بین قوه قضائیه و دولت است. ان‌شاءالله ایشان کارشان را به انجام می‌رسانند و این تغایر برطرف خواهد شد. مطبوعاتی کردن این موضوع می‌تواند جایگزین بهتری داشته باشد. به هر صورت نماینده قوه قضائیه با نماینده دولت بنشینند و این لیست را مشخص کنند.

نوبخت با تأکید بر اینکه دولت مدعی مبارزه با مفاسد اقتصادی است و ستاد مبارزه با مفاسد در دولت تشکیل می‌شود، تصریح کرد: مطمئناً به هر میزان که بدهی‌ها تأدیه شود، دولت از منابع آن استفاده می‌کند.

دولت با افزایش قیمت خودرو مخالف است

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در رابطه با افزایش قیمت خودرو، توضیح داد: همان‌طور که قبلاً دولت و شورای رقابت نیز اعلام کردند، دولت با افزایش قیمت خودرو مخالف است و شورای رقابت نیز هر افزایش قیمتی را تکذیب می‌کند.

وی در خصوص مانع تراشی‌های دولت آمریکا در دادن ویزا به حمید ابوطالبی به‌عنوان سفیر جدید ایران در سازمان ملل و اینکه آیا فرد دیگری به‌عنوان جایگزین وی معرفی خواهد شد، اظهار داشت: دولت کار غیرمتعارف دولت آمریکا را تأیید نکرده و به این کار معترض است.

ابوطالبی معاون سیاسی نهاد ریاست‌جمهوری است

نوبخت افزود: دولت از طریق همه مجاری قانونی برای اینکه این رویه خلاف قانون دولت آمریکا تغییر کند در حال پیگیری موضوع تا حصول نتیجه نهایی است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ابوطالبی معاون سیاسی نهاد ریاست‌جمهوری است و همچنان وظایف خود را تا استقرار در محل مأموریت ادامه خواهد داد.

وی در خصوص اقدام دولت در زمینه اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغ‌ شده جمعیت از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: با توجه به اینکه اجرای سیاست‌های کلی ابلاغ‌ شده نیازمند بسترهای قانونی است، ما سیاست‌‌های ابلاغ‌ شده جمعیت و سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را در لایحه برنامه ششم خواهیم دید.

نوبخت در رابطه با پرداخت نشدن وام ازدواج از سوی بانک‌ها، خاطرنشان کرد: جناب آقای دکتر سیف توضیحات لازم در این باره را می‌دهند. البته در سال جاری پرداخت وام به متقاضیان با قوت ادامه پیدا می‌کند و افراد متقاضی این وام را دریافت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه تعدادی از اعضای دولت و وزرا در شورای پول و اعتبار حضور دارند، افزود: ازاین‌رو ما می‌توانیم برخی نواقص را برطرف کنیم.

اعطای رانت از سوی دولت به افراد تکذیب می‌شود

خبرنگاری از سخنگوی دولت سؤال کرد: «آیا تمام شدن زمان مأموریت خانم اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأثیری در روند مذاکرات دارد یا خیر؟» گفت: اراده‌ای که از سوی ۶ کشور صورت می‌گیرد، اظهار آن در کلام خانم اشتون است و این تغییرات تأثیری در مذاکرات ندارد.

سخنگوی دولت درباره اعطای وام به ایران از سوی بانک جهانی، تأکید کرد: ما هنوز هیچ تقاضایی برای استفاده از تسهیلات بانک جهانی نداشته‌ایم.

نوبخت پیرامون اقدام بانک‌ها برای وصول مطالبات خود، پاسخ داد: بانک‌ها باید از همه ابزارها برای استیفای حقوق بانکی استفاده کنند و همه راه‌های منجر به وصول مطالبات را طی کنند.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره رانت ۶۵۰ میلیون یورویی که توسط یکی از نمایندگان مردم تهران در مجلس بیان شده و با واکنش تعدادی از نمایندگان مواجه شد، گفت: پس از طرح این مسئله در کمیسیون‌های اقتصادی مجلس، وزیر صنعت نیز به‌صورت مکتوب به ریاست مجلس جواب این ابهام‌ها را داده است.

وی افزود: مسئله اعطای رانت از سوی دولت به افراد تکذیب می‌شود. امروز از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت خواستیم که در این زمینه اقدام کند و پاسخ سؤالات را دراختیار رسانه‌ها قرار دهد.

نوبخت اضافه کرد: اگر قرار باشد ادعایی در خصوص رانت صورت گیرد، از سوی دولت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: مسئله‌ای که واردات نهاده‌های دامی توسط یک شرکت و به‌صورت انحصاری صورت می‌گرفت در گذشته نیز بوده و اینکه شرکتی می‌تواند بدون دریافت ارز این نهاده‌ها را تأمین کند، خوب است.

در مواردی که صدا و سیما در راستای مأموریتش به‌درستی عمل کرده، تقدیر کرده‌ایم

سخنگوی دولت با اشاره به موضع‌گیری یکی از نمایندگان مردم تهران پیرامون رانت ۶۵۰ میلیون یورویی، افزود: من به تقوا و حسن نظر نماینده‌ای که این مسئله را مطرح کرده، شک ندارم، اما از وی خواهش می‌کنم که اگر احساس می‌کند رانتی صورت گرفته، مضایقه نکرده و آن را به قوه قضائیه ارائه دهند. نمی‌شود کسی خود را هم مدعی و هم قاضی بداند.

وی ادامه داد: نمی‌توان یک‌‌طرفه برخی مطالب را مطرح کرد. امروز وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش می‌دهد و می‌بینید در این مسئله تخلف نشده است.

نوبخت پیرامون پاسخ‌هایی که در این زمینه در کمیسیون‌های مجلس ارائه شد، این پاسخ‌ها را روشن عنوان کرد و گفت: اگر در کمیسیون نمایندگان به نکته‌ای بربخورند، باب استیضاح و سؤال از وزرا مفتوح است و حتماً درباره آن عمل خواهد شد.

موضع‌گیری اخیر سرلشکر فیروزآبادی سؤال دیگر یکی از خبرنگاران از سخنگوی دولت بود که نوبخت پاسخ داد: باید از سرلشکر فیروزآبادی به‌دلیل این موضع حق‌طلبانه‌شان به‌عنوان نماینده دولت تقدیر کنم. این سردار رشید و فهیم هرگاه که ارکان نظام به دفاع نیاز داشت از آن دفاع کرده و این نگاه ایشان نیز به‌صورت مصلحانه بوده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در مورد آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی و اینکه این پرونده چه مراحلی را طی می‌کند، خاطرنشان کرد: این پرونده در اختیار قوه قضائیه است و آنها این مسئله را دنبال می‌کنند.

نوبخت در خصوص "اخیراً انتقاداتی از سوی نحوه عملکرد صدا و سیما در زمینه هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده است و دولت چه دیدگاهی در خصوص تعامل و همکاری رسانه ملی با دولت دارد؟" اظهار داشت: به‌دفعات در مواردی که صدا و سیما در راستای مأموریت خود به‌درستی عمل کرده، تقدیر کرده‌ایم.

وی با بیان "هر از گاهی هم برخی موارد مشاهده شده و آن را با صراحت به مسئولان صدا و سیما انتقال داد‌ه‌ایم" افزود: البته در کل ارزیابی صفر تا صدی یک مجموعه کار درستی نیست. ازاین‌رو ما نسبت به سازمان صدا و سیما با همین موضع رفتار کرده‌ایم.

سخنگوی دولت در مورد وضعیت پرونده بند ۳۵۰ اوین، گفت: قرار شد پس از گرفتن گزارشات از دستگاه‌های مسئول در مورد آن تصمیم‌گیری کنیم و هنوز این اتفاق نیفتاده، اما زمان زیادی تا تهیه این گزارشات نمانده است.

وی در پاسخ به این پرسش که قوه قضائیه و نمایندگان مجلس این سؤل را مطرح می‌کنند: "چرا بانک‌ها از بدهکاران شکایت نمی‌کنند و شکایتی از سوی دولت هم نمی‌شود؟" اظهار داشت: بانک‌ها باید در این زمینه هرچه زودتر اقدام کنند و موظف هستند همه راه‌هایی را که منجر به وصول معوقات بانکی می‌شوند طی کنند.

انتهای پیام/*
کد مطلب: 38924
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *