۰
دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۴۲

کمیسیون‌های تخصصی نظارت‌های جدی در کار مسئولان اجرایی داشته باشند

رئیس مجلس گفت: در زمینه مبارزه با فساد که تأکید رهبرانقلاب بود، حتما باید ستاد مبارزه با فساد فعال‌تر شود و کمیسیون‌های تخصصی در این زمینه نظارت‌های جدی در کار مسئولان اجرایی داشته باشند.
کمیسیون‌های تخصصی نظارت‌های جدی در کار مسئولان اجرایی داشته باشند
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در صحن علنی امروز مجلس ضمن گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار داشت: بعثت نبی گرامی اسلام (ص) را به نمایندگان و ملت شریف ایران تبریک و تهنیت می‌گویم.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جلسه دیروز با نمایندگان مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: لازم می‌دانم از بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در روز گذشته سپاسگذاری کنم که هم رویکرد مجلس را برای سال جاری خوب تدوین کردند و هم اولویت‌های مجلس را مشخص فرمودند.

رئیس مجلس افزود: من فکر می‌کنم این برنامه بسیار مدونی برای کمیسیون‌ها و کلیت مجلس در چهار محور مهمی که ایشان بیان داشتند یعنی اقتصاد مقاومتی، مبارزه با فساد، توجه خاص به فرهنگ اسلامی و حمایت کردن از پیشرفت‌های علمی و فناوری در کشور خواهد بود. این، چهار محور اساسی برای مجلس و دولت خواهد بود.

لاریجانی تاکید کرد: لازم است کمیسیون آموزش عالی در بخش توجه خاص، پشتیبانی و حمایت کردن از محور پیشرفت‌های علمی و فناوری با نشستی که با مسئولان اجرایی در این زمینه دارد، برنامه روشنی را مدون کند تا مشخص شود که آیا نقصی در قوانین وجود دارد یا اگر نیست نظارت‌های بیشتری داشته باشند که این حرکت رو به جلو ادامه پیدا کند.

وی در مأموریت دیگری، خطاب به کمیسیون فرهنگی تصریح کرد: کمیسیون فرهنگی در زمینه فرهنگ اسلامی با حضور مسئولان فرهنگی کشور بررسی‌های لازم را انجام دهد و اگر لازم است قانون خاصی را که در بعضی زمینه‌ها ما فقر نیز داریم، تدوین کنند و نظارت بر اینکه بودجه‌های مصوب در این مجرا یعنی اشاعه فرهنگ اسلامی مصرف شود، داشته باشند.

رئیس مجلس با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در زمینه اقتصاد مقاومتی در گذشته سازوکاری تهیه شد اما لازم است مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان دبیرخانه، فعال‌تر عمل کند و همچنین آقای باهنر که از طرف هیئت رئیسه مجلس مسئول این موضوع شده‌اند، با کمک کمیسیون‌های مختلف برنامه هر بخش را مشخص کنند البته تاجایی که من اطلاع دارم، مرکز پژوهش‌ها در زمینه قوانین، بررسی اولیه را انجام داده است تا مشخص شود که چه قوانینی زائد هستند و چه اموری هستند که ما بتوانیم در آن تجدید نظر کنیم یا قوانینی که لازم است، تصویب شود.

لاریجانی در خصوص مبارزه با فساد گفت: در زمینه مبارزه با فساد که تأکید مقام معظم رهبری بود حتما باید ستاد مبارزه با فساد فعال‌تر شود و نمایندگان مجلس که در آن ستاد حضور دارند، پیگیرتر باشند و کمیسیون‌های تخصصی در این زمینه نظارت‌های جدی در کار مسئولان اجرایی داشته باشند و مطابق آیین نامه که ماده ۲۳۶ است، اگر موارد تخلفی وجود داشت به مجلس گزارش دهند.

وی در خصوص بحث جمعیت نیز افزود: مقام معظم رهبری در زمینه جمعیت نیز تأکید داشتند که الحمدالله کمیسیون فرهنگی و بهداشت مجلس گزارش خود را در این زمینه تکمیل کرده و به مجلس ارسال کرده‌اند. البته این کار، کاملا کارشناسی شده و کامل است اما یک مشکل اساسی در راه این طرح وجود دارد و آن بار مالی است که باید با تفاهم با دولت، اشکال اصل ۷۵ این طرح مرتفع شود و این از موضوعات مهمی است که باید پیگیری کنیم.

رئیس مجلس در پایان خاطرنشان کرد: ما در هیئت رئیسه مجلس بحث خواهیم کرد و زمان‌بندی تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری را مشخص می‌کنیم که هر کمیسیونی در چه زمانی کارها را به مجلس ارائه دهد و مجددا از نصایح و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم و فکر می‌کنم امسال این فرمایشات سرمایه مهمی برای نمایندگان مجلس بود و انشاءالله از آن صیانت خواهیم کرد.
کد مطلب: 39034
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *