۰
چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۷

سنگ‌اندازی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای صدای آمریکا را هم درآورد

در حالی که خبر برگزاری دیدارهای دوجانبه ایران با هیات‌های آمریکایی و روس پیش از دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین خبری غیرمنتظره بود، برنامه‌ریزی برای دیدارهای دوجانبه ایران و فرانسه در روز چهارشنبه که با دیدار با طرف آلمانی در تهران در ابتدای هفته آینده تکمیل خواهد شد، نشان‌دهنده تغییراتی در روند مذاکرات است که احتمالا باز هم فرانسه در آن نقش‌آفرین است.
سنگ‌اندازی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای صدای آمریکا را هم درآورد


دو روز مذاکرات سنگین هسته‌ای ایران و آمریکا در ژنو در فضایی مثبت انجام شده است ولی اختلافات بین دو طرف همچنان باقی است و مشورتها باید ادامه یابد.

لورا روزن خبرنگار آمریکایی با ذکر مقدمه فوق به مرور آخرین تحولات در مذاکرات هسته‌ای پرداخته است.

به گفته عراقچی معاون وزیر خارجه ایران، دوازده ساعت دیدار با آمریکایی‌ها در دو روز مذاکرات سخت و فشرده بوده است ولی در فضایی مثبت برگزار شده است.

یک مقام ایرانی که نخواسته نام وی فاش شود در این باره گفته است که در این مذاکرات همه موضوعاتی که تاکنون در وین مورد گفت و گو قرار گرفته بودند بین دو طرف در میان گذاشته شده است و تبادل نظرها به درک بهتر مواضع طرف مقابل کمک کرده است.

این مقام ایرانی ابراز امیدواری کرده است که مجموعه دیدارهای دو جانبه با هیات‌های آمریکا، فرانسه، روسیه و آلمان سبب شود که آمادگی‌ها برای مذاکرات هفته آینده در وین افزایش یابد. دیدار با فرانسوی‌ها روز چهارشنبه در ژنو و دیدار با روس‌ها روزهای پنج‌شنبه و جمعه در رم برگزار خواهد شد مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان نیز روز یکشنبه در تهران مذاکراتی خواهد داشت و سپس مذاکرات با حضور ۵+۱ در وین و از ۱۶ تا ۲۰ ژوئن برگزار خواهد شد.

تیم امریکایی و از جمله برنز و شرمن تاکنون درباره دیدار با طرف ایرانی که در مکانی نامعلوم هم برگزار شده است، اظهار نظری نکرده‌اند. خبرنگاران گفته‌اند که بر این باورند که گفت و گوها در هتل پرزیدنت ویلسون ژنو یعنی محل استقرار تیم آمریکا برگزار شده است ولی مقامات هتل این خبر را تائید نکرده‌اند.

مسئولین سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از مجموعه دیدارهای دوجانبه با هدف کمک رساندن به مذاکرات ایران و ۵+۱ استقبال کرده‌اند. ماری هارف جانشین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز موضع مشابهی گرفته است. وی با پیش‌بینی شدت گرفتن مذاکرات، اظهار داشته است که اگر قرار است با جدیت رسیدن به توافق در مهلت مقرر امتحان شود، باید شدیدترین تلاش‌های دیپلماتیک به کار گرفته شود.

موضوعی که در روز اخر مذاکرات ایران و آمریکا خبرساز شده است، سخنان فابیوس درباره فاصله بسیار زیاد دو طرف بر سر اندازه برنامه غنی‌سازی ایران است.

از وی نقل شده است که ما خواهان آن هستیم که تعداد سانتریفیوژهای ایران به چند صد ماشین محدود شود در حالی که ایرانی‌ها هزاران دستگاه را مدنظر دارند.

این اظهارات فابیوس، واکنش جن پساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را در پی داشته که اظهار داشته، مذاکرات روز سه‌شنبه باید بر گفت و گوهای پشت پرده متمرکز باشد و نه درخواست‌های علنی.

از این پس، نیکولا دو ریویه مدیر سیاسی جدید وزارت خارجه فرانسه در حالی در مذاکرات و از جمله دیدار دو جانبه با طرف ایرانی حاضر خواهد شد که فابیوس در روند رسیدن به توافق موقت ژنو در پاییز گذشته با به هم ریختن توافقات دیگر کشورها، رسیدن به توافق ژنو را چند هفته به تاخیر انداخت.
کد مطلب: 39252
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *