۰
سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۳:۳۷

توافق ایران و 1+5 در مورد راکتور آب سنگین اراک/نقش آفرینی مثبت چین در مذاکرات

29 تیر ماه سال جاری زمان شش ماه اول گام نخست‌ توافقنامه ژنو پایان می‌یابد و قرار است در وین 5 کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شود.
توافق ایران و 1+5 در مورد راکتور آب سنگین اراک/نقش آفرینی مثبت چین در مذاکرات
وین اتریش برای پننشست دکتر ظریف و خانم اشتون پس از یک ساعت و نیم گفتگو در هتل کوبورگ پایان یافتمین بار میزبان مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ درباره گام پایانی توافقنامه ژنو موسوم به برنامه اقدام مشترک است.

۲۹ به گزارش انتخاب؛تیر ماه سال جاری زمان شش ماه اول گام نخست‌ توافقنامه ژنو پایان می‌یابد و قرار است در وین ۵ کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای آغاز شود.

مخاطبان می‌توانند اخبار لحظه به لحظه خبرنگار اعزامی «انتخاب» به این دور از مذاکرات را به صورت به روز شده در گزارش زیر ملاحظه کنند:
روز اول مذاکرات

* ساعت (۱۲:۴۱) : وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در پنجمین دور مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین به سر می‌برد پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس به گفت‌وگو پرداخت.

* ساعت (۱۳:۴۰) : مذاکرات گروه ۱+۵ که قرار بود ساعت ۱۱ به وقت محلی در وین آغاز شود با یک ساعت تغییر برگزار می گردد. اخبار رسیده از سوی دیپلمات ها حکایت از آن دارد که علیرغم اختلافات موجود توافقاتی در خصوص آب سنگین اراک حاصل گردیده است.

* ساعت (۱۴:۳۰) : دیپلمات های آمریکایی حاضر در مذاکرات اعلام کردند علیرغم اختلافات بسیار تمایل دارند تا قبل از پایان موعد شش ماهه به توافق جامع دست یابند.

* ساعت (۱۴:۴۰) : نشست ۱+۵ و ایران آغاز شد.

ساعت (۱۶:۱۵) : اولین تشست گروه ۱+۵ و هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران بعداز دو ساعت مذاکرات فشرده پایان یافت.

* ساعت (۱۷:۲۰) : دو نشست کارشناسی بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ در دو بعد فنی و حقوقی از ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران برگزار می گردد.

* ساعت (۱۷:۲۵) : پس از پایان اولین نشست دور تازه مذاکرات هسته ای مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در میان خبرنگاران حاضر شد.

وی در پاسخ به سئوالات خبرنگاران مستقر در حاشیه نشست، از تمرکز مذاکرات بر روی جزئیات متن توافقنامه احتمالی خبر داد.

سخنگوی کاترین اشتون هم‌چنین در صفحه توییترش اعلام کرد که دور صبح نشست عمومی ایران و گروه ۱+۵ بر عناصری متمرکز بود که می‌تواند بخشی از یک توافق باشد.

* ساعت (۱۸:۱۵) : تمرکز رسانه های خارجی بر بحران عراق و مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵

* ساعت (۱۸:۲۰) : بر اساس اخبار رسیده از سوی منایع آگاه دیپلمات های گروه مذاکره کننده چین در این دور از مذاکرات هسته ای نقش آفرینی اثربخشی داشته اند. این نشان از آن دارد که کشور چین در دور تازه مذاکرات اراده سیاسی لازم را داراست.

* ساعت (۲۱:۰۷) : نشست دکتر ظریف و خانم اشتون پس از یک ساعت و نیم در هتل کوبورگ پایان یافت.
کد مطلب: 39364
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *