۰
چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۳

سایت‌های فروش بلیت در جذب تماشاگر تئاتر تأثیر ندارند/ کیفیت اثر تضمین‌کننده فروش

رئیس انجمن هنرهای نمایشی ایران درباره ورود سایت‌های خصوصی و فروش بلیت نمایش‌های تئاتر شهر از طریق این سامانه‌ها تأکید کرد که سایت‌های فروش بلیت در جذب تماشاگر مؤثر نیستند و تنها کیفیت یک اثر است که باعث فروش بلیت و جذب مخاطب می‌شود.
سایت‌های فروش بلیت در جذب تماشاگر تئاتر تأثیر ندارند/ کیفیت اثر تضمین‌کننده فروش
طی ۲ سال اخیر شاهد ورود سایت‌های خصوصی و فروش بلیت نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر از طریق این سایت‌ها بوده‌ایم. گروه‌های نمایشی که بلیت‌شان از طریق سامانه‌های خصوصی به فروش می‌رسد باید درصدی را به این سایت‌ها اختصاص دهند و همه این اتفاق‌ها در حالی رخ می دهد که مجموعه تئاترشهر به عنوان یکی از نمادهای هنری ایران و مهمترین مجموعه تئاتر حرفه‌ای کشور، دارای سامانه فروش اینترنتی بلیت است.

نکته قابل توجه این است که وقتی گروه‌های نمایشی بلیت خود را از طریق سامانه فروش بلیت مجموعه تئاتر شهر می‌فروشند نیازی به پرداخت درصدی برای فروش بلیت نیستند اما فروش بلیت از طریق سایت‌های خصوصی نیازمند پرداخت درصدی از فروش نمایش است.

در شرایطی که گروه‌های نمایشی به سمت قرارداد گیشه سوق داده می‌شوند، کمرنگ شدن سایت فروش اینترنتی مجموعه تئاتر شهر و پر رنگ شدن سایت‌های خصوصی فروش بلیت باعث پرداخت درصدی از بودجه گروه به آن به طیفی از بخش خصوصی می‌شود که از ظرفیت‌های موجود در تئاتر استفاده می‌کند و چیزی به ظرفیت‌های تئاتر چه به لحاظ مخاطب و چه به لحاظ امکانات دیگر افزوده نمی‌کنند.

ظرفیت‌های سایت فروش بلیت مجموعه تئاتر شهر

با توجه به پررنگ‌ شدن فروش بلیت‌های تئاتر در سایت های خصوصی و کم رنگ شدن این ماموریت در سایت تئاتر شهر با ابراهیم گله‌دارزاده رئیس انجمن هنرهای نمایشی ایران درباره وضعیت سایت فروش بلیت مجموعه تئاتر شهر و ظرفیت پاسخگویی این سایت برای فروش بلیت آثار گفتگویی داشته‌ایم. وی به خبرنگار مهر گفت: سایت گیشه تئاتر شهر، سایت جامعی است و امکان خرید بلیت دیگر تالارهای نمایشی را به همراه پلان سالن برای انتخاب صندلی مورد نظر دارد. این امکان در سایت گیشه تئاتر شهر دسترسی و خرید بلیت را ساده‌تر کرده است.

وی ادامه داد: این سایت با پشتیبانی خوبی که دارد به گونه‌ای طراحی شده که حتی در ایام شلوغ، قادر است فروش بلیت تالارهای نمایشی دیگر مانند تماشاخانه سنگلج، تالار هنر و خانه نمایش را هم تحت پوشش قرار دهد.

این مدیر تئاتری یادآور شد: سایت گیشه تئاتر شهر «نماد اعتماد الکترونیک» را دارد که به سایت‌هایی که اقدام به تجارت الکترونیک و خرید و فروش کالا می‌کنند، این نماد تعلق می‌گیرد. لذا مخاطبان با اعتماد و ایمنی بالایی می‌توانند به سایت گیشه تئاتر شهر مراجعه و بلیت نمایش‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی با اشاره به ظرفیت‌های سایت گیشه تئاتر شهر برای پوشش دادن فروش بلیت همه گروه‌های نمایشی در سالن‌های مختلف، درباره ورود بخش خصوصی به حوزه فروش بلیت تئاترها توضیح داد: اگر ورود بخش خصوصی باعث اشتغال‌زایی شود و ظرفیتی را به تئاتر اضافه کند، ما مخالف ورود بخش خصوصی نیستیم. اینکه سایتی خصوصی وارد حوزه فروش بلیت شود و ظرفیت مخاطب را بالا ببرد، اتفاق مثبتی است. البته نباید فراموش کنیم که گاهی اوقات برخی گروه‌ها علاقه‌مند هستند که سایت‌های دیگری غیر از سایت گیشه تئاتر شهر بلیت آثارشان را بفروشند.

گله‌دارزاده با اشاره به فروش بلیت کاغذی نمایش‌های مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج، تالار هنر و خانه نمایش به صورت کاغذی و امکان جعل اینگونه بلیت‌ها در ایام برگزاری جشنواره‌های تئاتری یادآور شد: سیستم گیشه تئاتر شهر مجهز به سیستم بارکدخوان شده است و امکان تعبیه آنلاین یا آف‌لاین بارکدخوان را در ورودی سالن‌های تئاتر شهر دارد. یکی از مشکلات موجود ناهماهنگی بین سیستم‌های بارکدنویسی سایت‌های مختلف است که امکان استفاده از بارکدخوان واحدی را در مجموعه تئاتر شهر نمی‌دهد.

وی با اشاره به حضور خود طی ۲ سال گذشته در اداره‌کل هنرهای نمایشی و مطلع بودن از جزییات فروش نمایش‌ها، فروش گیشه، فروش بلیت در سایت‌ها و مبالغ دریافتی توسط سامانه‌های خصوصی فروش بلیت تصریح کرد: واقعیت این است که سایت گیشه فروش تئاتر شهر و نه سایت‌های خصوصی فروش بلیت، هیچکدام تأثیر شگرفی بر فروش بلیت آثار نمایشی ندارند. اگر یک اثر نمایشی خوب باشد و از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، فروش خواهد داشت.

برخی کارگردانان دلهره فروش بلیت دارند

رئیس انجمن هنرهای نمایشی ایران درباره این موضوع که سایت‌های خصوصی فروش بلیت هم تنها از ظرفیت‌های تماشاگر مجموعه تئاتر شهر و باشگاه مخاطبان این مجموعه تئاتری برای فروش بلیت استفاده کرده و چیزی به ظرفیت تماشاگر تئاتر افزوده نمی‌کنند، تأکید کرد: اینکه گروهی نمایشی برای فروش بلیت به سراغ سایت‌های خصوصی می‌رود به خاطر این است که بعضی اوقات کارگردان یک اثر نمایشی که خود را برای اجرا آماده کرده، دلهره فروش بلیت را دارد زیرا سرنوشت گروه به گیشه فروش بلیت پیوند خورده است.

گله‌دارزاده افزود: به دلیل نگرانی برخی کارگردان‌ها از فروش گیشه است که دست به اقداماتی می‌زنند که نگرانی خود را کاهش دهند. از این رو گاهی خود گروه یا کارگردان تمایل دارد که فروش بلیت اثرش از طریق سایت‌های خصوصی انجام شود. اگر ما به کارگردان بگوییم که بلیت نمایش خود را از طریق سایت گیشه تئاتر شهر بفروشد، شاید باعث نگرانی کارگردان شود. باید به کارگردان اعتماد کرد و اختیار نحوه فروش بلیت نمایش را به گروه و کارگردان داد.

دردسر پراکنده بودن فروش آنلاین بلیت‌ها

این مدیر تئاتری یکی از معضلات فروش بلیت از طریق سایت‌های خصوصی را تقسیم شدن فروش بلیت نمایش دانست و توضیح داد: وقتی فروش بلیت از طریق سایت‌های مختلف انجام شود، فروش نمایش در چند جا تقسیم می‌شود در حالیکه جمع شدن این فروش در یک جا، باعث راحت‌تر و زودتر پرداخت شدن مبلغ فروش به گروه می‌شود. انجمن هنرهای نمایشی سریعترین پرداخت مبلغ فروش گیشه دارد ولی وقتی پول فروش در سایت‌های مختلف تقسیم شده باشد، تجمیع این مبالغ و پرداخت آن‌ها زمان‌بر خواهد بود.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی ایران در پایان سخنان خود تصریح کرد: این گیشه‌ و سایت‌های فروش بلیت نیستند که فروش یک اثر نمایشی را تضمین می‌کنند و باعث جذب مخاطب می‌شوند، بلکه این کیفیت و خوب بودن یک اثر نمایشی است که باعث فروش نمایش می‌شود.
کد مطلب: 39388
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *