۰
پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۱

در رفع مشکلات فقط چشم به دولت ندوزیم، ببینیم خودمان چه کرده‌ایم

رییس جمهور صبح امروز در دومین روز سفر استانی خود به استان لرستان در دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان این استان گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور بزرگ و تاثیرگذار در منطقه و جهان است.
در رفع مشکلات فقط چشم به دولت ندوزیم، ببینیم خودمان چه کرده‌ایم
رییس جمهور صبح امروز در دومین روز سفر استانی خود به استان لرستان در دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان این استان گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور بزرگ و تاثیرگذار در منطقه و جهان است.

 حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی با اشاره به سخنان مطرح شده از سوی علما، ایثارگران و برگزیدگانی که در این جلسه سخنرانی کردند، اظهار کرد: البته جای سخنرانی یک خانم خالی بود. معمولا ما وقتی در جمع فرهیختگان حضور پیدا می‌کنیم یکی از خانم‌ها نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود می‌پردازد؛ ولی امروز این اتفاق نیفتاد. به هر حال نیمی از جمعیت کشور ما خانم‌ها هستند. امروز در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، عرصه‌های مدیریتی و در جاهای مختلف الحمدلله خانم‌های ما حضوری فعال دارند.

وی با بیان این‌که «ما الگوهای بزرگی مانند حضرت زهرا(س) و زینب کبری(س) داریم» گفت: این بزرگان هم برای زنان و هم برای مردان ما الگو هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من وقتی به حوزه علمیه قم رفتم اولین استادم از لرستان بود و در پایان سطح هم آخرین استادم از دیار لرستان بود.

رییس‌جمهور با اشاره به پرورش علمای بزرگی در استان لرستان گفت: مرحوم آیت‌الله بروجردی صاحب سبک در فقه، رجال و همچنین اداره حوزه و سیاست حوزه بودند و ایشان شخصیتی بودند که توانستند تقریب بین مذاهب اسلامی را ایجاد کنند و از عناصری که موثر بودند که ایشان به قم بیایند، مرحوم امام خمینی(ره) بود. امام در این زمینه مصر و مقدم بودند.

وی همچنین به علمای دیگر این استان از جمله مرحوم آیت‌الله طاهری اشاره کرد و گفت: لرستان سرزمین علم، ادب و فرهیختگی است و من در حیرت هستم که این استان با این همه استعداد در زمینه‌های مختلف از جمله استعداد کشاورزی این همه آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری و طبیعی و دیگر استعدادها و توانمندی‌ها در آن نرخ بیکاری بالاست. اشکال این است که ما چشم به دولت دوخته‌ایم و می‌گوییم دولت بیاید این مشکل را برطرف کند و این کار را انجام دهد. باید بگوییم خودمان چه کار کرده‌ایم و باید چه بکنیم. باید خودمان را باور کنیم.

وی با بیان این‌که «علما و اندیشمندان حوزه بار ترویج دین و علم را بر عهده دارند»، ادامه داد: روحانیت همیشه مرجع مردم بوده است و مردم مسائل خودرا با کمک علما حل می‌کردند و این نعمت بزرگی است که خداوند به روحانیت داده است. روحانیت محبوبیت خود را از ائمه اطهار علیه‌السلام و پیامبر اسلام (ص) گرفته است. همه افتخار ما این است که مروج و مبین قرآن مجید و سیره پیامبر اسلام و ائمه اطهار باشیم. روحانیت جایگاه بسیار بلندی دارد و اگر گفته می‌شود که در استان لرستان آسیب‌های اجتماعی زیاد است، باید برویم در خانه روحانیت و بپرسیم چرا؟

رییس‌جمهور ادامه داد: امام جمعه محترم خرم‌آباد گفتند که استان لرستان هزار طلبه دارد. با این میزان حضور عالم دینی، دانشجوی دینی و مدرس، این بار رسالت و مسئولیت بر دوش آن‌هاست و این سوال هست که چرا باید آسیب‌های اجتماعی و مشکلات زیاد باشد. این مسائل بر دوش روحانیت است. البته این به این معنا نیست که دولت وظیفه‌ای ندارد. دولت نیز وظایفی دارد و باید به آن عمل کند ولی اساس کار شما هستید و دولت خادم مردم است.

وی با بیان این‌که «دولت مجری است و باید قانون را پیاده کند و وظایفی دارد که باید به آن عمل کند» گفت:‌ اما اساس وظیفه بر دوش همه ماست بخصوص فرهیختگان و شما باید توجه داشته باشید که بار مسئولیت شما از مردم عادی سنگین‌تر است. من از شما درخواست می‌کنم که بیشتر به صحنه بیایید و بررسی کنید که مشکلات مردم را چگونه می‌توان حل کرد.

وی با بیان این‌که «استعداد در این استان وجود دارد و از طرف دیگر تعداد صاحب‌نظران، فرهیختگان و علما در این استان بالاست» گفت: همان‌طور که اشاره کردم این عزیزان باید احساس کنند که بار سنگین‌تری از مسئولیت بر دوش دارند. برای معنویت و اخلاق جامعه بار مسئولیت بر دوش علماست و این بار بسیار سخت و سنگینی است. آن‌ها مرزبان و مرزدار هستند. مرزدار و مرزبان مرزهای فرهنگی، اخلاقی، دینی و انقلابی جامعه هستند.

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که «امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور بزرگ و تاثیرگذار در منطقه و جهان است» گفت: ایثارگران، خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، آزادگان بار بسیار سنگینی بر دوش دارند. این عزیزان در صحنه‌های مختلف انقلاب بخصوص در دفاع مقدس نقش‌های بزرگی را ایفا کرده‌اند و می‌دانستند چه راهی را انتخاب کرده‌اند. در واقع با آگاهی راه سختی را در پیش گرفته‌اند و با این فداکاری‌ها و ایثارگری‌ها کشور را در برابر تهاجم بیگانه حفظ کردند.

وی ادامه داد: دنیا در پشت متجاوزان قرار داشت و این ملت با بزرگواری و با کمک امام(ره) خود در برابر تهاجم بیگانگان ایستادند و مقاومت کردند. ما یک ملت تنها بودیم و با یک امامی که چون کوه ایستاده بود با دنیایی از عشق، ایمان و فداکاری و چه کار بزرگی را این ملت خلق کردند و چه حماسه‌ای را به وجود آوردند و هیچ‌گاه مردم ما خسته نشدند و در برابر دشمن سر تسلیم و تعظیم فرود نیاوردند.

وی خاطرنشان کرد: ما همه از جمله دولت وامدار خانواده ایثارگران هستیم البته علاوه بر وامدار بودن شرمسار آن‌ها نیز هستیم که نمی‌توانیم همه امکانات و خدمات لازم را که حق آن‌هاست به آن‌ها اعطا کنیم.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «ان‌شاءالله ما از مشکلاتی که اکنون در کشور وجود دارد عبور می‌کنیم» گفت: یک سری مسائل دست به دست هم داد و مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد. البته من نمی‌خواهم به تاریخچه ایجاد این مشکلات اشاره کنم ولی ما باید از این مشکلات عبور کنیم. بار سنگینی به دوش داریم و باید این بار را به مقصد برسانیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که «در خرم‌آباد باید یک هتل و فرودگاه مناسب وجود داشته باشد» گفت: این‌ها همه حلقه اتصال هستند تا فرودگاه و هتل خوبی وجود نداشته باشد نمی‌توان کارآفرینان را از سراسر کشور و یا خارج از کشور دعوت کرد تا بیایند و در این منطقه حضور داشته باشند. حلقه اتصال یک فرودگاه مجهز و یک هتل مناسب است و این آغاز راه است. البته در هر دو مورد کارهایی در حال انجام است دولت تاکید دارد هتل نیمه‌کاره‌ای که در خرم‌آباد وجود دارد هرچه زودتر تکمیل شود و قول داده شده که هتل دیگری در خرم‌آباد طراحی شود و استاندار پیگیر این موضوع است. البته استان لرستان باید ده‌ها هتل مناسب داشته باشد.

وی گفت: وقتی صحبت از پروژه‌های عمرانی می‌کنیم باید خودمان آن را انجام دهیم و کارآفرینان را جذب کنیم و همه دست به دست هم بدهیم و دولت نیز باید کمک کند مقدمات لازم را فراهم کند.

روحانی با بیان این‌که «اولین مسئله در استان لرستان مسئله بیکاری است که این مسئله رنج‌آور و نگران کننده است» گفت: یک راه حل آن دادن وام‌های زودبازده است که این خود باعث می‌شود که یک عده بیکار تبدیل به بیکار بدهکار شوند. راه حل اشتغال این است که زمینه لازم در صنعت، کشاورزی و خدمات فراهم شود تا مردم در این عرصه‌ها حضور پیدا کنند.البته بخشی از پروژه‌ها را نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که بر عهده کارآفرینان باشد و باید خود دولت کمک کند و زمینه لازم را فراهم کند. بمانند ساخت سد و یا احداث پتروشیمی که خوراک لازم برای پتروشیمی را دولت باید فراهم کند.

وی در همین راستا ادامه داد: دولت در زمینه گاز قدم‌های خوبی برداشته و ان‌شاءالله زمستان امسال ما افزایش تولید گاز خواهیم داشت بین سه تا چهار سال منابع گازی که باید به مدار بیایند، فعال می‌شوند و این اتفاق می‌افتد و آن موقع دست ما برای خیلی از کارها از جمله بحث پتروشیمی باز می‌شود. البته خود پتروشیمی اشتغال محدودی را ایجاد می‌کند اما صنایع پایین‌دستی آن زمینه‌ساز ایجاد اشتغال است و ان‌شاءالله یک شهرک صنعتی پتروشیمی در ارتباط باصنایع پایین‌دستی آن در این استان ایجاد می‌شود که این خود اشتغال فراوانی را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: ما یک سری افراد تحصیل کرده در استان لرستان داریم که در رشته‌هایی درس خوانده‌اند که برای آن رشته‌ها در استان شغل نیست و برای رشته‌های دیگر شغل هست ولی آن‌هاتخصص ندارند. باید یک برنامه‌ریزی دقیق بین بازار کار و دانشگاه انجام شود. البته ما وزارت کارو تعاون را مامور کرده‌ایم که در این استان یک فعالیتی را برای دادن مهارت به افراد تحصیل کرده ایجاد کند به نحوی که افراد بتوانند در استان یا استان‌های همجوار کار کنند.

روحانی با بیان این‌که «ظرف امسال و سال آینده این دولت در حد توان قدم‌هایی را برای پیشرفت و حل مشکلات این استان برمی‌دارد از جمله در بحث ساخت جاده‌ها، فرودگاه، سد و اصلاح آبیاری» ادامه داد: البته من از شما فرهیختگان تقاضا می‌کنم که شما در این زمینه بار مسئولیت را بر دوشت خود احساس کنید و فکر نکنید که توسعه کشور را فقط دولت باید انجام دهد. دولت نیز باید سهم خود را انجام دهد. اما باید بار اصلی را مردم به دوش بگیرند و دولت تسهیلات و مقدمات لازم را فراهم کند.

در این جلسه پیش از صحبت‌های رییس جمهور ۵ نفر به نمایندگی از علما، ایثارگران و برگزیدگان استان به ایراد سخنرانی پرداختند که در بین این ۵ نفر هیچ خانمی حضور نداشت که این با انتقاد رییس جمهور نیز همراه بود.

ریس‌جمهور پس از پایان این برنامه با حضور در استانداری لرستان در جلسه شورای اداری این استان حضور پیدا خواهد کرد.
کد مطلب: 39417
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *