۰
شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۳

جمعیت ایران با این وضعیت رشد نمی‌کند!

امروز با چهار میلیون تومان نمی‌توان‌ در جامعه‌ هیچ کاری ‌انجام داد؛ نه می‌توان مسکن تهیه کرد و نه امکان سرمایه‌گذاری با این مبلغ ناچیز وجود دارد و حتی دولت نمی‌تواند همین مبلغ را هم که قرار بود ‌در قالب وام ازدواج به جوانان بدهد، پرداخت کند. هم‌اکنون جوان ما با چه امیدی می‌تواند تشکیل زندگی بدهد؟
جمعیت ایران با این وضعیت رشد نمی‌کند!
مسأله افزایش و کاهش جمعیت پس از انقلاب و حتی پیش از آن، یکی از چالش‌های مهم کنترل جمعیتی کشور بوده و البته بعد این مسأله در زمان جنگ تحمیلی مدتی به حالت تعلیق در‌آمد و کارهایی که در آن زمان برای کاهش جمعیت انجام شده بود، به طور کل‌ مسکوت ماند.

 پس ‌از جنگ و در دوران سازندگی، بار دیگر سیاست کنترل جمعیت با رویکرد کاهش جمعیت و شعار دو بچه کافی است، شروع به کار کرد و ‌توانست تا اندازه‌ای در این زمینه موفق شود؛ اما افزایش جمعیت یکباره در دهه ۶۰ و اویل ۷۰ و کنترل و کاهش رو به رشد جمعیت پس از آن، باعث بروز مشکلاتی در کشور شد.

هم‌اکنون جمعیت دهه‌های ۶۰ و ۷۰ ـ که به ‌جوانی و میانسالی رسیده‌اند ـ‌ وارد بازار کار شده‌اند، ولی به دلیل کمبود زیرساخت‌های ممکن برای چنین جمعیتی،‌‌ به در‌های بسته خورده‌اند. از سوی دیگر، سیاست‌های کنترل جمعیت که در سال‌های گذشته شروع شده بود، جمعیت ایران را در معرض کاهش قرار داده و به این ترتیب، مجموعه این عوامل باعث شده هم‌اکنون کشور‌ روند رو به رشدی نداشته باشد و برعکس رو به کاهش گذارد. به همین دلیل، رهبر انقلاب بروز این عامل را‌ به مسئولان کشور هشدار داد و خواستار اعمال سیاست‌هایی برای افزایش جمعیت کشور شد.

بنا بر این گزارش، نهادهای حکومتی از جمله مجلس و دولت از زمان ابلاغ این دستور، دست به کار شده‌‌ و در فکر راهکار‌ برای ترغیب جوانان در راستای افزایش جمعیت کشور هستند؛ اما گویا تا کنون ‌نتوانسته‌اند به راهکار مشخصی دست یابند!

دکتر رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ‌در خصوص این موضوع در گفت و گو با تابناک، گفت: با وجود تلاش مجلس و دولت و به رغم تبلیغات گسترده در این زمینه، هنوز جمعیت کشور رو به کاهش است و هیچ یک از کارهای انجام شده تأثیری بر رشد جمعیت نداشته ‌و جمعیت همچنان رو به کاهش است.

این نماینده مجلس، دلیل بی توجهی به مردم به این موضوع را این گونه یادآور شد‌: متأسفانه تا کنون کار درخوری در این باره نشده و جوانان امروز با مشکلا عدیده‌ای در جامعه روبه‌رو هستند. مشکل مسکن جوانان و اشتغال عمده دلیل ترس جوانان برای تشکیل زندگی و فرزند‌آوری است.

وی افزود: امروز در کشور ما بر خلاف جوامع پیشرفته، امید به زندگی در بین جوانان بسیار کم شده و جوانان ما به آینده امیدوار نیستند. در کشور ما امنیت شغلی وجود ندارد و نرخ تورم هر روز تغییر پیدا می‌کند و بازار ثبات کافی ‌ندارد.

وی گفت: امروز با چهار میلیون تومان نمی‌توان‌ در جامعه‌ هیچ کاری ‌انجام داد؛ نه می‌توان مسکن تهیه کرد و نه امکان سرمایه‌گذاری با این مبلغ ناچیز وجود دارد و حتی دولت نمی‌تواند همین مبلغ را هم که قرار بود ‌در قالب وام ازدواج به جوانان بدهد، پرداخت کند. هم‌اکنون جوان ما با چه امیدی می‌تواند تشکیل زندگی بدهد؟

وی همچنین ادامه داد: برای اینکه سیاست‌های افزایش جمعیت در کشور جواب بدهد و کشور از این سقوط به پیری نجات یابد، باید مشارکت گسترده‌ای در میان نهاد‌های مختلف صورت گیرد. اینها همه در حالی است که وزارت ورزش و جوانان که مهم ترین وظیفه را در این زمینه بر عهده دارد، بخش جوانان را به کل تعطیل کرده است!

آنچه مسلم است، اینکه جمعیت کشور رو به پیری است و با اوضاع کنونی که در بخش اشتغال و عدم امنیت شغلی وجود دارد، جوانان ‌برای افزایش جمعیت نا امید شده‌اند، امروز باید همه دست‌اندرکاران و مسئولان کشور به فکر راهکاری برای کنترل تورم و همچنین فراهم آ‌وردن زمینه‌ای برای تأمین شغل مناسب و تهیه مسکن برای جوانان باشند تا این مشکل پیش از آنکه به جایی برسد که قابل حل نباشد، مرتفع شود.
کد مطلب: 39458
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *