۰
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۷
قضا در هفته ای که گذشت؛

آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی / مهدی هاشمی محاکمه می شود

تکذیب شایعه آزادی بابک زنجانی، اعلام مهمترین پرونده های قوه قضائیه، اعلام زمان محاکمه مهدی هاشمی و تخلف ایرانسل در واگذاری سهام از مهمترین اخبار قضایی این هفته بود.
آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی / مهدی هاشمی محاکمه می شود
دادستان تهران، معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه ، سخنگوی قوه قضائیه و دبیر ستادحقوق بشر قوه قضائیه چهره های خبرساز قضایی در این هفته بودند.

تکذیب آزادی بابک زنجانی

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران: هیچ تغییری در وضعیت بابک زنجانی ایجاد نشده و وی همچنان در زندان است. شایعه آزادی متهم و مشاهده او در فرودگاه مهرآباد صحت ندارد.

مهمترین پرونده های قضایی

حجت الاسلام حمید شهریاری، معاون آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه: سرقت موجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، مطالبه طلب، طلاق توافقی و مطالبه مهریه بیشترین آمار پرونده در دستگاه قضائی در سال گذشته را در حوزه های کیفری و مدنی به خود اختصاص داده بودند. ظام فیلترینگ در بسیاری از کشورهای دنیا استفاده می‌شود و در ایران نیز در این زمینه بین دولت و قوه قضاییه هماهنگی کامل دیده می‌شود. بنده از رئیس‌جمهور و وزیر ارتباطات شنیده‌ام که هیچ کس با توسعه فساد و فحشا در فضای مجازی موافق نیست.

زمان محاکمه مهدی هاشمی

حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه دوشنبه در شصت و چهارمین نشست خود با خبرنگاران به تشریح آخرین وضعیت پرونده های قضایی پرداخت که مهمترین نکات این پرونده به شرح ذیل است:

* در پرونده بابک زنجانی به غیر از متهم اصلی ۴ نفر دیگر از جمله تعداد از مدیران بانک ملت و مسکن، بانک مرکزی و مدیران نفت به همراه تعدادی از مدیران قبلی بازداشت یا از آنها تحقیق شده است. برای تعدادی از متهمان قرار صادر که با تامین قرار وثیقه مناسب آزاد هستند.برخی از افراد به عنوان مطلع احضار و به تعداد دیگری نیز هنوز تفهیم اتهام نشده است.سه دسته برای پرداخت بدهی بابک زنجانی و برداشتن اموالش اعلام آمادگی کردند. افرادی از داخل و خارج با ارسال پیغام مدعی شدند حاضرند بدهی بابک زنجانی را بپردازند و اموالش را به جای بدهی بردارند.

* تعداد دیگری از متهمان فراری فتنه سال ۸۸ به صورت غیابی محاکمه شده و حکم مجازاتشان آگهی شده است که پرونده با تایید حکم به اجرای احکام می رود. حکم تعداد دیگری از متهمان نیز در مرحله آگهی است. طی روزهای گذشته نیز دو سه نفر دیگر از متهمان ممنوع الخروج شدند.دو نفر از متهمان فتنه که به خارج از کشور رفته بودند نیز پس از بازگشت به ایران بازداشت شده که یکی از آنها با قرار قانونی آزاد شد. پرونده این دو نفر نیز به دادگاه فرستاده شده است.یکی از متهمان مرتبط با فتنه و اتهامات دیگر نیز که به تازگی پس از بازگشت به ایران بازداشت شد . سه نفر از محکومان نیز که در زندان بودند پس از آزادی دوباره اقدامات مجرمانه ای را انجام داده و تحت تعقیب قرار گرفتند.

* قاضی سراج در این پرونده نقص اعلام کرد که برای رفع نقص پرونده به دادسرا ارسال شد پس از اینکه ایشان به سازمان بارسی منتقل شد پرونده تحویل شعبه دیگری شد و اوایل مردادماه پرونده این فرد در دادگاه انقلاب رسیدگی می شود.

تخلف ایرانسل در واگذاری سهام

معاونت نظارت و بازرسي امور اقتصادي سازمان بازرسي كل كشور: شركت ايرانسل بايد در انطباق با شرايط و روال مورد تاييد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به ميزان ۲۱% كل سهام دارنده پروانه را طي ۳ سال از تاريخ لازم الاجرا شدن پروانه فعاليت از طريق بورس عرضه عمومي کند.سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در خصوص واگذاري ۲۱درصد سهام شركت خدمات ارتباطي ايرانسل بر خلاف مفاد ماده ۱۸ و ۱۹ پروانه آن شركت، با گذشت بيش از ۵ سال از سررسيد تعهد مذكور تاكنون اقدام بايسته‌اي جهت تعيين تكليف موضوع در انطباق با قوانين و مقررات مربوطه يا حداقل جريمه آن شركت بابت نقض تعهدات به عمل نياورده است. سازمان بازرسي كل كشور از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي خواست با قيد فوريت اپراتور را مكلف به ايفاي تعهدات مندرج در پروانه کند. همچنين به واسطه عدم واگذاري ۲۱ درصد سهام كه بايد از روز سی آبان ماه ۸۷ به بورس واگذار مي‌شد نسبت به تعيين جريمه متناسب با تعداد سال‌هاي مالي و حجم نقض تعهدات پروانه‌اي اپراتور از سال ۱۳۸۷ تا كنون اقدام لازم معمول و سعي در وصول آن کند.

احمدشهید حرفه ای نیست

محمدجواد لاریجانی،دبیرستاد حقوق بشر قوه قضاییه :تعیین گزارشگر ویژه برای ایران با توجه به همکاری خوب کشورمان اقدامی تبعیض آمیز است. البته سیاست کلی ما این است که موضوع حقوق بشر با گفتگو پیشرفت می کند آن هم بدون پیش شرط و کاملا متقارن و آنگاه در این گفتگوها است که غرب می تواند تجربه بزرگ سیاسی، مدنی ما را درک کند. گزارشگر تعیین شده نخست، حرفه ای نیست و روش کاری او در چارچوب وظایف تعیین شده برای وظیفه داران سازمان ملل نمی گنجد. دوم اینکه او از همان روزهای اول با حضور در رسانه های مختلف شروع به تبلیغات علیه ایران کرد. سوم اینکه علیه ایران جو‌سازی می‌کند و اطلاع‌رسانی عمومی کرده که تسهیلات برای هرکسی که می‌خواهد علیه ایران در برخی از کشورهای اروپایی گزارش دهد فراهم است. چهارم اینکه از تروریست های تابلو دار که دستشان به خون ملت ایران آغشته است دفاع می کند و پنجم اینکه به اسلام و فرهنگ دینی ما توهین می کند و در موضع صدور فتوا در خصوص مسائل دینی می نشیند.

اختصاص شعبه‌ای برای رسیدگی به جرایم قاچاق کالا و ارز

رئیس قوه قضاییه طی بخشنامه‌ای اختیار اختصاص شعبه و یا شعبی را برای رسیدگی به جرایم قاچاق کالا و ارز به رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور تفویض کرد.
کد مطلب: 39642
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *