۰
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۸
محیط زیست در هفته ای که گذشت؛

پیش بینی تابستان بسیار گرم / تغییر مدل آلودگی هوای پایتخت

پیش بینی تابستان بسیار گرم در سال جاری، غبار آلود شدن هوای پایتخت و رسیدن شاخص ها به مرز اضطرار، اعلام تغییر مدل آلوذگی هوای پایتخت و هجوم ریزگردها با منشا داخلی، اعلام وضعیت شناگاههای استان های شمالی در سال جاری، انتقاد از همکاری مدیریت بحران در اطفا آتش سوز های بی سابقه جنگل در استان فارس، انتقاد از همکاری وزارت صنایع برای ارتقای ضریب حفاظتی جنگل ابر و مرگ یک پلنگ دیگر در کشور از مهمترین اخبار محیط زیست در این هفته بود.
پیش بینی تابستان بسیار گرم / تغییر مدل آلودگی هوای پایتخت
در این هفته حوزه محیط زیست در این هفته شاهد رویدادها و اخبار زیادی بود که مهمترین آنها را در گزارش پایان هفته مرور می کنیم.

۴۵ مورد آتش سوزی جنگل در مراتع فارس طی سه ماه گذشته/ مدیریت بحران با محیط زیست همکاری نمی کند

در اولین روز از هفته جاری مدیر کل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه طی سه ماه گذشته به شکل بی سابقه ای ۴۵ مورد آتش سوزی در جنگلها و مراتع تحت مدیریت محیط زیست استان فارس رخ داده گفت: متاسفانه مدریت بحران هیچگونه همکاری با محیط زیست برای اطفاء حریق نداشت.
محمد حسین ابراهیمی کارنامی با بیان این مطلب افزود: در سال جاری از فروردین ماه شاهد وقوع حریق در سطح استان هستیم و تاکنون ۴۵ مورد آتش سوزی در ۱۱ منطقه تحت مدیریت محیط زیست و ۱۸ منطقه شکار ممنوع رخ داده است.
وی با بیان اینکه کل مساحت جنگل ها و مراتع تحت مدیریت محیط زیست در استان فارس معادل ۲.۲ میلیون هکتار است اظهار داشت: مساحت حریق های رخ داده در این مناطق طی سه ماه گذشته معادل هزار و ۳۰۰ هکتار بوده است.
مدیر کل محیط زیست استان فارس با بیان اینکه خسارتی که تخریب ناشی از این آتش سوزی ها در پوشش گیاهی مناطق تحت مدیریت محیط زیست فارس به بار آورده حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که البته این میزان خسارت ناشی از ارزش فرآورده های اصلی و فرعی جنگل ها و مراتع بوده و سایر کارکردهای این منابع که در حفظ آب و خاک تنوع زیستی، تولید اکسیژن و جذب دی اکسید کربن موثر است در این خسارت ها لحاظ نشده است.

کاهش چشمگیر آلودگی شناگاههای گلستان / تصفیه ۱۰۰ در صد فاضلاب خانگی شهر های ساحلی

در این روز مدیرکل محیط زیست استان گلستان از کاهش چشمگیر آلودگی شناگاههای این ستان نسبت به سال گذشته خبر داد.
اسماعیل مهاجر با بیان این مطلب افزود: بر اساس آزمایش های فصلی و ماهانه ای که در آبهای ساحلی استان گلستان انجام می شود میزان آلودگی این آبها در سال جاری نسبت به سال گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه در سال جاری تصفیه خانه فاضلاب خانگی بندر ترکمن، بندر گز و کرد کوی با ظرفیت ۱۰۰ درصد راه اندازی شده اظهار داشت: تصفیه خانه فاضلاب خانگی دیگر شهر های ساحلی استان نیز با ظرفیت ۱۰۰ درصد تکمیل شده است.

تعیین استاندارد آلایندگی در شناگاههای گیلان / برای سلامت شناگران دریای خزر استاندارد نداریم

روز یکشنبه مدیر کل محیط زیست استان گیلان با بیان اینکه هیچ استانداردی برای سلامت شناگران در دریای خزر نداریم، گفت: محیط زیست با همکاری دانشگاه گیلان و با نظارت وزارت بهداشت به زودی این استانداردها را تعیین می کنند.
محمدرضا برجی با بیان این مطلب افزود: بر اساس نمونه برداری هایی که در سه ماهه نخست سال جاری انجام شده هیچیک از شناگاههای استان، آلودگی خارج از حد استاندارد ندارند.
به گفته وی، البته اصل آلودگی در ماههای تیر و مرداد بروز می یابد و باید پس از پایش و نمونه برداری در این دو ماه اعلام نظر قطعی در خصوص آلودگی شناگاههای استان گیلان کرد.
برجی در پاسخ به اینکه نقاط خاصی که محیط زیست مانند سالهای گذشته مشخص کرده باشد که آلودگی کمتری دارند در سال جاری مشخص نشده، گفت: هنوز هیچ استانداردی در خصوص حد استاندارد آلودگی دریا برای شناگران نداریم و تمام استانداردهایی که مطرح می شوند استاندارد مجاز برای میزان آلاینده ها در آب های سطحی است ولی استاندارد مشخصی برای شناگران را بایستی وزات بهداشت تعیین کند که هرگز چنین استانداردی نداشته ایم.

کشتار حیات وحش توسط باندهای تجاری/ کشف ۴۶ لاشه از دو منزل مسکونی

در این روز اعلام شد جمعیت آهو در پناهگاه حیات وحش شیر احمد که یکی از مهمترین زیستگاههای این گونه ارزشمند است در حالی نسبت به سال گذشته به کمتر از نصف کاهش یافته که باندهای کشتار و فروش گوشت حیات وحش در استان خراسان رضوی به صورت گسترده فعالیت کرده و در آخرین مورد ۴۵ لاشه از دو منزل مسکونی در این استان کشف شده است.
البته سیر نزولی و بعضا نابودی کامل برخی گونه های شاخص خراسان رضوی مربوط به شیراحمد و حیدری نبوده و وضعیت سایر زیستگاه های این استان نیز مشابه دو مورد مذکور بوده و بعضا وضعیت وخیم تری نیز به لحاظ جمعیت حیات وحش دارند.
با نگاهی به دو پرونده کشتار در خردادماه ۱۳۹۳ و بهمن ماه ۱۳۹۲ که بطور حتم تنها گوشه ای از رخدادهای در حال وقوع در این زمینه است می توان تا حد زیادی به دلیل اصلی کاهش شدید جمعیت گونه های جانوری به خصوص چهارپایان علفخوار در زیستگاه های تحت مدیریت و مناطق آزاد استان خراسان رضوی پی برد.

مرگ یک پلنگ دیگر در سال جاری / معامله صوری شکارچیان غیرمجاز را به دام انداخت

روز دوشنبه فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور از دستگیری ۲ شکارچی غیرمجاز حین فروش پوست پلنگ در منطقه پرور، ۶۰ کیلومتری شمال سمنان-مهدیشهر- خبر داد.
سرهنگ حمید رضا خیلدار گفت: ماموران یگان حفاظت استان سمنان پس از اطلاع از فروش پوست پلنگ در معامله‌ای صوری فروشندگان را به دام انداخت.
وی ادامه داد: ماموران یگان استان در قالب خریدار همراه با پول و چک برای خرید پوست پلنگ در محل حاضر شده و در حین خرید دو شکارچی غیر مجاز را دستگیر کردند.

تابستان بسیار گرمی پیش رو داریم/ ثبت گرمای ۴ درجه بالاتر از میانگین در بهار ۹۳

در این روز رئیس مرکز ملی هشدار و پایش خشکسالی هواشناسی با بیان اینکه بهار ۹۳ برخی نقاط کشور ۴ درجه نسبت به میانگین بلند مدت گرمتر بودند گفت: پیش بینی می شود تابستان امسال بیشتر استان های کشور افزایش دمایی برابر ۱.۵ درجه داشته باشند و تابستان بسیار گرمی پیش رو داشته باشیم.
شاهرخ فاتح اظهار داشت: در سه ماهه تابستان ۹۳ بخش های عمده ای از کشور شامل آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، قم، لرستان، خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال بختیاری، اصفهان، فارس و بخش هایی از آذربایجان غربی، یزد، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان افزایش دمایی بیشتر از ۱.۵ درجه سانتی گراد نسبت به میانگین بلند مدت خواهند داشت.
رئیس مرکز ملی هشدار و پایش خشکسالی هواشناسی تصریح کرد: بقیه مناطق کشور در تابستان ۹۳ بین ۰.۵ تا ۱.۵ درجه افزایش دما خواهند داشت بنابراین پیش بینی می شود تابستان بسیار گرمی در بیشتر نقاط کشور داشته باشیم.

پایتخت غبارآلود شد

در ساعات عصر گاهی دوشنبه گرد و خاک آسمان تهران را غبار آلود کردکه این وضعیت تا دو ساعت با سرعتی حدود ۱۲ متر بر ثانیه ادامه داشت.
وزش باد با سرعت کم میدان دید را تا ۵۰۰ متر کاهش داد، جنوب غربی تهران منشا این گرد و غبار عنوان شد و گرد و خاک در محمدشهر استان البرز نیز دیده شده است.

هوای پایتخت در آستانه اضطرار

روز سه شنبه پس از غبار آلود شدن هوای پایتخت در دوشنبه شب هوای پایتخت با قرار گرفتن شاخص ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون روی عدد ۱۹۰ در آستانه شرایط اضطرار قرار گرفت.
دکتر وحید حسینی مدیرکل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این باره گفت: این شاخص روز گذشته روی عدد ۹۶ قرار داشت و امروز با حدود ۱۰۰ واحد افزایش نسبت به دیروز روی عدد ۱۹۰ قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون نیز با قرار گرفتن این شاخص روی عدد ۱۸۶ در شرایط هشدار است.

تغییر مدل آلودگی هوای پایتخت/ هشدار نسبت به هجوم ریزگردها با منشا داخلی

در این روز اگرچه معاون انسانی سازمان محیط زیست علت غبار آلودگی شدید پایتخت در دوشنبه شب را معادن شن و ماسه واقع در جنوب غرب تهران عنوان کرد اما رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه مدل آلودگی هوای پایتخت تغییر کرده گفت: در سال جاری ریزگردها ی ناشی از بیابانهای اطراف تهران موجب بحرانی شدن هوا شده اند.
دکترعلی محمد شاعری با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر مدل آلودگی هوا در کل کشور و به ویژه در پایتخت تغییر کرده است. در گذشته علت اصلی آلودگی هوا گازهای آلاینده مانند منوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ازن بودند اما با اقدامات انجام شده در زمینه بهبود کیفیت سوخت، کیفیت خودروها، وضعیت صنایع معادن، خدمات تولیدی، جایگزینی سی ان جی به جای بنزین، جایگزینی خودروهای فرسوده و همچنین بهبود رفتارهای اجتماعی مردم در حال حاضر این آلاینده ها به شدت کاهش یافته و در حد سالم و پاک قرار دارند.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اظهار داشت: از سال ۸۸ عوامل دیگری موجب قرار گرفتن هوای بسیاری از استانهای کشور در شرایط ناسالم شد که با عنوان ریزگردهای عربی و یا مهمانان ناخوانده معرفی شدند.
وی افزود: . اما اخیراً پدیده جدیدی در کشور و به ویژه در پایتخت موجب آلودگی هوا می شود که طوفان ۱۲۰ متر بر ثانیه ای یکماه پیش و همچنین سونامی گرد و غبار شب گذشته در تهران گواه آن است. علت این طوفانها که تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری پایتخت را درنوردیده و سازمان هواشناسی هم در پیش بینی آن ناتوان بوده مدل جدیدی آلودگی هوا با منشاء داخلی است.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان این که آلودگی هوای تهران با منشاء ریزدگردهای داخلی به مراتب خطرناک تر از ریزگردهای عربی است، گفت: چرا که فاصله کانونهای ریزگرد در حال حاضر با مراکز جمعیتی کمتر است و فاصله منشاء تا مقصد ریزگردها بسیار کوتاه بوده و می تواند به صورت مستمر شهرهایی مانند تهران را تحت تاثیر قرار دهد.



تشکیل جلسه اضطرار آلودگی هوا

روز چهارشنبه به علت تداوم غبار آلودگی در پایتخت کمیته مواقع اضطرار جهت بررسی و تصمیم گیری درباره پدیده گرد و غبار و افزایش غلظت ذرات معلق در هوای تهران تشکیل جلسه داد.
محمد هادی حیدر زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: مهمترین دلیل این گرد و غبار همزمان شدن بادهای غربی و شرقی در استان تهران بوده و نشست زمین و نیز خشکسالی کم کم استان تهران را با اکوسیستم بیابانی مواجه کرده است.
حیدر زاده با اشاره به اینکه طبق گزارشات ، هوای تهران امروز و فردا هم با غلظت ذرات معلق همراه خواهد بود اظهار داشت: ولی میزان ذرات معلق به شدت دو روز گذشته نبوده و پیش بینی می گردد این گرد و غبار به طور کلی روز جمعه از هوای تهران خارج شود.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در این جلسه همچنین گفت: سامانه پیش بینی آلودگی هوا با همکاری شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در حال راه اندازی است و پیش بینی می شود در اوایل مهر ماه از این سامانه بهره برداری گردد.حیدر زاده با اشاره به اینکه وجود معادن در استان در ایجاد گرد و غبار هوای تهران تاثیر بسزایی دارد خاطر نشان کرد: موضوع ساماندهی وضعیت معادن شن و ماسه استان در کمیته ای در محل استانداری تهران بررسی و جمع بندی شده و به مراجع مربوطه حتی شورای تامین استان ارجاع خواهد شد.
وی موضوع موازی کاری در اطلاع رسانی پیرامون افزایش غلظت آلاینده ها در چند روز گذشته را مورد تاکید قرار داد و گفت : بمنظور بررسی مستمر وضعیت آلودگی هوا و همچنین اطلاع رسانی صحیح و یکپارچه، مرکز هماهنگی و اطلاع رسانی آلودگی هوا(مهار) با همکاری استانداری در مرکز پایش آلودگی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران کار خود را آغاز خواهد کرد.

عامل گرد و غبار دوشنبه شب پایتخت معادن شن و ماسه نبود

در این روز یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه جهت وزش باد غالب در پایتخت غرب به شرق است گفت: بنابراین با توجه به این که گرد و غبار دوشنبه شب تهران به سمت غرب و در البرز و قزوین دیده شده نمی توان آن را به معادن شن و ماسه موجود در تهران نسبت داد.
بهمن ایزدی با بیان این مطلب افزود: گرد و غبار دوشنبه شب پایتخت منشاء داخلی داشت و این منشاء بیابانهای اطراف تهران به ویژه بیابانهای غرب پایتخت بودند.
به گفته وی این گرد و غبار به تدریج از سمت وردآورد به سوی تهران وارد و ظرف نیم ساعت بر غلظت آن به شدت افزوده شد گفت: در همان زمان طی تماسهایی که با ساکنین مردم کردان و نظرآباد داشتیم آنها نیز شاهد چنین وضعیتی بودند.
این کارشناس محیط زیست در پاسخ به اینکه اما معاون محیط انسانی سازمان محیط زیست اعلام کرده که علت ورود گرد و غبار معادن شن و ماسه موجود در تهران هستند گفت: این معادن همواره در تهران وجود دارند و البته یکی از عوامل ایجاد ذرات معلق در پایتخت همین معادن هستند اما گرد و غبار دوشنبه شب که شرایط آن خاص و فراتر از همیشه تهران بود ناشی از این منشاء نیست چرا که جهت باغ غالب تغییر نکرده و با این حال نمی توان گفت که گرد و غبار از معادن تهران به سمت کرج و کردان رفته است.
وی در پاسخ به اینکه بیابانهای اطراف تهران نیز همواره در اطراف تهران وجود دارند و شرایط هواشناسی در دوشنبه شب نیز شرایط خاصی نبوده و شدت باد ۱۲ متر بر ثانیه یعنی بسیار ملایم بوده چرا در این روز بیابانها که همیشه در اطراف تهران هستند موجب بروز گرد و غباری با این غلظت شدند، تصریح کرد: شدت بادی که در منشاء یعنی حوالی قزوین موجب برداشت و بازکندگی ذرات معلق شد، در آن شب زیاد بود که به تدریج با افت شدت باد به سمت تهران این ذرات نیز به صورت آهسته و تدریجی به سوی کریدور غرب به شرق تهران رانده شده و در آسمان تهران دقایقی معلق بودند.

منشا نامشخص گرد و غبار دوشنبه شب پایتخت

روز چهارشنبه سرپرست دفتر هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست با بیان اینکه هم معادن شن و ماسه و هم بیابانهای اطراف تهران منشاء گرد و غبار دوشنبه شب پایتخت هستند، گفت: هنوز ابزاری برای این که دقیقاً مشخص کنیم منشاء گرد و غبار و ذرات معلق در پایتخت چیست، نداریم.
دکتر یوسف رشیدی ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال جاری بتوان تجهیزاتی برای تصویربرداری ماهواره ای از ذرات معلق و تفکیک عناصر آن فراهم کرد.

جنگل ابر حال خوشی ندارد/ از نگاه تخریبگران و ملاکان تا چرای بی رویه دام

در این روز در حالیکه گزارش هایی مبنی بر خوش نبودن حال و روز جنگل زیبای ابر به دلیل چنبره زدن تخریبگران و ملاکان بر روی آن هر روز به شیوه ای جدید از آتش سوزی و قطع درختان تا چرای دام و ساخت جاده برای نابودی این منطقه بکر منشر شد که مدیرکل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست اعلام کرد وزارت صنایع برای ارتقا ضریب حفاظتی جنگل ابر همکاری نمی کند .

وزارت صنایع برای ارتقا ضریب حفاظتی جنگل ابر همکاری نمی‌کند

مدیرکل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه این سازمان برای ارتقا ضریب حفاظتی جنگل ابر نیازمند تأیید وزارت صنایع و معادن است گفت: اما این وزارتخانه همکاری نمی کند.
دکتر فرهنگ قصریانی با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر جنگل ابر جزء مناطق چهار گانه تحت حفاظت محیط زیست نیست و تحت نظارت سازمان جنگلها و مراتع است بنابراین سازمان محیط زیست نمی تواند به موضوع تخلفات و دخل و تصرف در این منطقه ورود پیدا کند.
به گفته وی، با این حال سازمان محیط زیست در خصوص جاده سازی در این منطقه ارزشمند بارها اعلام موضع کرده و مخالفت خود را اعلام کرده است.
قصریانی اظهار داشت: اما اگر ضریب حفاظتی جنگل ابر ارتقا یابد و این منطقه جزء مناطق چهارگانه تحت حفاظت سازمان محیط زیست شود مخالفت سازمان محیط زیست با اینگونه دخل و تصرفات قانونی می شود و تأ ثیر بیشتری خواهد داشت.
کد مطلب: 39643
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *