۰
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۵

مرور خاطرات کودکی در سینما/ «شهر موش ها» و «الو الو من جوجوام» را دوباره تجربه کنید

آثار دهه 60 و 70 ایرج طهماسب، مرضیه برومند و کامبوزیا پرتوی پرچمداران سینمای کودک و نوجوان، بار دیگر در سالن‌های سینمایی شهر تهران اکران می‌شوند.
مرور خاطرات کودکی در سینما/ «شهر موش ها» و «الو الو من جوجوام» را دوباره تجربه کنید
با آغاز ماه مبارک رمضان و اجرای طرح ویژه ماه مبارک رمضان، سینمای کودک و نوجوان نیز در این طرح دیده شده و بنیاد سینمایی فارابی به صورت فوق العاده ۱۵ فیلم سینمایی و به یادماندنی سینمای کودک و نوجوان را در سانس های ۱۱ صبح در سینماهای تیراژه، آزادی، جی و فرهنگ به نمایش گذاشته است. این طرح با هدف پر نمودن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و فضاسازی برای استقبال از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان اجرا شده است.

فیلم های انتخاب شده از سوی بنیاد سینمایی فارابی برای اکران ویژه کودک و نوجوان، اصولا فیلم هایی هستند که با استقبال بالای کودک و نوجوانان در دهه ۶۰ و ۷۰ همراه بودند. فیلم هایی که خاطرات شیرینی را برای کودکان و نوجوانان دیروز رقم زده اند، خاطراتی که بعد از گذشت سال ها هنوز با به یادآوردن آن‌ها لبخند بر لب های بچه های دیروز می نشانند. البته در این میان فیلم هایی هم حضور دارند که در سال های اخیر ساخته شده‌اند.

«شهر موش ها» تولید سال ۱۳۶۴ به کارگردانی سینمایی محمدعلی طالبی و کارگردانی عروسکی مرضیه برومند است. این فیلم سینمایی برای رده سنی کودکان ساخته شده و عروسک‌های بازیگر آن قبلا در سریال تلویزیونی مدرسه موش‌ها ایفای نقش کرده بودند. برخلاف سریال تلویزیونی مدرسه موش‌ها، بخش بسیاری از این فیلم در فضای باز فیلمبرداری شده است.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است، یک گربه سیاه که موش‌ها به آن می‌ گفتند اسمشو نبر به شهر موش‌ها حمله می ‌کرد. به خاطر همین موش‌ها به یک شهر دیگر می ‌روند. قرار می ‌شود پدرها و مادرها از راه سخت و کوتاه بروند تا شهر را آماده کنند و بچه‌ها هم با معلم و آشپزباشی راه طولانی ‌تر را انتخاب می‌ کنند. فیلم با بودجه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ساخته شد که در سال ۱۳۶۴ بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

ایرج طهماسب، حمید جبلی، فاطمه معتمد آریا، مسعود کرامتی، عادل بزدوده، رحیم دوستی، شاپور پورامین و مریم سعادت از جمله صداپیشگان این فیلم سینمایی بودند.



«یکی بود یکی نبود» فیلمی به کارگردانی ایرج طهماسب و نویسندگی حمید جبلی، ساخته سال ۱۳۷۹ است. فاطمه معتمد آریا، ایرج طهماسب، مجید صالحی، رزیتا غفاری و سیروس گرجستانی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«کلاه قرمزی و سروناز»، به کارگردانی ایرج طهماسب و محصول سال ۱۳۸۱ است. این فیلم پس از فیلم های «کلاه قرمزی و پسرخاله»، «یکی بود یکی نبود» و «دختر شیرینی فروش» چهارمین فیلم بلند ایرج طهماسب در مقام کارگردان است.

«کلاه قرمزی و سروناز» با میانگین بهای بلیط ۵۵۰ تومان موفق شد نزدیک به ۵۵۰ میلیون تومان به عنوان پرفروش ترین فیلم سال هم دست یابد.

«کلاه قرمزی و سروناز» داستان دیگری از ماجراهای کلاه قرمزی شخصیت محبوب عروسکی است که پس از سال ها دوباره روی پرده سینما جان می گیرد. این بار او با آقای مجری زندگی می کند. آخر سال تحصیلی است و کلاه قرمزی بعد از چند سال سرانجام کارنامه قبولی اش را دریافت می کند. عموی کلاه قرمزی به عنوان جایزه برایش دوچرخه ای می خرد که کلاه قرمزی از داشتن آن بسیار خوشحال است، اما به سرقت رفتن دوچرخه ماجراهای دیگری را برای او به وجود می آورد....

ایرج طهماسب، فاطمه معتمد آریا، رضا فیض نوروزی، رضا عطاران، خسرو احمدی، مهدی باطبی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم سینمایی «نصف مال من، نصف مال تو» دومین ساخته وحید نیکخواه آزاد است که در ژانر کودک و نوجوان قرار می گیرد. فیلم داستان مردی را روایت می کند که پنهانی دو زن گرفته است. او بعد از بروز مشکلاتی تصمیم می گیرد این موضوع را فاش کند که فرزندانش مانع این کار می شوند. در این فیلم که در بیست و یکمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدان مورد استقبال قرار گرفت، محمدرضا شریفی نیا، مریلا زارعی، فرهاد آئیش، شقایق فراهانی، شهره لرستانی، مریم امیرجلالی، بهزاد رحیم خانی، نادر سلیمانی، سهیلا گلستانی، ترلان پروانه، آلما اسکویی و رژان آریامنش بازی کرده‌اند.

«فیتیله و ماه پیشونی» فیلمی به کارگردانی آرش معیریان و نویسندگی مهرنوش الفتی ساخته سال ۱۳۹۰ است. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: ماه پیشونی قصه ها، توسط آدم هایی ربوده می شود. بچه های مهد کودک از گروه فیتیله ها می خواهند که ...

نیوشا ضیغمی، سیروس گرجستانی، جنگیز جلیلوند، اصغر سمسارزاده، گیتی ساعتچی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

فیلم سینمایی «خاله سوسکه» به کارگردانی نادره ترکمانی، محصول سال ۱۳۸۸ است، این فیلم سینمایی داستان دختری به نام ریحانه است که در روز جشن تولدش، برادرش یک سوسک پلاستیکی در جعبه را به او هدیه می دهد، با باز شدن در جعبه جشن تولد به هم می ریزد، ریحانه تب می کند و ...

سحر ولدبیگی، علی سلیمانی، پروین میکده، فریده دریامج، احمدرضا اسعدی، شاه علی سرخانی، اکبر وارث، افسانه ناصری، جواد زیتونی و .. در این فیلم بازی می کنند.

«کلاه‌ قرمزی و بچه ‌ننه» سومین فیلم سینمایی بر اساس شخصیت کلاه قرمزی است که پس از «کلاه ‌قرمزی و پسرخاله» و «کلاه ‌قرمزی و سروناز» ساخته شده ‌است. حمید جبلی، ایرج طهماسب، خسرو احمدی، مهدی باطبی، عیسی یوسفی پور، بهادر مالکی، بنفشه صمدی و پوپک مظفری از بازیگران این فیلم هستند.

این فیلم سینمایی از روز۲۷ مرداد ۱۳۹۱ در اکران عید فطر به روی پرده سینماها رفت و در پنج روز اول اکران ۷۵۰ میلیون تومان فروش کرد. این فیلم داستان شیطنت‌ های پسرعمه ‌زا است که کلاه ‌قرمزی و آقای مجری را به دردسر می‌ اندازد و ماجرای جدیدی پیش می‌آید که منجر به ورود مهمان ناخوانده ‌ای می ‌شود ... در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون ایرج طهماسب، حمید جبلی، خسرو احمدی، مهدی باطبی، عیسی یوسفی پور، بهادر مالکی، بنفشه صمدی، پوپک مظفری و محمد بحرانی حضور دارند.

«یک فراری از بگبو» به کارگردانی هاتف علیمردانی در سال ۱۳۹۰ تولید شده است، در این فیلم بازیگرانی چون علی صادقی، سحر ولدبیگی، رضا شفیعی جم، یوسف صیادی و سروش صحت بازی می کنند.

«عملیات مهد کودک» به کارگردانی و نویسندگی فرزاد اژدری تولید سال ۱۳۹۱ است، این فیلم روایتگر چند کودک است که برای جلب توجه والدینشان دست به کار بزرگی می زنند. علیرضا خمسه، اکبر عبدی، شمسی فضل اهی، حسام نواب صفوی، سروش صحت، مریم سعادت، فرزاد حسنی، بهنوش بختیاری، لیلا بلوکات و ... از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«گلنار» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی تولید سال ۱۳۶۷ است. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: گلنار با پدربزرگ و مادربزرگش زندگی می کند. روزی به کنار چشمه می رود تا آب بیاورد. باد دستمال آبی او را، که یادگار مادرش است، با خود می برد. گلنار در پی دستمال به جنگل می رود و راه را گم می کند و گرفتار خاله خرسه می شود. خرس ها او را برای انجام کارهای روزانه و پختن کلوچه پیش خود نگه می دارند. پدربزرگ و مادربزرگ به کمک اهالی به دنبال گلنار می گردند، اما او را نمی‌یابند. خاله قورباغه خود را به گلنار می رساند و با هم نقشه ای برای فرار می کشند. گلنار به خرس ها می گوید به شرطی پیش آن ها می ماند که یک سبد بزرگ کلوچه دست پخت او را برای خانواده ‌اش به روستا ببرند. خرس ها می پذیرند. گلنار در سبد کلوچه پنهان می شود و بدین ترتیب همراه خرس به خانه ‌شان باز می گردد.

این فیلم در جنگل های ساحل جوکندان شهرستان تالش فیلمبرداری شده است. شهلا ریاحی، محرم بسیم، اکبر دودکار، غزل شاکری و علیرضا رونقی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

«گربه آواز خوان» به کارگردانی کامبوزیا پرتوی تولید ۱۳۶۹ است، در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: حسنی همراه خواهرش گلدونه در پرورشگاه سکنا دارد. روزی زن و شوهری برای انتخاب کودکی به پرورشگاه می ‌آیند و گلدونه مورد توجه آنها قرار می ‌گیرد، اما هنگامی که آنها با توافق مدیره پرورشگاه قصد دارند او را با خود ببرند، حسنی با تکرار این واقعیت که آنها دارای پدری هستند که روزی آنها را از سر فقر و ناچاری جلوی پرورشگاه گذاشته و بالاخره سراغ آنها خواهد آمد، از بردن او جلوگیری می‌کند.

در این فیلم بازیگرانی چون مهدی عسگری، راحله اسماعیلی، رضا بابک، حمید جبلی، پوراندخت مهیمن، فریبا جدیکار، حسن رفیعی، احمدرضا اسعدی حضور دارند.


«الو! الو! من جوجوام» فیلمی برای کودکان محصول سال ۱۳۷۳ به کارگردانی مرضیه برومند است. در خلاصه داستان این فیلم آمده: خانم ‌بزرگ مصمم است تا گردن ‌بند معروف به آینه جادو را به نوه ‌اش ریحان ببخشد، اما نیمتاج خانم دختر طرد شده خانم ‌بزرگ و هم‌ چنین پسرش که نمی‌خواهند این امر صورت گیرد با کمک ۲ سارق تصمیم به سرقت گردن بند می ‌گیرند. سارقین، به هنگام فرار سوار اتومبیل صمیمی و ساکن منزل خانم ‌بزرگ شده و از صحنه دور می ‌شوند در حالی ‌که عروسک‌ های جوجو و میو نیز سوار ماشین هستند. عروسک‌ها، گردن‌بند را پس گرفته و رهبری عملیات گرفتاری سارقان را عهده‌ دار می‌ شوند و با یاری سازنده ‌شان، موفق می‌ شوند تا گردن ‌بند، مطابق خواست مادربزرگ به ریحان برسد...

در این فیلم بازیگرانی چون مهدی هاشمی، حسن رضایی، محمود بصیری، مهتاب نصیرپور، فهیمه راستکار، ریحان برومند، رقیه چهره آزاد و کیومرث ملک مطیعی حضور دارند.

«دزد عروسک‌ ها» فیلمی به کارگردانی محمدرضا هنرمند و بازیگری اکبر عبدی، آزیتا حاجیان و مهراوه شریفی‌نیا ساخته سال ۱۳۶۸ است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: مادر لیلا و بهرام قرار است با گرفتن وام مسکن و خریداری یک خانه بچه‌هایش را از دردسرهای صاحب خانه شان، خورخور، نجات دهد. اما عجوزه که بیرون از شهر زندگی می‌کند، نمی‌خواهد آن‌ها روی آرامش به خود ببینند.

در این فیلم سینمایی بازیگرانی چون آزیتا حاجیان، مهراوه شریفی نیا، رسول نجفیان، فرهنگ مهرپرور، منوچهر آذری، آزیتا لاچینی، مرتضی ضرابی و ابراهیم آبادی حضور دارند.

فیلم سینمایی «همبازی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی، محصول ۱۳۹۰ است. در این فیلم بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد و نیکی کریمی حضور دارند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: امين پسر ۴ ساله تنها فرزند خانواده برای داشتن همبازی در خانه از پدر و مادرش مي‌ خواهد كه با آوردن نوزاد به جمع خانواده او را از تنهايی بيرون بياورد اما پدر و مادر به علت مشكلات مالی نمی ‌پذيرند. امين با اصرارهای فراوان آنها را بر سر دوراهی قرار مي ‌دهد كه بين آوردن نوزاد يا داشتن يك كره الاغ، يكي را انتخاب كند تا او در خانه همبازی داشته باشد.

«پاتال و آرزوهای کوچک» فیلمی است به کارگردانی مسعود کرامتی که در سال ۱۳۶۸ به تهیه‌ کنندگی فرشته طائرپور و وحید نیکخواه آزاد ساخته شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: وحید که آرزوهای ناممکنی در سر می ‌پروراند با موجودی عجیب به نام پاتال که از میان یک کره جغرافیا که مادرش برای او خریده بیرون می‌ آید آشنا می ‌شود که آمده تا به جبران محبت وحید آرزوهای او را برآورده سازد. پاتال به شرط آن که وحید اجازه بدهد او به سرزمین اصلی ‌اش بازگردد می ‌پذیرد آرزوهای ناممکن اما کوچک او را محقق کند. به مدد نیروی شگفت‌انگیز پاتال آرزوهای وحید، خواهرش شیرین دوستانش محسن و حمید برآورده می ‌شود. وحید به جای پدر به اداره می ‌رود و پدر به جای او به مدرسه، مادر، دخترک کوچکی می‌ شود و شیرین جای او را می‌گیرد. محسن اکنون هرچه بگوید بزرگترها اطاعت می ‌کنند و برخلاف گذشته همه بزرگترها حمید را نه ‌تنها از خوردن منع نمی‌کنند بلکه مدام به او دستور می ‌دهند که بیشتر بخورد... ولی در پایان همه بچه‌ها پشیمان از وضع پیش آمده از پاتال درخواست می ‌کنند که اوضاع را به روال گذشته برگرداند، پس از آن، با موافقت وحید، پاتال غیب می‌شود.

رضا کیانیان، منصوره شادمنش، احمد آقالو، فریبا جدی کار، احمدرضا اسعدی، حمیدرضا مرادی، علی آقایی و علیرضا رئیسی از جمله بازیگران این فیلم هستند.
کد مطلب: 39845
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *