۰
يکشنبه ۲۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۷

افزایش تماسهای کلاهبرداران تلفنی با مردم/ جزئیاتی جدید از شیوه‌های کلاهبرداری

رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با اعلام هشدار در مورد تماس کلاهبرداران تلفنی با مردم گفت: افراد كلاهبردار به عنوان مشتري و خريدار با اصناف مختلف تماس تلفني می‌گیرند و با معرفي خود به عنوان خريدار يا مسئول خريد شركت‌هاي مختلف درخواست خريد كالا يا ارائه خدمات مي‌كنند.
افزایش تماسهای کلاهبرداران تلفنی با مردم/ جزئیاتی جدید از شیوه‌های کلاهبرداری
سرهنگ فریدون رهبریان د اظهار داشت:بررسي پرونده‌ها نشان مي‌دهد كه برخي از كلاهبرداران كه معمولا افراد سابقه‌داري نيز هستند با تكيه بر روابط عمومي بالای خود و همچنين چرب‌زباني مالباخته را تحت تاثير خود قرار داده و به نوعي فرد مالباخته را مجاب به همراهي با خود مي‌كنند. افراد كلاهبردار به عنوان مشتري و خريدار با اصناف مختلف تماس تلفني می گیرند و با معرفي خود به عنوان خريدار يا مسئول خريد شركت‌هاي مختلف درخواست خريد كالا يا ارائه خدمات مي‌كنند.

وی افزود: اين افراد پس از خريداري كالا يا دريافت خدمات به متصدي فروش اعلام مي‌كنند كه با در دست داشتن كارت عابربانك خود به يكي از دستگاه‌هاي خودپرداز مراجعه كنند تا مبلغ مورد نظر به حساب وي منتقل شود.

رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با بيان اينكه بررسي‌ها نشان داد كه كلاهبرداران با طرح دو شيوه اقدام به كلاهبرداري از مالباختگان مي‌كنند، گفت: كلاهبرداران در وهله اول اعلام مي‌كنند كه داراي حساب ارزي هستند و براي اين كه بتوانند پول را به حساب فروشنده وارد كنند، بايد مالباخته به دستگاه‌هاي خودپرداز مراجعه كرده و از اين طريق پول به حساب وي واريز شود.

به گفته رهبریان، در مواردي ديگر كلاهبرداران خود را وابسته به اداره و نهادهاي مختلف معرفي كرده و عنوان مي‌كنند كه از آنجايي كه حساب دولتي است بايد براي انتقال وجه كد خاصي وارد دستگاه خودپرداز شود تا انتقال وجه انجام شود.

وی با اشاره به اینکه كلاهبرداران قبل از انتقال از فروشنده مي‌خواهند موجودي حسابش را اعلام كند تا پس از انتقال وجه مبلغ واريزي مشخص شود، تاکید کرد: كلاهبرداران با اين بهانه از موجودي حساب فروشنده باخبر مي‌شوند.

وي در ادامه با بيان اينكه كلاهبرداران از مالباختگان مي‌خواهند از آنجايي كه حساب ارزي است وارد منوي انگليسي شوند،افزود: كلاهبرداران پس از اطلاع از موجودي حساب با اغفال تلفني فرد را به گونه‌اي راهنمايي مي‌كنند كه فروشنده، موجودي حساب خود را به حساب كلاهبردار انتقال مي‌دهد به گمان اين‌كه وجه كالا را قبل از تحويل دريافت كرده است اما پس از مدتي متوجه وقوع كلاهبرداري مي‌شود.

رهبریان ادامه داد: بررسي‌ كارآگاهان نشان داد كه حسابي كه پول مالباخته به آن منتقل مي‌شود يا با مدارك سرقتي افتتاح شده يا كلاهبرداران با فريب برخي افراد آنان را وادار به بازكردن حساب بانكي مي‌كنند كه كلاهبرداران از اين حساب‌ها براي پيگيري اعمال مجرمانه خود استفاده مي‌كنند.

رئیس پلیس مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی با اعلام اینکه دوباره میزان تماس های کلاهبرداران تلفنی با هموطنان افزایش یافته است، افزود: رسيدگي به اين گونه پرونده‌هاي كلاهبرداري زمان‌بر است به همین دلیل به شهروندان توصيه می شود در صورتي كه افراد با آنان تماس گرفته و آنان را براي دريافت وجه به بهانه داشتن حساب ارزي يا حساب دولتي به پاي دستگاه‌هاي خودپرداز كشاندند به هيچ عنوان وارد منوي انگليسي نشده و در هنگام ورود به منوي فارسي نيز دقت لازم را داشته باشند تا فرآيند انتقال وجه به صورت برعكس اجرا نشود.

به گفته رهبریان، در حال حاضر پرونده‌هاي متعددي در پليس آگاهي در مورد اينگونه كلاهبرداري تشكيل شده است و به دلیل اینکه افراد از هویت جعلی استفاده می کنند زمان رسیدگی افزایش می‌یابد.
کد مطلب: 39868
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *