۰
دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۵
سفیر سابق ایران در لبنان:

رسیدن به توافق هسته‌ای نهایی نیازمند انعطاف پذیری هر دو طرف مذاکره کننده اس

یک کارشناس امور بین الملل می گوید مذاکرات وین 6 سخت و نفس گیر است اما امید برای رسیدن به نتیجه نهایی وجود دارد.
رسیدن به توافق هسته‌ای نهایی نیازمند انعطاف پذیری هر دو طرف مذاکره کننده اس
محمدعلی سبحانی سفیر سابق ایران در لبنان در گفتگو با نامه نیوز در ارزیابی این دور از مذاکرات هسته‌ای بین ایران و ۶ قدرت هسته ای دنیا، با تاکید بر سخت و نفس گیر بودن مذاکرات، اظهار داشت: مذاکرات ژنو که نتیجه آن رسیدن به یک توافقنامه بود اگرچه در نوع خود بسیار مهم بود و اهمیت فوق العاده ای داشت اما این دور از مذاکرات چون باید منتج به یک تفاهمنامه نهایی شود از اهمیت و حساسیت مضاعفی برخوردار است که همین امر فضای مذاکرات را سخت و جدی تر کرده است.

وی با بیان اینکه اعتماد بین دو طرف مذاکره کننده بیش از گذشته شده است؛ افزود: در وین ۶ طبیعتا قرار است دو طرف بر روی خواسته هایی یکدیگر به یک تفاهم مشترک برسند. تمامی چانه زنی ها هم بر سر این است که طرف های مذاکره کننده بتوانند در ذیل یک توافقنامه نهایی و جدی به خواسته های خود هم برسند و اختلاف نظرها کمرنگ شود به همین خاطر است که همه از این مذاکرات با تعابیری چون سخت و نفس گیر نام می برند.

این کارشناس امور بین الملل با تاکید براینکه تیم مذاکره کننده مورد اعتماد مردم و حاکمیت هستند، گفت: مذاکره کنندگان ما در حال دفاع از خواسته های حداکثری کشورمان در این مذاکرات هستند تا حقوق ایران در توافنامه نهایی مورد توجه قرار گیرد.

سبحانی با بیان اینکه نمی توان با قطعیت از آینده این دور از مذاکرات سخن گفت، ادامه داد: با این وجود معتقدم باید به آینده مذاکرات امیدوار باشیم. آنچه مشاهده می شود این است که در هر دو طرف مذاکره کننده چه ایران و چه کشورهای ۱+۵ اراده جدی برای رسیدن به یک نتیجه نهایی را دارند و تلاش می کنند این مذاکرات به یک نتیجه مشخصی منتهی شود.

وی با اشاره به اینکه سختی های این دور از مذاکرات بسیار بیشتر از مذاکرات قبل است، گفت: فارغ از هماهنگی هایی که قرار است بین مذاکره کنندگان صورت گیرد لازم خواهد بود نمایندگان هر یک از این کشورها با دولت و کشور خودشان هم در ارتباط باشند چرا که قرار است توافقنامه ای حاضل شود که موقتی نیست و بطور نهایی صورت می گیرد.

سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه برای رسیدن به توافق نهایی انعطاف پذیری در هر دو طرف مذاکره کننده امری طبیعی است و رخ خواهد داد، اظهار کرد: معتقدم در روزها یا هفته های آینده با وجود کش و قوس هایی که وجود خواهد داشت که طبیعت این مذاکرات است اما امیداریم به نتیجه مشخصی برسد.

وی در ارزیابی حضور برخی وزرای خارجه کشورهای عضو ۱+۵ در وین، نیز تصریح کرد: آنگونه که مشخص است ظاهرا طرف غربی نیاز به هماهنگی بیشتر بین خودشان داشته اند و این حضور براساس نیازی بوده است که خود این کشورها حس کرده اند. طبیعتا آنطور که تاکنون هم عنوان کرده اند تمایل دارند که با طرف ایرانی هم گفتگوهایی دوجانبه داشته باشند و مستقیما وارد مذاکره با ایران شوند.

این کارشناس امور بین الملل در ارزیابی خود از عدم حضور روسیه و چین در وین و احتمال اختلاف بین این دو کشور با دیگر اعضای گروه ۵+۱، گفت: با توجه به اینکه هنوز دلیل مشخصی درخصوص این عدم حضور ذکر نشده است نمی توانم چنین ارزیابی داشته باشم. در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود می توان گفت که این حضور وزرای خارجه در وین بخاطر هماهنگی درونی بین خودشان است.

سبحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تلاش دو نماینده جمهوری خواه کنگره آمریکا برای تحریم رهبر و رییس جمهور ایران در آستانه مذاکرات هسته ای و برخی تندروی ها علیه تیم مذاکره کننده در داخل کشورمان نیز اظهار داشت: بهرحال نمی توان گفت این اقدامات تاثیرگذار نخواهد بود اما اراده ها در در دو طرف مذاکره کننده و کشورهای متبوع آنها جدی است و این قسم اقدامات نمی تواند تاثیرگذاری جدی داشته باشد.

سفیر سابق ایران در لبنان در ادامه با بیان اینکه بیشترین اختلاف نظرها در مذاکرات بین ایران و آمریکا است، گفت: از ابتدای مذاکرات تا امروز بیشترین اختلافات بین این دو کشور بوده که احیانا بخشی از آنها حل و فصل شده باشد بنابراین هر اقدامی در هر دو کشور صورت گیرد می تواند بر مذاکرات تاثیر بگذارد اما آنچه مشهود است این است که اراده دو کشور برای رسیدن به نتیجه وجود دارد .

وی همچنین در خصوص اظهارات عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده مبنی براینکه اگر مذاکرات به نتیجه نرسد تمایلی به تمدید آن نداریم، گفت: تصور می کنم موضع ما هم باید همان موضع آقای عراقچی باشد که عنوان کرده اند تمایلی به تمدید مذاکرت ندارند اما اگر نیاز باشد که روزها یا هفته هایی بیشتر برای رسیدن به تفاهم نهایی صرف شود معتقدم باید این کار صورت گیرد.
کد مطلب: 39882
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *