۰
چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۶

نمایندگان نگران کدام موضوعات اقتصادی هستند؟

وزرای اقتصادی دولت در مقاطع زمانی مختلف باید برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان در صحن علنی مجلس حاضر شوند.
نمایندگان نگران کدام موضوعات اقتصادی هستند؟
کمتر از یکسال از عمر دولت یازدهم سپری می شود و در این مدت روابط دولت و مجلس با حاشیه های فراوانی همراه بوده و بدون شک حوزه اقتصاد یکی از پر بحث ترین حوزه های مورد چالش میان دولت و مجلس بوده است.

در یک سال گذشته مسائل اقتصادی فراوانی میان دولت و مجلس مطرح شده و نمایندگان مجلس و دولتی ها در نشست های متعدد این مسائل را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای متعددی را نیز برای حل مشکلات مطرح کرده اند.

از همان روزهای نخستین فعالیت دولت یازدهم نمایندگان مجلس و دولت به واسطه بررسی مسائل مختلف همچون بررسی لایحه اصلاحیه بودجه سال جاری و همچنین طرح سوال های مختلف از وزرا رابطه نزدیکی با یکدیگر داشتند و هم اکنون در شرایطی که تقریبا یک سال از آغاز فعالیت دولت یازدهم سپری می شود روابط نمایندگان و دولتمردان جدی تر از گذشته شده است.

علاوه بر موضوع اصلاح قانون بودجه سال ۹۲ که در شهریور ماه سال گذشته به عنوان نخستین چالش اقتصادی میان دولت و مجلس مطرح شده مسائل اقتصادی مختلفی در طول یکسال گذشته همچون بررسی فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، بررسی ایحه بودجه سال ۹۳، ارائه سبد کالایی به مردم و نوسانات نرخ ارز میان دولت و مجلس مطرح شده است و این روزها نیز موضوع قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت به یکی دیگر از مسائل اقتصادی مطرح میان دولت و مجلس تبدیل شده است که البته در این موضوع نظر نمایندگان و مسئولان دولتی همسو است و دو طرف معتقدند که خودرو باید ارزان شود.

اما با توجه به تعدد مشکلات اقتصادی در حوزه های مختلف در یکسال گذشته نشست های متعددی میان نمایندگان دولت و مجلس برگزار شده و مسئولان دولتی بارها برای بررسی مسائل مختلف و پاسخگویی به سوالات نمایندگان به نشست های تخصصی کمیسیون ها و صحن علنی مجلس رفته اند.

روز گذشته در ادامه برگزاری همین جلسات محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پاسخگویی به سوال حسن کامران نماینده مردم اصفهان درباره وضعیت ناگوار بازنشستگان صنعت فولاد و عدم پرداخت مستمری آنان به صحن علنی مجلس رفت که در نهایت نتوانست پاسخ قانع کننده ای به نمایندگان بدهد و دومین وزیر اقتصادی کارت زرد گرفته دولت یازدهم لقب گرفت.

پیش از این در آذرماه سال گذشته علی طیب نیا برای پاسخ به سوال جعفری نماینده بجنورد در مجلس درباره علت اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در تضعیف ارزش پول ملی به صحن علنی مجلس رفته بود و پس از اظهارات خود نخستین کارت زرد در دولت یازدهم را از نمایندگان دریافت کرده بود.

اما این دو مورد تنها حضور اعضای اقتصادی دولت در مجلس نیست و در طول یکسال گذشته بارها چهره های اقتصادی دولت در مجلس حاضر شده و درباره مسائل مختلف توضیحاتی را ارائه کرده اند و این حضور محدود به وزرا نمی شود و سایر مسئولان اقتصادی نیز همچون رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که یکشنبه هفته جاری در مجلس حاضر شد و درباره دلایل افت شاخص بورس توضیحاتی را ارائه کرد بارها به مجلس رفته اند.

علاوه بر وزیر صنعت، معدن و تجارت که روز گذشته به صحن علنی مجلس رفت و درباره وضعیت بازنشستگان صنعت فولاد و عدم پرداخت مستمری آنان توضیحاتی را ارائه کرد اخبار مختلفی مبنی بر حضور سایر وزرای اقتصادی دولت در صحن علنی مجلس مطرح شده است که در جدول زیر به آنها اشاره می شود.

وزیر


موضوع

حمید چیت چیان وزیر نیرو


طرح استیضاح وزیر نیرو با ۱۷ بند از جمله عدم توجه کافی به پیگیری، اجرا و تکمیل پروژه‌های انتقال‌ آب به مناطقی که دچار بحران آب هستند، عدم توجه به نظرات کارشناسی و زیان‌های ناشی از این کارکرد، عدم پیگیری و عدم توجه به آبرسانی روستایی و عزل و نصب‌های خارج از رابطه وزارتخانه تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است.

محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی


سوال علی ایرانپور نماینده مردم مبارکه درباره کوتاهی وزارت جهاد کشاورزی در تامین و تولید محصولات کشاوزی سالم در صحن علنی مطرح می شود.

محمود واعظی وزیر ارتباطات


سوال نصرالله پژمانفر از وزیر ارتباطات در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد. این نماینده مجلس اهم موارد سؤال از وزیر ارتباطات را شبکه ملی اطلاعات، پیوست فرهنگی، ضوابط اینترنت موبایل و توسعه پهنای باند خارجی اعلام کرده است.

علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی


سوال نمایندگان مردم یزد، نطنز و مهریز در مجلس از طیب‌نیا در مورد نحوه واگذاری معدن سنگ آهن مرکزی و معدن چغارد در صحن علنی مجلس مطرح می شود.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت


وزیر نفت برای پاسخ به سوال حمید رسایی نماینده مردم تهران درباره علت خودداری از اعلام نتایج آزمون استخدامی شرکت ملی نفت به صحن علنی مجلس می رود.
کد مطلب: 39931
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *