۰
جمعه ۳ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۶

جزئیات قیمت فروش نفت ایران در اروپا

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تشریح فرمول و نحوه فروش نفت ایران در بازار اروپا، سطح ذخیره سازی نفت توسط کشورهای پیشرفته صنعتی اروپا و آسیا را طبیعی و عادی اعلام کرد.
سیدمحمدعلی خطیبی درباره وضعیت ذخیره سازی نفت خام در کشورهای پیشرفته صنعتی، گفت: در حال حاضر وضعیت ذخیره سازی نفت خام در کشورهای بزرگ مصرف کننده نفت عادی و طبیعی است.

نماینده ایران در هیئت عامل اوپک با اعلام اینکه در شرایط فعلی عامل افزایش قیمت نفت خام ذخیره سازی گسترده نفت توسط کشورهای بزرگ مصرف کننده نیست، اظهار داشت: بر این اساس همزمان با حجم ذخیره سازی، برداشت هم از این ذخایر انجام می شود.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران همچنین در خصوص افزایش قیمت نفت خام ایران در بازار شمال غرب اروپا در مقایسه با آسیا، تصریح کرد: در حال حاضر نفت خام صادراتی ایران در بازار شمال غرب اروپا مشتریانی به جز تحریم‌ کنندگان دارد و از اینرو ماهیانه شرکت ملی نفت ایران قیمت نفت خود را به صورت رسمی و استاندارد (OSP) در این منطقه به مشتریان خود اعلام می‌کند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه قیمت‌ گذاری نفت ایران در شمال غرب اروپا بر اساس فرمول رسمی تعیین و از سوی امور بین‌الملل شرکت ملی نفت به مشتریان عرضه می‌شود، بیان کرد: بر این اساس با وجود تحریم‌ها ایران همچنان مشتریانی برای نفت خام خود در بازارهای اروپا دارد.

خطیبی با بیان اینکه هم اکنون تمامی کشورهای تولیدکننده نفت برای فروش نفت خام خود از فرمول خاصی پیروی می‌کنند، تاکید کرد: ایران نیز برای قیمت نفت سبک و سنگین در بازارهای جهانی نفت از فرمول خاصی استفاده می‌کند و این نرخ را به طور رسمی ماهیانه به مشتریان اعلام می‌کند.

به گزارش مهر، مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران هم با انتشار گزارشی درباره آخرین وضعیت قیمت فروش نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران، اعلام کرد: ۲۲ اوت سال جاری میلادی بهای نفت خام سبک صادراتی ایران در بازارهای آسیایی ۱۰۹ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه معامله شده است.

همچنین نفت خام سبک ایران ۲۰ اوت ۲۰۱۲ میلادی برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقای جنوبی به ترتیب به ۱۱۰ دلار و ۵۹ سنت، ۱۰۷ دلار و ۲۵ سنت و ۱۰۹ دلار و ۷۰ سنت به مشتریان خارجی تحویل داده شده است.

در همین حال، بهای نفت خام سنگین ایران هم در یک هفته گذشته با افزایش چند دلاری در بازارهای ۴ گوشه جهان معامله شده است به طوری‌ که نفت خام سنگین ایران با بهای ۱۰۸ دلار و ۳۴ سنت به مشتریان آسیایی فروخته شده است.

قیمت نفت خام سنگین ایران برای عرضه در بازارهای شمال غرب اروپا، حوزه مدیترانه و آفریقا به ترتیب به ۱۰۹ دلار و ۱۰ سنت، ۱۰۶ دلار و ۱۰۸ دلار و ۲۰ سنت معامله شده است.

از سوی دیگر بهای هر بشکه نفت خام سبک ایران در منطقه فوب سیدی کریر به ۱۰۹ دلار و ۸۰ سنت و هر بشکه نفت خام سنگین به ۱۰۸ دلار و ۵۵ سنت افزایش یافته است.
 
کد مطلب: 4043
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *