۰
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۹

مدیرعامل بانک ملی: 4 هزار میلیارد تومان بدهی داریم

مدیرعامل بانک ملی ایران می گوید بانک ملی ایران حدود 4 هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی دارد.
مدیرعامل بانک ملی: 4 هزار میلیارد تومان بدهی داریم
طی هفته های اخیر موضوع خروج از رکود بدون تورم بحث اصلی اقتصاد کشور بوده و مسئولان دولتی پس از یکسال بررسی شرایط اقتصاد کشور طرح ویژه ای را برای خروج اقتصاد کشور از رکود ترسیم کرده و لایحه ای را نیز در این زمینه به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده اند.

در همین رابطه هفته گذشته همایش تبیین سیاست های اقتصادی دولت برای خروج از رکود با حضور رئیس جمهور و وزرای اقتصادی و کارشناسان و مسئولان اقتصادی برگزار شد و در این همایش راههای خروج اقتصاد کشور از رکود مورد بررسی قرار گرفت.

اما یکی از مسائلی که در این نشست نیز به عنوان راهکار اصلی برای مقابله با رکود عنوان شد اصلاح نظام بانکی بود که رئیس جمهور در این زمینه اعلام کرد اگر بتوانیم مشکل بانک را حل کنیم، مشکل عالم را می‌توانیم حل کنیم.

وی تاکید کرد دولت، دولت بدهکار و بدحساب است که باید هر دوی اینها را حل کنیم. یکی از راه‌حل‌هایش صکوک اجاره است که آن را در لایحه‌‌ای که تقدیم مجلس شده، آورده‌ایم. بانک‌ها باید اموال اضافه خود را به فروش برسانند تا نقدینگی انجام شده بتوانند تسهیلات بدهند. بانک‌های ما کار غیربانکی هم می‌کنند. بانک‌ها اگر کار خودشان را بکنند، مشکلات حل می‌شود. بانک‌ها دارند بنگاه‌داری می‌کنند.

رئیس جمهور اعلام کرد که متاسفانه دولت به بانک ها بدهکار است و بانک ها نیز به بانک مرکزی بدهی دارند که باید این مشکلات برطرف شود.

اما بر اساس گزارش های موجود بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در خرداد ۹۳ با ۲۳.۸ درصد افزایش نسبت به خرداد سال گذشته و ۱۰.۲ درصد رشد نسبت به اسفند سال ۹۲ به ۶۵ هزار و ۵۹۸ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین بدهی بخش دولتی در خرداد ماه امسال نسبت به اسفند ماه با ۱۲.۵ درصد رشد به ۸۵ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان رسیده که از این میزان ۸۱ هزار و ۸۳۷ میلیارد تومان بدهی دولت و ۳ هزار و ۵۱۳ میلیارد تومان بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی است و بدهی بخش دولتی به بانک‌ها در یک سال منتهی به خرداد ماه امسال ۳۲.۸ درصد افزایش داشته است.

در بخش بدهی‌ها، بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری به بانک مرکزی در سه ماهه اول سال جاری با ۱۰.۲ درصد افزایش ۶۵ هزار و ۵۹۸ میلیارد تومان بالغ شده است و بدهی بانک و موسسات در ۱۲ ماه منتهی به خرداد امسال ۲۳.۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

در همین رابطه عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی در گفت وگو با نامه نیوز گفت: بانک ملی ایران در مقایسه با سایر بانک ها بدهی کمتری را به بانک مرکزی دارد که این رقم حدود ۴ هزار میلیارد تومان است.

وی همچنین درباره میزان بدهی دولت به بانک ملی نیز تصریح کرد: بخش دولتی رقمی حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان به بانک ملی بدهکار است و در صورتی که این میزان بدهی وصول شود بانک ملی مشکلی برای پرداخت بدهی خود به بانک ملی نخواهد داشت.

همتی با بیان این که بانک ملی مشکلی برای پرداخت تسهیلات ازدواج ندارد افزود: بانک ملی هم اکنون بر اساس تعهدان خود روزانه ۱۵۰۰ وام ازدواج پرداخت می کند تا پایان شهریور ماه سال جاری ۳۳۰ هزار وام ازدواج به زوجهای جوان در بانک ملی پرداخت خواهد کرد.

مدیرعامل بانک ملی ایران همچنین درباره نرخ سود تسهیلات در بانک ملی تاکید کرد: بانک ملی در زمینه ارائه تسهیلات بر اساس قانون عمل می کند و نرخ سود تسهیلات در بانک ملی ۲۲ درصد و سقف نرخ سود نیز ۲۵ درصد است.

مدیرعامل بانک ملی ادامه داد: بانک ها در حد امکانات تسهیلات ارائه می کنند اما ممکن است که برخی از شعب منابعی برای پرداخت تسهیلات با نرخ مبادله ای را نداشته باشند و درباره ارائه تسهیلات و تغییر نرخ سود آن نیازی به دستورالعمل بانک مرکزی نیست و دلیل آن هم این است که خود بانک ها پیشنهاد اجرای نرخ سود را مطرح کردند.

همچنین پیش از این نیز ولی الله سیف درباره بدهی دولت به بانک ها گفته بود این مورد نیز در بسته خروج از رکود تورمی در نظر گرفته شده زیرا بانک در هر اقتصادی نقش جدی و اساسی دارد که آن حمایت از فعالیت های بخش خصوصی است.
کد مطلب: 40532
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *