۰
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۷

با شکایت جمعی از وکلا؛ روغن «پالم»، قضایی شد

خبر قابل‌توجه دیگر اما در بازار لبنیات آن است که محصولات لبنی‌ای که مشمول قیمت‌گذاری مصوب نیست و تابع عرضه‌وتقاضا و هزینه‌های تمام‌شده است، پس از اینکه چندی پیش افزایش 15درصدی قیمت داشت از دو هفته پیش هم افزایش مجدد قیمت را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد حذف «پالم» از لبنیات که روغن ارزان‌تری نسبت به چربی‌های دیگر است؛ قیمت تمام‌شده محصولات را افزایش داده است.
با شکایت جمعی از وکلا؛ روغن «پالم»، قضایی شد
شماری از وکلا، صبح دیروز (شنبه) با حضور در دادسرای کارکنان دولت، از رییس سازمان غذا و دارو و روسای سابق سازمان استاندارد به دلیل استفاده از روغن «پالم» در محصولات لبنی شکایت کردند. این شکایت توسط مصطفی ترک‌همدانی، پیمان حاج‌محمودعطار و فرشید رفیعی‌ناینی، از وکلای دادگستری صورت گرفته و برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده است.

 این وکلا بر اساس مواد یک، سه، چهار و پنج قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی مصوب ۲۲ تیر ۱۳۴۶ و همچنین ماده ۳۵ قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی مصوب مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام و مستند به قانون مجازات اسلامی در باب تقصیرات ماموران دولتی، از رییس سازمان غذا و دارو و روسای سابق سازمان استاندارد شکایت و درخواست رسیدگی به این شکایت را طرح کردند.

بازار لبنیات روزهای نابسامانی را می‌گذراند. پس از اعلام خبر وجود «پالم» در شیرهای پرچرب، خبر شکایت وکلا و افزایش قیمت‌ لبنیات هم موضوعات داغ این‌روزهاست.

محصولات لبنی که مشمول قیمت‌گذاری مصوب نیست و تابع عرضه‌وتقاضا و هزینه‌های تمام‌شده است، پس از اینکه چندی پیش افزایش ۱۵درصدی قیمت داشت از دوهفته پیش هم افزایش مجدد قیمت را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد حذف «پالم» از لبنیات که روغن ارزان‌تری نسبت به چربی‌های دیگر است، قیمت تمام‌شده محصولات را افزایش داده است.

یک‌روز وزارت بهداشت اعلام می‌کند که محصولات لبنی پرچرب حاوی روغن «پالم» و زیان‌آور است، جامعه نگران می‌شود، مصرف شیر کاهش می‌یابد و تولیدکنندگان شیر زیان می‌کنند؛ چه آنها که از «پالم» استفاده کرده بودند و چه آنهایی که تولیدشان بدون «پالم» بوده. چندروز بعد از بروز این آشفتگی‌ها در بازار، وزارت بهداشت به‌همراه سازمان ملی استاندارد مشترکا با صدور بیانیه‌ای اعلام می‌کنند که تمام آنچه در بازار وجود دارد فاقد «پالم» و مورد تایید این دو نهاد است. این دو ارگان مدعی هستند که با متخلفان ظرف همین چندروز برخورد شده است. اما اساسا در بازار تغییری به چشم نمی‌خورد. همان محصولاتی که پیش از این عرضه می‌شد هنوز هم در بازار وجود دارد. نامی از متخلفان هم برده نمی‌شود و معلوم نیست که با چربی گیاهی «پالم» در کدام محصولات وجود داشته است. انتظار این بود که دولت پس از اعلام این خبر در بازار اقدام عملی کرده و دست‌کم شیرهای مدت‌دار حاوی «پالم» را جمع‌آوری کند اما طبق مشاهدات خبرنگار «شرق» تا به‌حال به هیچ سوپرمارکت و فروشگاهی برای جمع‌آوری شیرهای مدت‌دار دستوری ابلاغ نشده و بازرسی مراجعه نکرده است.بنابراین جامعه هنوز نگران است. مصرف شیر بیش از پیش پایین آمده و آنهایی که شیر می‌خرند به‌دنبال نوع کم‌چرب آن هستند. به همین دلیل همین مصرف نصفه‌ونیمه شیر در ایران یعنی ۶۰کیلوگرم که با میانگین مصرف در اروپا ۳۰۰کیلوگرم فاصله دارد؛ حالا در معرض تهدید است. مسوولان هم برای رفع این نگرانی غیر از انتشار یک بیانیه کاری نکرده‌اند. اغلب مردم جامعه اصلا اطلاعی از انتشار این بیانیه ندارند و همچنان در شوک خبر نخست یعنی «پالم»ی‌بودن محصولات هستند.

میان مردم؛ هرروز اخباری درخصوص ناسالم‌بودن انواع شیرها ردوبدل می‌شود؛ چه دهان‌به‌دهان و چه پیامکی. فقط نام تولیدات است که در این بین می‌چرخد. با وجود تاکید وزارت بهداشت بر سالم‌بودن آنچه در بازار هم اکنون وجود دارد، اما مردم این گفته‌ها را چندان باور ندارند. به عبارت دیگر باور ندارند که مشکلی که آنقدر حاد و بزرگ بوده که وزیر را وادار به اعلام عمومی کرده است به این راحتی و فقط در عرض چندروز و بدون آنکه برندی از بازار حذف شود، حل شده باشد. مصرف‌کنندگان معتقدند اگر بنا بود اینقدر سریع این مساله حل شود چرا وزیر درباره آن در رسانه‌ها ابراز نگرانی کرده است. به همین دلیل هم بر رفع مشکل و سالم‌بودن محصولات باور ندارند. بازار شیر هم در اثر این جریانات نوسانات زیادی داشت. برخی شیر را به‌طور کلی از سبد غذایی خود حذف کردند. برخی به مصرف لبنیات فله روی آوردند و برخی هم عطای سلامت را به لقای آن بخشیده‌اند و مانند قبل شیرهای پرچرب را مصرف می‌کنند. محمدرضا اسماعیلی، رییس «اتحادیه سراسری صنایع لبنی» در این رابطه گفت: اگر متخلفی وجود داشته چرا تا به‌حال وزارت بهداشت او را معرفی نکرده است؟ چرا تمام تولیدکنندگان در شرایطی که با هزینه‌های بسیار بالا به‌سختی ادامه کار می‌دهند، مجرم شناخته شدند؟ چرا دولت هیچ اقدام عملی‌ای در بازار برای برخورد با متخلفان انجام نداده است؟

وی توضیح داد: اقدام دولت یعنی اعلام رسمی خبر وجود «پالم» در شیر سبب شده است مردم به سمت مصرف شیرهای فله هدایت شوند. این در حالی است که شیرهای فله دارای بار میکروبی بوده و خطر ابتلا به تب مالت و سل در مصرف آن وجود دارد. از سوی دیگر کارخانه‌هایی که شیر پاستوریزه تولید می‌کنند می‌توانند به‌راحتی شیر خود را در دبه ریخته و به‌صورت فله به فروش برسانند و نه دولت و نه مردم قادر به
شناسایی آن نخواهند بود حال آنکه شیرهای پاستوریزه دارای شناسنامه است و به‌راحتی قابل ردیابی است.

خبر قابل‌توجه دیگر اما در بازار لبنیات آن است که محصولات لبنی‌ای که مشمول قیمت‌گذاری مصوب نیست و تابع عرضه‌وتقاضا و هزینه‌های تمام‌شده است، پس از اینکه چندی پیش افزایش ۱۵درصدی قیمت داشت از دو هفته پیش هم افزایش مجدد قیمت را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد حذف «پالم» از لبنیات که روغن ارزان‌تری نسبت به چربی‌های دیگر است؛ قیمت تمام‌شده محصولات را افزایش داده است.

البته اسماعیلی در این‌باره گفت: در تاریخ ۹ تیر امسال در جلسه‌ای با مسوولان به بحث قیمت تمام‌شده بالای تولید اشاره کرده و گفتیم در صورتی که از تولید حمایت نشود ناگزیر هستیم با قیمت‌های واقعی محصولات را به فروش برسانیم.

او خاطرنشان کرد: هرچند افزایش قیمت‌ها بدون اطلاع و ابلاغیه اتحادیه بوده اما در شرایطی که صنایع یکی پس از دیگری در حال ورشکستگی هستند، این افزایش قیمت‌ها برای بقای تولید، طبیعی به نظر‌می‌رسد.

منبع: شرق
کد مطلب: 40572
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *