۰
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۱
روایت نشریه «نیشن» از

لابی های ایپک در کنگره آمریکا برای نابودی مذاکرات هسته ای

«ایپک» خیلی سعی و تلاش به خرج می دهد که در قامت یک مخالف دو آتشه دیپلماسی در قبال ایران ظاهر نشود، البته دلیل خوبی هم دارد، افزایش اختلافات بر سر نابودی مذاکرات با تلاش های فراحزبی ایپک سازگار نیست.
لابی های ایپک در کنگره آمریکا برای نابودی مذاکرات هسته ای
نشریه نیشن نوشت: کانی براک (روزنامه نگار مشهور) اخیرا مقاله مفصلی در نشریه نیویورکر در مورد اصلی ترین لابی اسرائیل در آمریکا یعنی ایپک منتشر کرد. مقاله براک گزارشی جالب و تاریخی از ایپک ارائه می دهد که خیلی خواندنی است، با این حال برای دنبال کنندگان تحولات خاورمیانه، بخشی که به نحوه ی فعالیت این لابی اشاره می کند، شگفت آور است، بخشی که به مبارزه آیپک با دیپلماسی در قبال ایران می پردازد.

 «ایپک» خیلی سعی و تلاش به خرج می دهد که در قامت یک مخالف دو آتشه دیپلماسی در قبال ایران ظاهر نشود، البته دلیل خوبی هم دارد، افزایش اختلافات بر سر نابودی مذاکرات با تلاش های فراحزبی ایپک سازگار نیست.

در هر حال، جایگزین دیپلماسی در قبال ایران رویارویی و جنگ است و جنگ طلبی در افکار عمومی آمریکا جایی ندارد. برخی از اعضای کنگره که به ایپک نزدیک هستند از جمله سناتور مارک کرک مذاکرات را در تمام مقاطع با مذاکرات «مونیخ» مقایسه کرده اند.

مهمترین بخش مقاله براک، حمایت از تحریم ها در مجلس نمایندگان بود. براک نقل می کند که چطور وفادران به ایپک در مجلس نمایندگان یعنی ستنی هویر و اریک کنتر بر سر تلاش های اخیر برای خارج کردن مذاکرات از ریل، راهشان را از یکدیگر جدا کردند.

به گفته ی یک دستیار سابق کنگره، کانتر به هایور گفت که او به دنبال لایحه ای است که توافق هسته ای موقت با ایران را نابود کرد. هایور قبول نکرد و گفت که او تنها بر روی یک لایحه غیرالزام اور همکاری می کند. کنتر سپس لایحه ای برای هایور فرستاد که خواستار تحریم های بیشتر می شد و به دنبال تعیین پیش دستانه حدود توافق با ایران بود.

وی افزود: فشار بسیار زیاد بود، نه تنها از سوی رهبری ایپک و مقامات قوه مقننه بلکه از سوی بسیاری از افراد و مقامات سراسر کشور. اعضای کمیته هایور نیز او را تحت فشار گذاشتند، اما در ۱۲ دسامبر زمانیکه کار تنظیم لایحه نهایی شده بود او کنار کشید و گفت، اکنون زمان مناسب نیست.

پس از این رویدادها، کنتر عقب نشینی کرد و به گفته ی براک نتیجه ی نهایی، نامه ای شد که اکثر دموکرات های مترقی آن را امضا کردند.

واقعیت آن است که اقدام کنتر در جهت نابودی مذاکرات که با حمایت پر سرو صدای ایپک همراه شد، نشان دهنده فعالیت های این لابی است.

تلاش کنتر بهترین نمونه ی اقدام لابی ایپک با تهدیدها و منحرف ساختن اذهان در جهت نابودی مذاکرات هسته ای بود. در حقیقت، کنتر و ایپک عضو کمپینی بزرگ علیه مذاکرات هسته ای هستند که هرگز خواستار انعقاد توافق نهایی نیستند.

همزمان، ایپک و متحدانش فریاد می کشند و می گویند در صورت شکست دیپلماسی، حمله هوایی به ایران تنها راه موجود است.

هنگامی که در پاییز گذشته، دولت اوباما تلاش برای تصویب تحریم ها جدیدی را «راهپیمایی به سوی جنگ» توصیف کرد، دموکرات های نزدیک به ایپک از جمله باب منندز که از طراحان این لایحه بودند مورد اعتراض قرار گرفتند. همچنین هویز هم که از اوضاع مطلع بود، از پشتیبانی از تحریم های جدید عقب نشینی کرد.
کد مطلب: 40979
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *