۰
پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۱۳

وزیر ضد آمازون فرانسه از كابينه رفت

فیلیپتی بودجه‌ای پنج میلیون پوندی برای وام دادن به کتابفروشانی که مشکل مالی داشتند تامین كرد و بودجه انجمن‌های کتاب فروشی کشور را از چهار میلیون پوند به هفت میلیون پوند افزایش داد.
وزیر ضد آمازون فرانسه از كابينه رفت

در ادامه مجموعه‌ای از استعفاهای وزرای کشور فرانسه و دولت شدیداً نامحبوب فرانسوآ اولاند، اورلی فیلیپتی وزیر فرهنگ فرانسه نیز از سمت خود کناره‌گیری کرد.

به گزارش فریادگر فیلیپتی در نامه‌ای سرگشاده درباره اغتشاش و بی‌نظمی‌های سیاسی که باعث ناامیدی مردم رای‌دهنده نسبت به سیاست‌های کشور شده، هشدار داده و گفته است که ممکن است این بی‌نظمی‌ها باعث هدایت مردم به آغوش احزاب تندرو شود.

او در این نامه همچنین از کاهش بودجه وزارت فرهنگ نیز سخن گفته است. با این وجود به خاطر تاخیرهای پشت سر هم در افتتاح دوباره موزه پابلو پیکاسو در فرانسه، خود فیلیپتی نیز اخیراً مورد انتقادهای بسیاری بوده است.

فیلیپتی یکی از شخصیت‌های اصلی در جبهه مبارزه فرهنگی فرانسه با سیاست‌های آمازون بود و همیشه به نفع کتاب‌فروشی‌ها و صنعت نشر کشور خود صحبت می‌کرد. کمبود موفقیت چشم‌گیر این کمپین به عنوان یکی از دلایل اصلی کناره‌گیری او ذکر نشده، اما مسلما به لیست دستاوردهای او نیز نخواهد افزود.

فیلیپتی همین اواخر و در اواسط ماه آگوست نیز باری دیگر و به صورت عمومی شدیداً از آمازون انتقاد کرد و این کمپانی را نابودکننده گوناگونی ادبی خواند و حمایت خود از نویسندگانی که علیه آمازون کمپینی به راه انداخته‌اند را اعلام کرد.

وزیر فرهنگ فرانسه بارها نسبت به انحصارطلبی سایت فروش اینترنتی کتاب آمازون هشدار داده بود و سال پیش درباره آمازون شخصا وارد عمل شده و گفته بود: همه دیگر به اندازه کافی از آمازون کشیده‌اند که از طریق کاهش قیمت‌ها به بعضی از بازارها نفوذ می‌کند تا فقط دوباره بتواند بعد از مدتی که انحصار آنها را به دست آورد، دوباره قیمت‌ها را افزایش دهد.

او با همکاری ناشران فرانسوی طرحی به ارزش ۹ میلیون پوند آماده کره تا به کمک آن از کتابفروشان مستقل حمایت کند. این پول در مدرنیزه کردن فروشگاه‌های موجود و بیشتر با توسعه دادن قسمت فروش‌های آنلاین آنها هزینه ‌شد. تخصیص این ۹ میلیون پوند جدا از بودجه سال پیش وزارت فرهنگ فرانسه بود.

فیلیپتی بودجه‌ای پنج میلیون پوندی برای وام دادن به کتابفروشانی که مشکل مالی داشتند تامین كرد و بودجه انجمن‌های کتاب فروشی کشور را از چهار میلیون پوند به هفت میلیون پوند افزایش داد.

او معتقد بود بخش کتاب و کتابخوانی فرانسه به طور مشخص با آمازون به صورت رقیبی روبه روست كه تلاش دارد هر جور شده وارد بازار کتاب فرانسه و اروپا شود.
منبع: مهر
کد مطلب: 41023
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *